Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Betrouwbare Tape Library

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onder het mom: Ik denk dat ik toch maar hier moet zijn met mijn vraag....
Welke Tape-Library raden jullie me aan?

Op dit moment gebruiken we een Quantum PX502 en dat is al jaren een regelrechte ramp. Er is altijd wat met dat ding.
Iemand een goed advies (uit ervaring) voor als we dit apparaat gaan vervangen?

We willen waarschijnlijk over op LTO4 en anders LTO5. En als dat ding via SCSI Ultra-LVD kan worden aangestuurd zou handig zijn.
Het aantal tapes dat 'ie moet herbergen is zo'n 30 a 40.

Oh: Het OS dat er tegenaan moet praten is Linux of OS X Server. Mogelijk niet onbelangrijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2011 17:35 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Quantum Scaler I500?
Partitioneerbaar etc...

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Betrouwbare Tape Library klinkt voor mij als een contradictio in terminis. Altijd gezeik met die dingen, of je er nou veel of heel veel voor betaald hebt. (Goedkope tapelibraries bestaan sowieso niet, en als ze wel bestaan wil ik ze niet). Geen echt advies dus. Misschien is het de moeite waard eens te kijken naar een Virtuele Tape Library ? Zitten nog wel meer voordelen aan (ook nadelen zoals portability)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

En wat heb je zelf al gevonden, welke types/merken etc. Wat was er mis daarmee?
Wat zijn je eisen aan opslag, doorvoersnelheid, tape management, budget?
Wat is het standaard hardwaremerk? Ga je er met meerdere servers aan koppelen, of slechts 1 backupserver.

Zelf veel met HP Tape Libraries gewerkt, opzich goede ervaringen, wel klote configureren.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:56

SpamLame

niks

Houd er rekening mee dat je je drives in streaming mode wilt krijgen en houden, anders gaat ie shoeshinen en dat is niet goed voor drive en de tape.

Onderstaand de ranges waarin de drives in streaming modes staan zonder compressie, met compressie Y*2

LTO-3 UltriumLTO-4 UltriumLTO-5 Ultrium
27-80 MB/s40-120 MB/s47-140 MB/s

De hele keten (diskarray FS/ netwerk/ interconnects) moet in staat zijn dit sustained aan te kunnen leveren

Een HP MSL4048 zou kunnen volstaan op basis van het aantal tapes.
Uiteraard kunnen vergelijkbare modellen van andere vendors ook, maar daar heb ik geen persoonlijke ervaring mee.
Vergelijkbare produkten van Overland (NEO 400s), Dell (PowerVault TL4000) en Oracle (StorageTek SL48).

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst: Dank aan iedereen tot zover.

@Equator:
Ik heb zelf nog niets gevonden. Ik dacht dat Google me misschien wel iets kon vertellen, maar tot zover geen vergelijkingssites gevonden voor tape-libraries :)
Ik zeg het een beetje grappend, maar wel gezocht op steekwoorden die mij representatief leken, maar dat leverde me niets dan gewoon treffers op HP, SUN of Quantum bijvoorbeeld.

Quantum heeft vooralsnog nogal bij me afgedaan (vandaar ook de start van mijn topic).
- Of het precies Quantum is, of onze leverancier; We zijn een beetje in een zinloze discussie beland over wat ons is toegezegd bij de verkoop van die PX502
- En los van die discussie; Het apparaat is nu vaker dood dan levend. En dat schiet sowieso niet op.

Ik heb onze "standaard hardwareleverancier" gepolst en die kwamen met een HP als suggestie. Ik moet het type even schuldig blijven. :$ Maar die prijs klonk niet slecht (in vergelijking met wat we ooit voor deze px502 hebben betaald) Echter, de support was mijns inziens wel relatief duur... na drie jaar had je meer betaald aan support dan de nieuwwaarde van de HP. Nieuwprijs van de HP was zo'n 7000 euro geloof ik.
Support was 2000 euro per jaar.

Eisen aan opslag:
Zoals ik schreef: iets van 30 a 40 tapes, LTO4

Doorvoorsnelheid:
Oh, SCSI Ultra320 LVD, 320MB/s is dus genoeg
(Hebben we nu ook)

Budget: Aanschaf max. 10.000 euro. Zoiets.
Support is nu (uit mijn hoofd) 1.200 per jaar. Daar valt nog wel redelijk mee te leven. Vooral omdat we dat er elk jaar dik uithalen omdat het nogal een maandagochtend-apparaatje is. Ik zie die supportkerel vaker dan mijn moeder. :)

Aantal Backupservers: Slechts 1

Configureren:
Geen idee of het relevant is, maar security is geen issue. Hangt niet aan het internet.

@SpamLame
De streaming-mode is geen probleem. Hebben wij tot op heden altijd makkelijk gered. Netwerk is goed snel, en de data wordt altijd in grote blokken aangeleverd. 1G per file e.d.

Nabrander:
Overigens is de interface veranderen niet zo'n heikel punt. FC-kaartje in onze backupserver plaatsen zal het probleem niet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2011 22:35 . Reden: Nabrander ]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:56

SpamLame

niks

De interface moet niet uitmaken, tenzij je de max bereikt hebt...
Belangrijker is dat ie in streaming mode blijft, de hoe maakt dus niet uit.

Op basis van aantal tapes heb ik de HP MSL4048 aan aangegeven (of een van de indentieke modellen van Overland etctec.) Persoonlijk zou ik het zelfde merk aanhouden als de rest van je toko omdat dat kan schelen in de support en aanschaf, aka ben je een Dell shop , koop dan het Dell kastje.Of het binnen budget past moet je zelf even achterhalen.
Ook persoonlijk, maar ik zou gaan voor het SAS model omdat dit toekomstzekerder is dan U320/LVD en ik FC geen toegevoegde waarde vind hebben zolang je de library niet in een SAN kan hangen.

[ Voor 7% gewijzigd door SpamLame op 23-03-2011 09:22 ]

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:59
Ik heb altijd met HP tape libraries gewerkt (momenteel een HP MSL4048 met twee LTO3 drives) en heb daar eigenlijk weinig problemen mee ondervonden.

Gebruik als het even kan wel een dedicated backup server. Ik heb 'm ook wel eens direct aan een fileserver aangesloten gehad en als je onverhoopt eens moet rebooten omdat een service van je backup software niet meer wil, kan dat erg lastig zijn.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik kan me vergissen, maar is het niet zo dat Dell en HP beide Storage-Tek apparaten met een andere batch zijn ? En ik denk Sun eigenlijk ook .....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
@SpamLame
Wat betreft de interface: Ik had eerlijk gezegd helemaal niet aan de optie SAS gedacht. Wat ik eigenlijk wilde zeggen was dat de interface me om het even was. Ik denk dat SAS inderdaad geen slechte optie is.

@PeterPan
Ik spreek inderdaad van een situatie met dedicated backupserver

In ieder geval bedankt allemaal. Er is me wel het één en ander duidelijk geworden.

• erwinb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11 10:30

erwinb

Probeert iets secure te doen

Zelf zou ik kiezen voor een SAS interface, SCSI maken ze volgens mij niet meer voor LTO-5.
uantum heeft voor de config die jij beschrijft een perfecte robot, de i40. Deze robot heeft standaard de beschikking over 25 sloten, maar is middels een licentie up te graden tto 40 sloten. Er passen maximaal 3 drives is.
ik lees niet welke drive je nu in gebruik hebt, maar hou er rekening mee dat bij LTO je één generatie tapes terug kan lezen en schrijven en twee generaties terug kan lezen.
een LTO-5 drive kan dus LTO-4 tapes lezen en schrijven, en LTO-3 lezen. LTO-2 en 1 kan i niets mee.
Bij gebruik van een backup applicatie moet je ook een server en verbinding kiezen die voldoende snel zijn.
Een LTO-5 drive kan rond de 140 MByte per seconde lezen en schrijven. dit past nooit over een 1 GBit ip verbinding. Je zal dus een LACP bundeltje moeten maken om deze drives van voldoende data te voorzien.

[ Voor 48% gewijzigd door erwinb op 28-03-2011 23:51 ]

Pagina: 1