Amateurs vraag betreft mogelijkheden videokaart

Pagina: 1
Acties:

• baseendje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Beste tweakers,

Recent heb ik een 2 jaar oude Dell optiplex 740 mini tower ontvangen. Gezien de compacte vormfactor van deze computer is het een erg aantrekkelijke woonkamer pc. Ik wil dit systeem opknappen om te gebruiken als home theater system en console vervanger. De grafische capaciteiten moeten dus iets wat gepimped worden. Mijn voorkeur ligt bij de sapphrine hd 5570 1GB DDR3, aangezien dit model betaalbaar is en toch al redelijk wat mogelijkheden biedt. Nu is het zo dat de specificaties van deze videokaart een geheugen bandbreedte van 128 bit vermelden. De eerder genoemde dell optiplex 740 is voorzien van een pci-e 16x aansluiting, maar heeft een databus bandbreedte van 64bit.

Nu is mijn vraag is dit board in staat de volledige capaciteiten van deze videokaart te benutten of kan ik beter voor een kariger model kiezen (bijvoorbeeld de hd 5450)?

Mvg, Bas

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

De pc kan de kaart gewoon hebben geen probleem.
Hij heeft ook geen extra voeding nodig, dus je 300W voeding gaat het wel trekken.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
Staat totaal los van je vraag, maar toch even een reactie. Ik zou sowieso ook even verder gaan kijken naar andere'problemen als ik jou was. Dell systemen zijn soms voorzien van afwijkende voedingen et cetera die niet altijd even makkelijk te vinden zullen zijn. Als dus blijkt dat je voeding je kaart niet goed trekt kan het wel eens lastig worden om een stabiel systeem neer te gaan zetten omdat normale modellen voedingen er vaak niet in passen. Geen idee of het voor jou systeem speelt, maar kijk het even goed na voordat je een kaart aanschaft!

Desktop | Server | Laptop

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Je verwart een paar dingen Baseendje.

PCI-E gebruikt een 64 bit bus. Je videokaart gebruikt echter een 128-bit GEHEUGENBUS. Dit is de busbreedte tussen het GPU en het VRAM op de kaart zelf. Dit heeft echt niks te maken met de geheugenbus van de PCI-E aansluiting.

Zelfs een HD6850 zou zonder preformanceverlies op een PCI-E (1) x16 slot werken.

Je vraag: Ja, het kan zonder moeite. Verwacht alleen niet dat je echt kan gaan gamen op die kaart. Dan ben je toch beter af met een HD5670 of hoger.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• baseendje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Hey allemaal, heel erg bedankt voor jullie snelle reacties!
Over de energie consumptie maak ik me niet zo druk, de pci-e port is in staat 75 watt te leveren, deze kaart heeft een piek verbruik van rond de 46 watt (reviews). Verder ben ik niet van plan crysis 2 op dit systeem te gaan spelen. Voor zover ik dat kan in schatten en op kan maken uit de reviews zou ik met het voorgestelde systeem left4dead en team fortress 2 op high kunnen draaien, far cry 2 en call of duty 4 op medium/low. Voor spellen als crysis 2 zou ik naar mijn inzien niet alleen de gpu, maar ook de cpu en voeding moeten inruilen. In andere woorden dan zou ik beter een nieuwe computer kunnen kopen.

Naar mijn inzicht is de combo: AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 1,9 Ghz, 4GB ram (800mhz), Sapphrine HD 5570 1GB (1,8Ghz) redelijk gebalanceerd en geschikt voor een gematigd gamer zoals ik... toch?

edit: De 5670 zou ook mijn voorkeur hebben, ware het niet dat het hier om een smalle behuizing gaat, voor de HD5670 zou ik een riser card nodig hebben en een stuk uit de achterzijde van de kast moeten zagen.

[ Voor 10% gewijzigd door baseendje op 23-03-2011 14:11 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Ik kan je IIG verzekeren dat je op een HD5670 L4D2 en TF2 op High kan spelen met 50+FPS. Op een HD5570 verwacht ik dit echter niet..

De Powerconsumtie gaat niet vanaf de PCI-E. Maar vanaf de voeding, deze voeding levert stroom aan de PCI-E slot. Welke dan weer stroom levert aan de kaart, als de voeding dus brak is. kan je alles tussen de PSU en het PCI-E slot frituren (Mobo, CPU, RAM, HDD's ect..). Maar bij een HD5570 zou ik me daar niet druk om maken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-02 23:08
Uit ervaring weet ik dat een Athlon 64 x2 op 1,9ghz een behoorlijke bottleneck is in moderne games, dat was mijn A64 3800+ X2 @ 2ghz iig wel...
Pagina: 1