Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Ik twijfelde echt of dit nu in SWS of PNS thuishoort. Hopelijk staat het hier goed.

Een bevriende firma uit de NGO-wereld heeft me advies gevraagd om hun €15 000 / jaar aan IT consultancy naar beneden te trekken. Vaststelling: voor dit geld hebben ze enkel een dure verbinding met een datacenter waar al hun data geshared wordt en gebackupped wordt. We spreken hier over een bedrijf van 10 werknemers die enkel teksten opstellen dus over veel data gaat het niet. Wat mij betreft is dit een idioot dure oplossing en kan dat stukken voordeliger door zelf een systeem op te zetten en hoogstens consultancy te gebruiken bij echte problemen.

Omdat een echte server opzetten met een backupsysteem er achter veel te duur zou zijn en toch één fulltime ITer vereist moest ik op zoek naar alternatieven en zodoende kom ik logischerwijze uit bij SBS. Ik ben momenteel met de RC van SBS 2011 Essentials aan het spelen en dat lijkt me een perfecte oplossing: domein, file server en backup voor maximum 25 gebruikers; enkel een serverlicentie en geen CALs; eenvoudige interface die iemand van de huidige personeelsleden zelf kan beheren. Hoogstens bij de setup hebben ze hulp nodig.

Nu ben ik zelf niet thuis in serverhardware: hoewel ik zelf enkele SC-producten beheer (SCOM, SCCM, SCDPM) houd ik me niet met de hardwarekant van die zaken bezig - er zijn mensen die toveren met LUNs en SANs op basis van de dingen die ik hen vraag. Ieder zijn vak :)

Voor de mensen van deze NGO zou ik daar ook een woordje over moeten zeggen aangezien ze het zelf helemaal niet kunnen. Een BBG voor servers zag ik niet meteen staan in een van de servertopics, dus vandaar mijn post. Ik heb wat op de website van Dell zitten spelen en had een Xeon, 8GB RAM en 4x 1TB in RAID10 voor ogen. Of zou dit overkill zijn voor dit beperkte gebruik? Waar ik minder van op de hoogte ben is hoe het zit met redundante voedingen: is dat een soort loadbalancing of een systeem met een actieve en een passieve voeding? In dat laatste geval stel ik me voor dat een failover bijna elke voeding moet doen kraken. En wat gebeurt er met het OS op het moment dat er een voeding uitvalt?

Tenslotte vroeg ik me nog af hoe het met backup zat. Ik zie in SBS enkel de mogelijkheid van lokale drives. Dat tapes geen mogelijkheid zijn in SBS Essentials kan ik me voorstellen omdat de kost van een tapedrive op het eerste zicht gek lijkt voor een firma die wel Essentials kiest. Wat ik niet snap is dat ik geen mogelijkheid krijg om te verbinden met een netwerkshare voor backup. Quid?

Verwijderd

Als je maar met 10 werknemers zit en die gebruiken het enkel voor documenten op te stellen zoals je beschrijft dan is de huidige oplossing die je beschrijft vrij 'overkill'.. Misschien moet je voor dit type klanten , die niet veel geld willen uitgeven aan hun IT/netwerk maar wel het beste van het beste willen en ook geen dure support contracten willen afsluiten met eender wie een kijken naar de Microsoft Online services (BPOS), dat gaat al vanaf 5 gebruikers en je betaald gewoon per maand een vast bedrag waarvoor je toegang krijgt tot de hele MS online coloboration suite (Sharepoint, Exchange, OCS,..) best wel interessant voor kleinschalig gebruik en vrij goedkoop..

Mocht je toch een SBS server gaan zetten:

-> 8GB is echt wel een minimum wat ik in een SBS2008 stak, liever 12 of zelfs meer, Je hebt minimum 4GB nodig voor SBS2011..
-> 4x1TB lijkt me overkill voor dit gebruik (het is toch maar voor wat word documenten en wat mails..), 1TB schijven is SATA, als ik jouw was overwoog ik 4x146 SAS 10k, dat levert op zich ook al een flinke snelheidswinst op, en indien het nog in het budget kan een Raid controllertje met voldoende memcache, Raid 10 of Raid 5, ik geef persoonlijk de voorkeur aan Raid 5..
! Let wel je hebt minstens 160GB nodig voor SBS2011 Essentials te kunnen installeren.. !
-> Wat dat backup verhaal betreft, in SBS2008 was dat heel brak want dat ging enkel maar naar lokale schijven, niet naar netwerkschijven etc.. Ik weet niet hoe in het SBS2011 zit maar ik hoop dat het veranderd is..

Good luck ermee !

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:04
Met ^^.

Even afhankelijk van de hoeveelheid data is BPOS een hele goed keus.

Wil je toch een fysieke server ben ik het ook wel eens met Steve87. Alleen zou ik het OS scheiden van data. Dus 2 aparte raid sets. Wat backup betreft kun je natuurlijk ook zelf wat scriptwerk verrichten. 1 maal even werk en met robocopy bvb is er toch niks aan. Wij backuppen hier al een tijdje richting een redelijk goedkope nas van thecus. Hoeft niet heel snel te zijn en kan vaak voor vrij weinig geld bergen opslag in.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 23:08:
Als je maar met 10 werknemers zit en die gebruiken het enkel voor documenten op te stellen zoals je beschrijft dan is de huidige oplossing die je beschrijft vrij 'overkill'.. Misschien moet je voor dit type klanten , die niet veel geld willen uitgeven aan hun IT/netwerk maar wel het beste van het beste willen en ook geen dure support contracten willen afsluiten met eender wie een kijken naar de Microsoft Online services (BPOS), dat gaat al vanaf 5 gebruikers en je betaald gewoon per maand een vast bedrag waarvoor je toegang krijgt tot de hele MS online coloboration suite (Sharepoint, Exchange, OCS,..) best wel interessant voor kleinschalig gebruik en vrij goedkoop..

Mocht je toch een SBS server gaan zetten:

-> 8GB is echt wel een minimum wat ik in een SBS2008 stak, liever 12 of zelfs meer, Je hebt minimum 4GB nodig voor SBS2011..
-> 4x1TB lijkt me overkill voor dit gebruik (het is toch maar voor wat word documenten en wat mails..), 1TB schijven is SATA, als ik jouw was overwoog ik 4x146 SAS 10k, dat levert op zich ook al een flinke snelheidswinst op, en indien het nog in het budget kan een Raid controllertje met voldoende memcache, Raid 10 of Raid 5, ik geef persoonlijk de voorkeur aan Raid 5..
! Let wel je hebt minstens 160GB nodig voor SBS2011 Essentials te kunnen installeren.. !
-> Wat dat backup verhaal betreft, in SBS2008 was dat heel brak want dat ging enkel maar naar lokale schijven, niet naar netwerkschijven etc.. Ik weet niet hoe in het SBS2011 zit maar ik hoop dat het veranderd is..

Good luck ermee !
BPOS is geen optie: de data is te gevoelig (zonder teveel uit te wijden, verschillende overheden en intergouvernementale organisaties zijn klanten) om die op een server van een derde partij te zetten. Je hebt waarschijnlijk wel gelijk dat ik de server mag downscalen. SAS had ik niet overwogen vanwege de prijs, maar dat zal ik opnieuw bekijken. Wat die schijfruimte betreft heb ik eerder vandaag een blogpost gemaakt die misschien interessant is voor je als je soms met SBS werkt: Title TK: Microsoft SBS 2011 Essentials Beta: Partition size too large.

Backups ziet er inderdaad slecht uit build-in: ik vind geen mogelijkheid om elders dan lokaal te backuppen :(
Craven schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 23:30:
Met ^^.

Even afhankelijk van de hoeveelheid data is BPOS een hele goed keus.

Wil je toch een fysieke server ben ik het ook wel eens met Steve87. Alleen zou ik het OS scheiden van data. Dus 2 aparte raid sets. Wat backup betreft kun je natuurlijk ook zelf wat scriptwerk verrichten. 1 maal even werk en met robocopy bvb is er toch niks aan. Wij backuppen hier al een tijdje richting een redelijk goedkope nas van thecus. Hoeft niet heel snel te zijn en kan vaak voor vrij weinig geld bergen opslag in.
Uiteraard is OS gescheiden van Data - SBS laat zelfs niet anders toe.

PoSh-scripting kan ik wel - robocopy laat ik liever voor wat het is anno 2011 - maar dan verliezen ze hun gemak van de geïntegreerde oplossing binnen SBS. Als het even kan moeten ze op de server niets doen buiten hun SBS-dashboard om. Mijn tweede probleem is dat ik het "geef een vinger en men neemt een arm"-scenario wil vermijden :) Maar goed, als er echt geen andere oplossingen zijn voor backup dan wordt het een task met een PoSh-script er achter.

Bedankt voor jullie reacties!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:04
Ach so, ik dacht dat ze alleen zelf de users moesten kunnen beheren. Maar het gaat jou er dus om dat ze zoveel mogelijk zelf kunnen. In dat geval zou ik je server wat downscalen. Dan kun je wel af met wat redelijk simpels. Wel behoorlijk wat geheugen in stampen en toch minimaal 1 quadcore.

Dan kun je namelijk wat meer uitgeven aan de backup. Ik weet niet of sbs'11 wil backuppen naar een netwerkschijf die je hebt toegekent aan de machine? Zal wel niet. Waar je eventueel naar kan kijken zijn instap DAS of SAN bakkies. Die kunnen (via lun's ;)) gekoppeld worden aan je machine. En in principe ziet dat er niet anders uit dan een lokale schijf. En als laatste waarom niet gewoon "ouderwetse" tapes. Ik weet niet hoeveel data er in 1 full backup zit. Maar een instap taperobot kost niet zo heel veel meer tegenwoordig. Maar goed, ik ben zelf ook nog niet bezig geweest met sbs'11 dus of die backup app dat allemaal slikt weet ik niet.

offtopic:
Ik ben overigens wel geinteresseerd in het resultaat. Dikke kans dat ik binnenkort ook met sbs'11 aan de gang mag.

Verwijderd

Wat ik in zo'n geval zou installeren is:

Dell PowerEdge T110 met een Quad-Core Intel Xeon, 8GB RAM en 2x 1TB in RAID-1. Daarop SBS11 (of 08) geïnstalleerd. Een UPS, bijvoorbeeld de APC Smart-UPS 750. Dan aan de server een NAS met 2x 1TB in RAID-1 en het programma R-Drive op de server. In R-Drive creëer je dan een script dat het programma de data backupped naar de NAS elke nacht vanaf 00u, of elke zondag om 00u bijvoorbeeld.

Verwijderd

RAID-0 in een productie-omgeving?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 09:04:
RAID-0 in een productie-omgeving?
Mijn excuses, het is nog vroeg, ik bedoelde uiteraard bij beide RAID-1! ;)

Verwijderd

Klein detail... ;) RAID-1 klinkt inderdaad als een goede oplossing in zo'n situatie.

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zou juist een SaaS oplossing adviseren ipv zelf server hardware in huis te halen. Je pro-actief beheer en monitoring is dan geregeld en je hebt een verzekering voor als de pleuris uit breekt.

Misschien is 125,- per gebruiker per maand veel maar ik sta er niet van te kijken.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-11 08:56
Een HP Proliant ML350 G6 ( of G7 mocht die al uit zijn ) met 3 schijven in RAID -5 al het ook wel al doen zekers? Met 8GB ram en SBS preinstalled?

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-11 21:01
Zijn ze tevreden over hun huidige oplossing? Ik zou juist als dit goed werkt niet switchen. Vaak is er onvoldoende kennis aanwezig om gedegen beheer te doen, en als er problemen zijn dan heb je meteen ook echte problemen. Backups versloffen, worden in house opgeslagen en dergelijke.

Als alleen de prijs een issue is, waarom daar niet over onderhandelen of een nieuw offerte rondje doen?

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-11 21:53
even afgezien van t hele hardware verhaal, maar als je NGO een ANBI beschikking heeft dan raad ik je aan hier te kijken:

www.techsoup.nl

Dit is een organisatie die names een aantal grote speler software en hardware doneert aan NGO's. De 4 merken die hier samenwerken zijn MS, Symantec, Cisco en SAP.

Ik ben zelf vrijwilliger ICT bij zo'n NGO met ANBI beschikking en heb daar alle MS Software voor een scheet en drie knikkers vandaan kunnen trekken. Ook Backup Exec van Symantec kun je daar voor een habbekrats krijgen. De website herbergt ook een prijslijst in zich. Belangrijkste is die ANBI beschikking, en je moet niet politiek gekleurd zijn.

Ik heb bij mijn instelling een ML110 met een X3430, 5 SATA disks in RAID5 icm 12 GB RAM en een LTO3 drive neergezet. Dat pruttelt allemaal als een tierelier. Het duurste was natuurlijk de hardware, maar dat was een eenmalige investering. Qua software was ik voor SBS2011 en Backupexec (en nog antivirus, office 2010, windows 7 enz enz) €600,- kwijt. De hardware kwam op €4000,- voor dus die server icm 5 werkplekken. Enige factor die hier niet bij zit is manuren omdat ik het werk als vrijwilliger heb uitgevoerd. Als je bedenkt dat ik voor SBS2011 iets van €50,- incl BTW heb betaald, kun je zelf beredeneren wat mijn voordeel was. De opstelling draait bij mij als een tierelier met ca 5 werkplekken en vele gebruikers die remote werken (voornamelijk OWA, ook best wel wat VPN verkeer naar SMB shares)

Er zitten per vendor via techsoup wel wat restricties aan vast (voor MS: max 50 licenties per titel, max 6 titels per 2 jaar en 1 keer per jaar bestellen) maar dat is gewoon een kwestie van inschatten. Als Office 2010 Prof Plus immers €20,- per jaar kost, dan ga je niet miepen en rond je 13 licenties af naar 15 (of meer), daar hoef je het dan immers niet voor te laten.

Ik hoop dat je dr iets mee kunt, als je specifieke vragen hebt over techsoup, PM me dan even.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
twixx schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 09:13:
Ik zou juist een SaaS oplossing adviseren ipv zelf server hardware in huis te halen. Je pro-actief beheer en monitoring is dan geregeld en je hebt een verzekering voor als de pleuris uit breekt.

Misschien is 125,- per gebruiker per maand veel maar ik sta er niet van te kijken.
Freezerator schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 09:27:
Zijn ze tevreden over hun huidige oplossing? Ik zou juist als dit goed werkt niet switchen. Vaak is er onvoldoende kennis aanwezig om gedegen beheer te doen, en als er problemen zijn dan heb je meteen ook echte problemen. Backups versloffen, worden in house opgeslagen en dergelijke.

Als alleen de prijs een issue is, waarom daar niet over onderhandelen of een nieuw offerte rondje doen?
€15 000 / jaar is echt wel een hoop geld. Zelfs als er onderhandeld wordt gaat het verschil nooit in de buurt komen van een eigen oplossing. Net omdat de omgeving zo beperkt is lijkt een oplossing in eigen beheer me zo interessant.
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 08:56:
Wat ik in zo'n geval zou installeren is:

Dell PowerEdge T110 met een Quad-Core Intel Xeon, 8GB RAM en 2x 1TB in RAID-1. Daarop SBS11 (of 08) geïnstalleerd. Een UPS, bijvoorbeeld de APC Smart-UPS 750. Dan aan de server een NAS met 2x 1TB in RAID-1 en het programma R-Drive op de server. In R-Drive creëer je dan een script dat het programma de data backupped naar de NAS elke nacht vanaf 00u, of elke zondag om 00u bijvoorbeeld.
Voor backup ben ik er nog niet uit, maar voor de hardware ga ik inderdaad een setup aanraden zoals diegene die jij zegt - wel met redundante voeding.
Craven schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 08:46:
Ach so, ik dacht dat ze alleen zelf de users moesten kunnen beheren. Maar het gaat jou er dus om dat ze zoveel mogelijk zelf kunnen. In dat geval zou ik je server wat downscalen. Dan kun je wel af met wat redelijk simpels. Wel behoorlijk wat geheugen in stampen en toch minimaal 1 quadcore.

Dan kun je namelijk wat meer uitgeven aan de backup. Ik weet niet of sbs'11 wil backuppen naar een netwerkschijf die je hebt toegekent aan de machine? Zal wel niet. Waar je eventueel naar kan kijken zijn instap DAS of SAN bakkies. Die kunnen (via lun's ;)) gekoppeld worden aan je machine. En in principe ziet dat er niet anders uit dan een lokale schijf. En als laatste waarom niet gewoon "ouderwetse" tapes. Ik weet niet hoeveel data er in 1 full backup zit. Maar een instap taperobot kost niet zo heel veel meer tegenwoordig. Maar goed, ik ben zelf ook nog niet bezig geweest met sbs'11 dus of die backup app dat allemaal slikt weet ik niet.

offtopic:
Ik ben overigens wel geinteresseerd in het resultaat. Dikke kans dat ik binnenkort ook met sbs'11 aan de gang mag.
Ik ga me verdiepen in die LUNs, want dat zou inderdaad de oplossing zijn die integratie met SBS mogelijk maakt. Wat opvolging betreft: ik ben zelf nooit fysiek ter plaatse (het is 800km van hier ;)) dus waarschijnlijk krijgen ze gewoon van mij het advies en wordt de setup gedaan door iemand die ze eenmalig inhuren.
nielsl schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 12:48:
even afgezien van t hele hardware verhaal, maar als je NGO een ANBI beschikking heeft dan raad ik je aan hier te kijken:

www.techsoup.nl

Dit is een organisatie die names een aantal grote speler software en hardware doneert aan NGO's. De 4 merken die hier samenwerken zijn MS, Symantec, Cisco en SAP.

Ik ben zelf vrijwilliger ICT bij zo'n NGO met ANBI beschikking en heb daar alle MS Software voor een scheet en drie knikkers vandaan kunnen trekken. Ook Backup Exec van Symantec kun je daar voor een habbekrats krijgen. De website herbergt ook een prijslijst in zich. Belangrijkste is die ANBI beschikking, en je moet niet politiek gekleurd zijn.

Ik heb bij mijn instelling een ML110 met een X3430, 5 SATA disks in RAID5 icm 12 GB RAM en een LTO3 drive neergezet. Dat pruttelt allemaal als een tierelier. Het duurste was natuurlijk de hardware, maar dat was een eenmalige investering. Qua software was ik voor SBS2011 en Backupexec (en nog antivirus, office 2010, windows 7 enz enz) €600,- kwijt. De hardware kwam op €4000,- voor dus die server icm 5 werkplekken. Enige factor die hier niet bij zit is manuren omdat ik het werk als vrijwilliger heb uitgevoerd. Als je bedenkt dat ik voor SBS2011 iets van €50,- incl BTW heb betaald, kun je zelf beredeneren wat mijn voordeel was. De opstelling draait bij mij als een tierelier met ca 5 werkplekken en vele gebruikers die remote werken (voornamelijk OWA, ook best wel wat VPN verkeer naar SMB shares)

Er zitten per vendor via techsoup wel wat restricties aan vast (voor MS: max 50 licenties per titel, max 6 titels per 2 jaar en 1 keer per jaar bestellen) maar dat is gewoon een kwestie van inschatten. Als Office 2010 Prof Plus immers €20,- per jaar kost, dan ga je niet miepen en rond je 13 licenties af naar 15 (of meer), daar hoef je het dan immers niet voor te laten.

Ik hoop dat je dr iets mee kunt, als je specifieke vragen hebt over techsoup, PM me dan even.
Ik had niet gedacht dat het relevant zou zijn dus liet het onvermeld, maar het gaat over een NGO in Berlijn, Duitsland; dus NL oplossingen zijn niet mogelijk. Als Belg wist ik trouwens ook niet wat een ANBII is :) (met dank aan Wikipedia nu wél).

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-11 21:53
Het hele techsoup gebeuren is wereldwijd. Eigenlijk heeft elk westers land zn eigen manier om dit te doen. Voor Duitsland, zie de volgende link:

http://www.techsoupglobal.org/countries/germany

Als je immers op die manier 90% op je software kunt besparen, dat zou prima zijn lijkt me :)

*edit*
techsoup NL bedient icm socialware zowel de nederlandse als de belgische (vlaamse) markt, voor nu niet relevant, mogelijk wel handig om te weten

[ Voor 21% gewijzigd door nielsl op 23-03-2011 15:08 ]

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11 10:10
twixx schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 09:13:

125 euro pm per user vind ik toch vrij fors, bij ons is t ongeveer de helft als maximum.

Een SBS server zou voor zo een partij ook wel kunnen, wat ik alleen niet zie is of ze nu al goede werkstations hebben, als je een SBS, werkstations en installatie in configuratie gaat tellen gaat het al hard met je budget, tenslotte komt er alsnog een stukje onderhoud, beheer, storingen etc bij.

@Craven, SBS slikt sinds 2008 al geen tapes meer

[ Voor 3% gewijzigd door Powermage op 24-03-2011 23:44 ]

Join the club

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:49
Ik weet niet goed wat de backup-oplossing van 2011 Essentials doet, maar als dat om Windows Server Backup gaat zou ik geen NAS gebruiken maar iets op USB om naar te backuppen, omdat WSS alleen goed (en geïntegreerd) werkt met een lokaal volume 8)7

Je kunt wel gaan scripten en scheduled tasks maken en zo, maar dan ben je al je handige monitoring-dingen kwijt en mag je alles handmatig gaan bijhouden.

Als die NAS iSCSI doet is dat ook goed uiteraard :)

Als klanten geen nieuwe werkstations nodig hebben zitten de meeste SBS-projecten die wij op het werk uitvoeren op ongeveer de helft van die 15K meen ik. Uiteraard kom je met nieuwe werkstations een stuk hoger uit, maar die aanschaf en installatie heb je maar één keer in de 3 á 5 jaar, dus dan heb je 3 * 15 - 7.5 = 37k euro om aan onderhoud uit te geven in die 3 jaar, en als het goed is opgezet kom je eerder aan 10% daarvan :)

[ Voor 32% gewijzigd door Paul op 25-03-2011 11:02 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1