VLC en andere mediaspelers spelen video's af via hdd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:54
Ik heb een probleem met het afspelen met video's ik weet niet of ik in het goede topic zit maar ik post het hier.

Als ik een video afspeel dan gaat hij traag afspelen en lijkt het net of hij moet bufferen. Deze video's staan gewoon op mijn hdd (Samsung Spinpoint F3 1TB) opgeslagen. Elke keer dat hij sloom gaat afspelen hoor je de hdd.

Dit is een beetje vreemd want ik heb 8GB ram en 1GB vram dus zou hij geen harde schrijf ruimte (page file) nodig moeten hebben. Ik heb ook hardwarematige acceleratie ingeschakeld in VLC. Na het inschakelen hiervan speelt hij wel filmpjes af tot 60fps maar filmpjes van 120 fps (opgenomen met fraps) speelt hij nog steeds sloom af. Ook andere mediaspelers doen dit: Windows Media Player, Quicktime player.
Het is een beetje vreemd dat mijn PC wel CoD MW2 met 120 fps kan afspelen en filmen maar niet datzelfde filmpje of andere filmpjes op 120 fps kan afspelen. De HDD blijft herrie maken tijdens het afspelen van dit soort filmpjes dus de enige conclusie die ik eruit kan trekken is dat VLC de filmpjes rechtstreeks vanaf de hdd afspeelt. :?

Hardware:
core i5 2400 @stock, niks mis mee volgens prime95.
Geil valueplus 8.00GB DDR3-1333, niks mis mee volgens memtest86+.
Sapphire Radeon HD5770 1GB 860MHz (OC edition), niks mis mee volgens furmark.
HDD: Samsung Spinpoint F3 (1TB, 32MB cache, SATA II aangesloten op SATA 600 ivm P67 chipset)
Asrock P67 PRO3

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
kick

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is op zich toch logisch dat de player de film van de schijf af afspeelt? Hij zal een stukje bufferen, maar niet de hele film natuurlijk.

filmpjes met 120 fps afspelen... hoeveel bandbreedte vreet dat? Ik kan me zomaar voorstellen dat dat meer is dan je harddisk levert namelijk. Zeker als je met fraps filmpjes in native resolutie hebt op zitten nemen kon dat wel eens veel te veel zijn voor je schijfje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Hoeveel cpu-gebruik heb je tijdens afspelen (per core)? (Spelen gebruiken vooral de gpu. Films - afhankelijk van de codec - vooral de cpu.)

Om een trage hdd uit te sluiten kun je tijdelijk een ramdisk maken en daar je film op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:25

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Toevallig ook al de harddisk getest op schrijf/lees fouten?

Op Ultimate BootCD staat een tool voor Samsung schijven.

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat heb je aan filmpjes van 120fps? 24 a 30 is gangbaar.

Is het 120fps aan 'echte' beelden, of is driekwart lege frames? Als 120 'echte' fps dan zal het inderdaad wel eens meer kunnen zijn dan je HDD aan kan. Hoe groot is het bestand per minuut film?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
Ik neem vanaf nu alles op op 60 fps want bij 30 zie je dan niet alle frames, eerst had ik v-sync nog niet aanstaan dus was de frame rate hoger dan het opnemen en dan zie je niet alle frames in het filmpje.

@Remy007 ik zal de ultimate bootCD wel even inwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
A4- schreef op maandag 28 maart 2011 @ 18:47:
Hoeveel cpu-gebruik heb je tijdens afspelen (per core)? (Spelen gebruiken vooral de gpu. Films - afhankelijk van de codec - vooral de cpu.)

Om een trage hdd uit te sluiten kun je tijdelijk een ramdisk maken en daar je film op zetten.
Core 0 ~50%
Core 1 ~30%
Core 2 ~25%
Core 3 ~25%

De GPU frequentie wisselt steeds tussen de 157 en 500MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Laatst online: 14:44

AzzKickah

06-CENSORED

Dat van die RAM-disk is een goeie.
Ik denk ook dat je HD gewoon niet snel genoeg kan lezen/doorvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Hoe groot is het filmpje nu (per seconde)?
Trokken schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 21:05:
ik heb 8GB ram en 1GB vram dus zou hij geen harde schrijf ruimte (page file) nodig moeten hebben.
offtopic:
AFAIK en IMHO wil je altijd een pagefile hebben. Er is geen reden om het niet te doen - hooguit wil je het pagefile op een andere HDD zetten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
F_J_K schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 21:45:
Hoe groot is het filmpje nu (per seconde)?

[...]

offtopic:
AFAIK en IMHO wil je altijd een pagefile hebben. Er is geen reden om het niet te doen - hooguit wil je het pagefile op een andere HDD zetten.
Het is 615Mbps. De resolutie is 1920x1080 en de frame rate is 60 fps. En van het andere filmpje is de frame rate 120 fps en is de bitrate 188Mbps :? . Wel vreemd dat de bitrate dan lager is terwijl het allebei met fraps is opgenomen.

EDIT: foutje die van 188Mbps is niet in full HD en hij is met xfire opgenomen :+ en met windows media player speelt hij nu wel goed af. Maar toch zouden allebei de filmpjes het moeten doen met VLC zonder lagg.

[ Voor 16% gewijzigd door Trokken op 30-03-2011 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

615Mb/s is niet gering. Vooral als dat bestand ook nog eens flink gefragmenteerd is zal je HD daar moeite mee krijgen. Laat een defragger die schijf eens analyseren en kijk eens in hoeveel fragmenten dat bestand op die schijf staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
De filmpjes zijn inderdaad wel zwaar gefragmenteerd. O-) Sommige hebben 20 fragmenten. :+

Weet iemand trouwens waar je dat ramdisk download?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Check bijv. [google=windows create ramdisk] en neem er dan een voor jouw Windows-versie (bijv http://www.speedguide.net/articles/ramdisk-guide-131).

Maar IMHO zouden er 'gewoon' veel minder fps moeten zijn; is zinloos voor een filmpje. (Bij een spel is het alleen relevant voor de beoogde reactietijden: die 120fps zie je echt niet. Onmogelijk zonder hele specifieke hardware - en ogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackEyedAngel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:29

BlackEyedAngel

Just a decent guy

is 188Mbps niet ook nogal wat veel :?

It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
Ik heb hier op de site van fraps een oplossing gevonden.
Het kopje "Why is the AVI movie generated by Fraps so big? How can I reduce the size?" lost mijn probleem op. Ik ga nu testen of het helpt om de filmpjes te encoden.

Is format factory daar trouwens een goed programma voor?

UPDATE: Het werkt _/-\o_
Het filmpje is nu encoded naar Xvid op 60 fps en 1920x1080 pixels. De bitrate is ook wat lager.
De bitrate is van 700Mbps naar 100Kbps gegaan xD het is nu alleen wel wat lelijker.

Wat is eigenlijk de hoogste bitrate zonder lagg op een normale computer? Want ik kan zelf de bitrate instellen in Format Factory.

De kwaliteit is niet echt goed als het encoded is. Ookal doe ik als bitrate 100Mbps dan nog is het lelijk, de codec die ik gebruik is Xvid, is er een betere?

[ Voor 56% gewijzigd door Trokken op 31-03-2011 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
De encoder die fraps aan raad is echt slecht maar Format Factory is al beter. Ik heb ontdekt dat ik Windows Live Movie Maker de beste encoder vind. Weet iemand betere encoders? Aangezien ik niet zo van de wmv codec hou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 20:26

Dima_2005

T.net-verslaafde

Voor HD neem je best Matroska x264

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Probeer eens avidemux of megui, bij deze programma's kun je tenminste zelf alles instellen. Beide encoders zijn te vinden op sourceforge.

Wat betreft bitrate: 8000 kbps zou geen problemen moeten geven en voor hd ruim voldoende zijn.
Pagina: 1