Toon posts:

Nas vs Tape

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Graag jullie mening over de volgende situatie. Ik heb een klant die een aantal server heeft op 2 locaties, ver van elkaar met een glasvezel ertussen. De klant schiet elke avond backups van alle 15 servers heen en weer over de links, zodat backups op de andere locatie bewaard worden.
Nu gaat dat door timing vaak mis en vanwege de ingewikkelde constructie is het lastig te garanderen dat alle backups elke dag succesvol zijn.

Nu heeft een collega aangeraden 1 of 2 NAS boxen aan het netwerk te hangen en daar alle backups op te zetten.
Ik zou zelf echter aanraden de 600 GB op een LTO4 drive in een van de server te laten backuppen elke nacht door middel van 1 centraal backup pakket met op alle andere servers een backup agent. Dit voorkomt een hacker die alle backup meteen van de NAS box wist, omdat hij niet bij de tapes van de afgelopen dagen kan en maakt de hele setup voor makkelijker en beter te controleren.
Budget voor een combinatie is er niet denk ik.

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-01 15:44
Je kan ook 2 'backup' servers aanwijzen. Deze kunnen per locatie een backup maken en daarna uitwisselen.

Site 1: Server 1 t/m 7
Site 2: Server 8 t/m 15.

Als server 1 dan de backups maakt van alle servers in site 1 en server 8 doet hetzelfde voor alle servers in site 2.

Dan kunnen server 1 en 8 de boel uitwisselen zodat je de boel offsite hebt. Daarna zou je het natuurlijk altijd naar tape of externe disk kunnen schrijven. Het word er in ieder geval een stuk overzichtelijker door.