Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik heb een vraag betreft het overclocken van een AMD Athlon X2 3800+ processor. Qua overclocken heb ik weinig ervaring en ik ben het sinds kort maar eens gaan proberen om te kijken of het merkbare prestatieverbeteringen oplevert.

Ik heb een ASUS M2N68-AM2 moederbord een Antec Basiq Power 350W PSU en 2x 2GB Kingston DDR800 systeemgeheugen. Als ik het overclocken inschakel op het moederbord kan ik af en toe booten en draait de CPU op een hogere frequentie en scoort de CPU hoger bij de WEI. Echter wanneer ik een reboot doe geeft 't mobo aan dat de overclocking is mislukt en moeten de instellingen weer worden gereset.

Ik heb in het betreffende systeem 3 Arctic coolers zitten. De CPU cooler betreft een Arctic Alpine 64 cooler. Ik heb verschillende frequenties geprobeerd maar bij de eerst volgende reboot kan het systeem niet meer worden gestart. HWMonitor geeft aan dat de temperaturen wel in orde zijn, tevens heb ik Cool n' Quiet ook disabled in de BIOS.

Hopelijk kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geef alstublieft wat meer informatie over uw systeem.
aangezien je maar een 350w voeding hebt kan het best zijn dat dat de bottleneck is.
ik neem aan dat er ook een videokaart in je systeem zit samen met 2x 2gb geheugen en een overclockte processor zou ik me voor kunnen stellen dat dit een probleem oplever.

ik ben dan zelf helaas ook geen echte overclock ervaring,
dus veel meer kan ik niet bedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok hier wat meer informatie over de hardware:

ASUS M2N68-AM2 PLUS
AMD Athlon X2 3800+
Antec Basiq Power 350W
2x 2GB Kingston DDR800
1x MSI GeForce 9500GT 1GB OC
2x 1 TB HDD
1x Media Card Reader
1x DVD Combo Drive
3 geïnstalleerde fans. (1 CPU cooler, 2x 80mm. casefans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 22:07
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 16:11:
[..]
aangezien je maar een 350w voeding hebt kan het best zijn dat dat de bottleneck is.
[..]
Maar dan kan het systeem helemaal niet overgeclocked worden, in plaats van alleen de eerste keer. Als je hem overgeclocked stressed is de belast je de voeding waarschijnlijk meer dan wanneer je voor de tweede keer opstart.

Het TDP van de 3800+ is 45 of 62 watt, dus de CPU komt met een behoorlijke overclock niet over de 110W heen. Samen met het moederbord (30W), toebehoren (60W) en de videokaart (70W, 50W met OC) kom je uit op 280 watt. De 12V rails leveren samen 23A, dus dat moet net genoeg zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door marcop23 op 22-03-2011 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info marco... wat zou dan de oorzaak kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Gokje: te hoge HT, deze mag niet ver boven de 1000. Dus de betreffende multi verlagen...

Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
De voeding lijkt me wel ok.

Hoe zit het met je geheugen? Heb je de multiplier nog omlaag ingesteld toen je ging overclocken?

edit:

Cheshire heeft ook een goed punt, de HT bus kan ook de bottleneck zijn. Das behoorlijk aannamelijk, ik liep er destijd ook tegenaan.

[ Voor 37% gewijzigd door Stephan224 op 22-03-2011 17:09 ]

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:54
Als ik het overclocken inschakel op het moederbord kan ik af en toe booten en draait de CPU op een hogere frequentie..
Het klinkt een beetje of je een of andere automatische overklokfunctie van de bios gebruikt? In dat geval kun je je er beter wat meer in verdiepen aangezien handmatig meestal betere en veiligere resultaten oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de multiplier gewoon op auto laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 17:11:
[...]
Het klinkt een beetje of je een of andere automatische overklokfunctie van de bios gebruikt? In dat geval kun je je er beter wat meer in verdiepen aangezien handmatig meestal betere en veiligere resultaten oplevert.
De automatische overklokfunctie werkt wel maar die kan maar tot 7% overclocking. Handmatig lukt het niet...

Hier staat wel een screentje van de OC functies in de BIOS: http://www.motherboards-r...overclocking_top_auto.jpg

Daar staat de multiplier wel... die staat nu op auto... waar zou deze dan op gezet moeten worden?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2011 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké topic kan wel een slotje op... heb nog even goed gezocht via google en 't moederbord zelf is niet geschikt om handmatig te overclocken. Op een website waar dit was getest kon er maximaal 9,5% overclocked worden. Aangezien ik met het overclockprofile 7% in kan stellen en dit goed werkt maakt die 2,5% niet zoveel meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 12:03
Ik heb met dit moederbord (de oude versie dan:P maakt niet uit het is dezelfde chipset) een overclock bereikt van 2,8GHz naar 3,58GHz (amd Athlon II X4 630), dus het is wel degelijk mogelijk... Ik denk dat je je cpu en je chipsetvoltage omhoog moet gooien, en er voor zorgen dat je ram niet overgeclocked wordt. dit kun je doen door bij memory clock mode een lagere waarde te kiezen dan je huidige mem speed. suc6 ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MineTurtle op 23-03-2011 15:36 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Pagina: 1