Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 220051

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een paar maanden terug mijn HBO technische informatica (deeltijd) aan de Haagsche hogeschool afgemaakt. ik werk echter al 5 jaar fulltime ernaast. Ik zit nu te overwegen om een master (It management) te gaan doen. De deeltijd master is twee jaar.

Mijn huidige functie is een Oracle DBA en ik heb een goed salaris.

Nu is mijn vraag:

Wat voor toegevoegde waarde zou het hebben als ik nu een deeltijd master zou doen?
Salaris? waardering in de markt?

Mijn doel is niet zozeer om iets anders te gaan doen maar eigenlijk meer om de titel.

Ik heb alleen het gevoel dat in de IT niet zo echt naar een master wordt gekeken. klopt dit of wordt het wel hooggewaardeerd?

Graag hoor ik jullie meningen en adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 382854

Persoonlijk heb ik het gevoel dat Masters meer kans maken om sneller door te groeien naar het management. Er wordt mijn inziens wel rekening mee gehouden. Masters verdienen meestal ook wat meer. Ikzelf heb een bachelor IT diploma en heb nog steeds spijt dat ik hierna geen verkorte Master opleiding heb gevolgd. Veel hangt natuurlijk van jezelf en je prestaties af, maar het opent toch wel meer deuren. Ik spreek natuurlijk wel over het Belgische IT landschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-04 14:31
Verwacht niet dat je ineens een hoger salaris zult krijgen voor dezelfde functie. Uitgezonderd als je solliciteert bij een werkgever die strikte salarisschalen hanteert, met een verschillende schaal voor HBO of WO. Maar ook bij die werkgevers betreft het meestal de aanloopgroep die verschilt. Na 5 jaar werkervaring kom je meestal niet in een aanloopgroep terecht maar in een functie-gekoppelde schaal.

Ik denk dat de opleiding vooral goed doet aan je mogelijkheden om ergens een stap omhoog te zetten naar een leidinggevende functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:17

defiant

Moderator General Chat
Anoniem: 220051 schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 12:34:
Ik heb alleen het gevoel dat in de IT niet zo echt naar een master wordt gekeken. klopt dit of wordt het wel hooggewaardeerd?
Klopt, op uitvoerend niveau in de IT is HBO eigenlijk vaak afdoende en kijkt men vooral naar de ervaring. Dit zie je ook vaak terug in de vacatures die voor uitvoerende functies bijna allemaal HBO of WO vragen als kwalificatie.

Voor consultancy (op hoger niveau)/management of onderzoek hoek van de IT heeft een Master vaak wel de voorkeur tot zelfs een vereiste.
Anoniem: 382854 schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 12:39:
Persoonlijk heb ik het gevoel dat Masters meer kans maken om sneller door te groeien naar het management.
Het heeft inderdaad vooral zin om de investering te doen als je wilt doorgroeien en je kansen wilt vergroten.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je bent dus van mening dat het eigenlijk echt zin heeft als je van plan bent om een leidinggevende functie te gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:50

Wimo.

Shake and Bake!

Je komt als master wel ineens in aanmerking om te werken bij de echte grote jongens. Dat is ook een groot voordeel als je van plan bent om van baan te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 20:46
Welke deeltijd master wil je eigenlijk exact gaan doen als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:48

rapture

Zelfs daar netwerken?

Afhankelijk van wat je met je diploma's doet. Ik heb graduaat en industrieel ingenieur (is tegenwoordig door een decreet tot MSc geacademiseerd) gedaan, maar vanaf het moment dat ik buiten de hogeschool staat is het een groot vraagteken. Door de jaren heen heb ik vooral namelijk het afleggen van examens geperfectioneerd en daarmee is alles ook gezegd. Tegen het solliciteren kijk ik op en zit nu het solliciteren te ontwijken.

Mijn ouders zien als zelfstandigen gratis arbeid om in hun bedrijf te gebruiken. Ik heb wat geld nodig en stelde voor om wat ongeschoold uitzendwerk uit te voeren. Zij zien mijn elektrotechniekvaardigheden uit het middelbaar en x aantal elektrische installaties waaraan ik gewerkt had voor wat zakgeld. Reclame aan het raam hangen en onze allochtone gemeenschap (/me heeft buitenlandse afkomst) zullen wel opmerken dat er nog een elektricien zijn diensten aanbied. Het moment dat een bedrijf bij mij diensten afneemt en een factuur vraagt, dan kan ik met mijn pakje diploma's BTW-nummer en aannemersregistratie regelen. Ik doe nu al administratie en enkel boekhouden zodat er op dat vlak ook weinig nieuws is. Leuk zeg, zo'n ouders die het ultiem excuus voorstellen om het solliciteren levenslang te ontwijken. Stap in de club van de gedwongen allochtone zelfstandigen. Als je niet aan een autochtone job kan geraken, dan start je gewoon een allochtoon bedrijf.

Er zitten ook veel minder procedures tussen het moment dat een potentiële klant mij belt en het moment dat ik aan de werken kan starten. Meestal is het langs gaan, kijken, moeilijkheidsgraad inschatten, uurloon en materiaalkosten afspreken en je weet snel of je aan de werken kan beginnen.

Het solliciteren ziet zoveel ingewikkelder en langdradiger eruit. Dan spreek ik nog niet van de psychologische spelletjes. Bij de VDAB sta ik in een wachtlijst voor sollicitatietraining. Er moet wel een systeem erachter zitten, meer inlichtingen erover vergaren om het systeem te verslaan? Of is er helemaal geen juiste oplossing zoals bij een examen.

Aan de andere kant zijn de bachelor/HBO en master diploma's weggooit als ik alleen maar de A2/MBO elektriciteit/elektronica gebruik. Wat eenvoudige netwerkbeheer en programmeerklusjes kan ik ook ertussen door plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 18:57

4bit

Onward, to futility!

Moest je nu nog gewoon op school zitten, en vragen, is het een goed idee om nog voor master verder te gaan. Dan zou ik zeggen, als je nog zin hebt om bij te leren, zeker doen. Er gaan nog wat meerdere deuren open. Bij de meeste bedrijven (zeker de grotere die werken met vastere schalen, en al carrierepaden voorzien) zul je wat meer verdienen dan een bachelor of dergelijke. Daarentegen kan een bachelor die wat gedreven is op de tijd dat een master nog moet schoolgaan al veel bijhalen, of zelfs alles bijhalen.

Voor u zit het wat anders, je hebt al 5 jaren ervaring. En naar mijn inzien wordt er dan al veel meer naar werkervaring gekeken. Doorgroeien kan inderdaad misschien nog iets vlotter gaan, en het laat zien dat je nog steeds gemotiveerd bent om bij te leren.

Nu dit alles, meer loon en/of doorgroeien, kan je uiteindelijk even goed met inzet/positief opvallen/wat assertief zijn/... even goed. Maar slechter zul je er niet vanaf komen door een master te halen. En je kan het je later niet verwijten dat je het nooit geprobeerd hebt.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:12

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

@TS: Een master (drs/ir) kan je op allerlei manieren helpen. Je moet er alleen wel zin in hebben natuurlijk. In veel bedrijven heb je net een stapje voor als starter (toen ik in 04 begon was het verschil iets van 300 o.i.d. bij Philips, en je stroomt na de aanloopschaal in principe hoger in, maar voor die tijd was ik al weg :+) en ook het groeipad kan een beter uitgangspunt hebben. Let wel: Dat betekent niet dat de master een garantie op succes is. Je moet daarna nog wel laten zien wat je kunt. :)

Zelf zie ik nu een ietwat minder voorkomend voordeel van een master: Je zit in een hogere categorie (EP-2) voor labor certificering voor een greencard, in tegenstelling tot een bachelor (EP-3, waardoor het langer duurt, maar met een bachelor met 5 jaar ervaring ga je ook naar EP-2). :)

Verder geeft een master meer diepgang in een vakgebied, wat ook in de dagelijkse praktijk voordelen kan bieden. Ik merk dat ik soms verder doordenk dan anderen. Da's natuurlijk ook een persoonlijk trekje wat je wel of niet hebt, maar een academische opleiding probeert zoiets wel aan te wakkeren.

Belangrijkste blijft m.i. toch wel of je het zelf wilt (want het is wel weer een jaar of wat studie) en of je jezelf als persoon daarvoor ziet. Succes met je keuze in ieder geval!

@rapture: Ik denk dat je af moet stappen van het calimerobeeld als je gaat solliciteren. Ook moet je af van het beeld dat sollicitaties er vooral zijn om jou klein te houden. Een sollicitatie is bedoeld om een werkgever kennis te laten maken met een potentiele werknemer en om een werknemer kennis te laten maken met een potentiele werkgever. Als beide elkaar voldoende liggen, dan ga je een arbeidsovereenkomst aan. Er is geen "systeem" en geen "juiste oplossing". Wel zijn er dingen die je beter achterwege kunt laten, zoals een achterdochtige en vijandige instelling. Probeer een paar keer te solliciteren met open vizier en laat je niet door je calimerogevoel op je kop zitten als het niet lukt, want reken er maar op dat je de eerste keren of afgewezen zult worden, of er zelf geen zin in hebt. Vooral dat laatste zal je verbazen: Ik ben bij werkgevers over de vloer geweest waarvan ik binnen een paar minuten al dacht "Nee, liever niet".

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet heel erg veel zin heb om die master te gaan doen. Ook omdat ik nu niet meteen een andere functie wil gaan doen. Enige reden dat ik die master zou willen doen om me alleen in de markt wat sterker te staan. zoals ik eerder zei doe ik het eigenlijk meer voor de titel dan voor de kennis.

Daarom vroeg ik me af of het wel heeft om twee jaar lang een master te gaan doen als werkgevers niet echt veel waarde hechten aan je master. Meerdere werkgevers hebben gezegd dat je met een bachelor en ervaring net zo ver komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik vind dat een wetenschappelijke opleiding (zoals een master) iets is wat je vooral voor je eigen ontwikkeling doet. Omdat het je trekt, omdat het gaaf is, etc.

Mensen die het puur voor het papiertje doen zijn het ergste type student.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 18:57

4bit

Onward, to futility!

Anoniem: 220051 schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 12:51:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet heel erg veel zin heb om die master te gaan doen.
...
Meerdere werkgevers hebben gezegd dat je met een bachelor en ervaring net zo ver komt.
Als je er al niet veel zin in hebt, zou ik het al niet doen. Het neemt toch ook al redelijk wat tijd in na je werk. En puur voor het papiertje moet je het niet doen met je werkervaring.

Zoals meerdere werkgevers zeggen, bachelor kan even ver komen. Het hangt voornamelijk gewoon van de persoon af, en hoeveel hij zich inzet. En een tikkeltje geluk hebben dat er zich de juiste opportuniteiten voordoen.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heren dank voor jullie meningen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:48

rapture

Zelfs daar netwerken?

In een bachelor zag ik voornamelijk de front-end van een tool. bv Photoshop gebruiken om foto's te bewerken en je wordt beoordeeld op hoeverre de nabewerkte foto's met de opdracht overeenkomt. In een master open ik dezelfde foto in Matlab en manipuleer een matrix om te zien wat er achter een bewerking zat. Toen kreeg ik een examenvraag met als input beelden van bierflesjes die op een transportband voorbij komen en met welke stappen kan je bepalen of een flesje voldoende gevuld is. Het geeft meer mogelijkheden, dan alleen maar met de front-end van een tool werken.

Mijn keuze leunt aan de wiskunde en de traditionele ingenieursvakken. Ik sleutel/klus/bouw graag aan vanalles en nog wat. Daarbij hoort ook statica, dynamica, fluïdomechanica, thermodynamica, chemie,... Tussen al het rekenwerk heb ik het idee dat er altijd wel een best practice of juiste oplossing bestaat. Tijdens het sleutelen denk ik dat alles wel beter/strakker kan en zit te plannen hoeveel versleten onderdelen van een tweedehandse auto nog te vervangen zijn voordat het terug goed is, hoe ik de sturing van oude koelinstallaties nog verder kan verbeteren,...

Waarschijnlijk heb ik een te grote voorkeur voor hands-on en HBO/bachelor is al genoeg voor uitvoerend werk. In een zekere zin is er ook een match tussen persoon en diploma zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

rapture schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 14:07:
Waarschijnlijk heb ik een te grote voorkeur voor hands-on en HBO/bachelor is al genoeg voor uitvoerend werk. In een zekere zin is er ook een match tussen persoon en diploma zijn.
Er moet een match tussen persoon en opleiding(sniveau) zijn, zoals TS hier ook vertelt. In jouw geval zou ik me niet zo druk maken om het feit dat je "hands-on" georienteerd zou zijn. Een praktische instelling is voor academisch opgeleiden ook niet verkeerd. Zelf ben ik ook een aanzienlijk deel van m'n tijd in een "uitvoerende" modus bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik ben (zo goed als) gepromoveerd en ook dan kan je nog heel hard hans-on bezig zijn.
Dat is zoals Hillie al aangeeft niet relevant voor het opleidingsniveau.

Ook voor moeilijk zullen er mensen moeten zijn die zooi maken :)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Zooi maken gaat me al jaren erg goed af. :+ Met de nadruk op zooi. ;)

Qua praktische prutserij is het hebben van een theoretische achtergrond niet per default onhandig, het kan helpen bij het zien van verbanden in de brei waar je in aan het roeren bent.

Pagina: 1