Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies fiets <500 e

Pagina: 1
Acties:

• r.brands
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-03 16:51
Beste mensen,

Nu ik binnenkort een nieuwe fiets wil kopen (of een goede tweedehands) vroeg ik mij af of er bepaalde modellen/merken zijn waar men sowieso unaniem positief over gestemd is.

Ik zal er 30 min per dag op rijden en 's nachts staat ie in de bewaakte stalling onder t station.

- stadsfiets/herenfiets
- versnellingen hoeft niet of die weinig onderhoud vergen. (geen idee wat geschikter is, naaf/derailleur)
- compleet aanschaffen
- remmen sta ik voor alles open (ben geen technicus dus geen idee wat handig en/of goed is)
- ben 184, 74 kg en fit
- gebruik voor in de stad.

Zelf heb ik twee topics hier doorgespit (fiets < 200e topic uit 2010) en heb mijn BSP fietskeus laten varen.
Ik kwam bij BSP uit omdat ik bij de fietsenmaker vroeg om de meest onderhoudsvriendelijke simpele basic fiets voor makkelijk gebruik. Hij raadde dus die BSP Rental aan. (207e op internet zag ik)

Alle advies is welkom.

Groet en alvast bedankt

ps: tips voor 2ehands zaakjes is welkom. Ik woon in Amsterdam en werk in Utrecht

[ Voor 39% gewijzigd door r.brands op 22-03-2011 16:10 ]

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Wat wil je:
- racefiets?
- tourfiets?
- mtb?
- stadsfiets?
- combinatie van bovenstaande?
- e-bike?
- ligfiets?

Wil je je fiets zelf bouwen/assembleren of compleet aanschaffen?
Wil je schijfremmen, blokjesremmen, rolremmen of trommelremmen?
Wil je versnellingen? Zo ja: naaf of derailleur?

Hoe lang ben je? Hoe fit ben je? Hoe snel wil je fietsen?
Wat heb je al gevonden?

Één model voor iedereen is er niet, en nog, dat model kan je heel verschillend afmonteren (remmen, versnellingen, stuur, voorvork, zadel, zadelpen etc). Ben je al eens naar een fietsenzaak gegaan en wat heb je zelf al zoal uitgevonden?

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• r.brands
ik heb de eerste post aangepast. Dank voor je opmerkingen

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-11 22:29
heeft je werk geen fietsplan? Ik heb vandeweek via mijn werk een hybride aangeschaft, kan je zowel sportief lange stukken rijden als door de stad touren! Kostte me 800 euro, maar via het fietsplan gaat daar nog de helft vanaf. Dan val je dus binnen je budget.

Heb je wat nieuws, wat goeds en je kan zelf kiezen wat je wilt hebben.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• r.brands
Ja, daarom wil ik dus een nieuwe fiets.

En hybride hoeft van mij niet. Ben 26 en vind fietsen, zelfs met tegenwind, wel lekker.

En die 500e is al met in mn achterhoofd dat het me zelf 280 kost.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:45
Al eens gaan kijken in de Decathlon? Deftige fietsen voor een kleine prijs. Maken hun eigen kaders en sponseren een eigen fietsploeg.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Een beetje fiets kost al snel meer dan de € 500 die TS in gedachte heeft.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
MegaTronics schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 17:52:
Een beetje fiets kost al snel meer dan de € 500 die TS in gedachte heeft.
ligt een beetje aan het merk.
Gazelle en Batavus zijn al snel wat duurder.
Zelf heb ik pas nog een mooi uitgeruste fiets gekocht van het merk Altra.
kwam op € 450.
Al zat daar wel wat korting bij omdat het een "oud" model was.
(alleen de kleur was anders t.o.v. het nieuwe model)

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Zeker als de baas meebetaald in een fietsenplan zou ik gaan voor een A merk, goedkoper krijg je zo'n fiets dan niet. Als je dan over een aantal jaar weer mee mag doen met het fietsenplan (als het dan nog niet is afgeschaft, meen dat de regels veranderd zijn/worden) krijg je nog een leuk bedrag terug voor je oude fiets.

Zelf heb ik vorig jaar een Batavus gekocht voor het fietsenplan.

[ Voor 9% gewijzigd door MegaTronics op 22-03-2011 18:00 ]

• r.brands
Bedankt, maar hebben jullie ook modellen. Gazelle / batavus had ik ook al aan gedacht. Maar is er bijvoorbeeld al jaren een degelijk model?

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

De Batavus Stabilo die ik nu heb, word helaas niet meer gemaakt. Dit was een van de robuste fietsen die er zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.comparecyclegear.com/img2/600/bicycles/other-types/batavus-stabilo-classic-bike.jpg

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:09
tc982 schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 17:50:
Al eens gaan kijken in de Decathlon? Deftige fietsen voor een kleine prijs. Maken hun eigen kaders en sponseren een eigen fietsploeg.
Onze fietsenman om de hoek heeft ook frames met zijn eigen naam en die zijn echt niet zelf gemaakt maar gewoon in taiwan ingekocht (net als 99% van alle frames), dus ik gok dat decathlon dat ook gewoon doet.

Qua fiets zou ik zelf bij de Nederlandse merken met veel plastic en ander design spul wegblijven en een kijken of duitse degelijkheid in het budget past. Je kan dan kijken naar merken als Stevens, Guterreit of Cube. Een Stevens Elegance voor E599 biedt gewoon een degelijke fiets zonder veel design plastic (als je ooit een onderdeel moet vervangen kun je gewoon standaard spul kopen), geen slecht werkende vering, veel licht en geen batterijen in het achterlicht maar gewoon een goede kabel.

Die 30 min zijn die enkele reis of totaal? En over hoeveel km hebben we het dan per dag?

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

heb net een BSP fiets gekregen voor mijn verjaardag; mijn eisen waren ongeveer hetzelfde, wilde totaal geen kabels en een stevige stadsfiets. Ding kost €300 volgens mij

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een VanMoof?

Afbeeldingslocatie: http://graphics8.nytimes.com/images/blogs/themoment/posts/0616dad2.jpg

No nonsense fiets, aluminium frame en alles is te fixen met één maat sleutel mocht er iets kapot gaan (bandje vervangen ofzo)

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

zijn die <€500?

• jick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-11 16:48
Zo ja, dan ga ik NU bestellen :P...

Verrot!! Veel leuke modellen rond de 500, 600 euro!! Ga ik zeker eens overwegen!
klik

• r.brands
Dank dank.

Ik zal eens nader onderzoek doen naar die Stevens.

Is een vanmoof wel prijs/kwaliteit ok? Ik had namelijk altijd de indruk (mede door design) dat het meer een hebbeding was ipv een kwalitatief goede fiets.

gr

• Refro
johnnyv.nl schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 08:22:
No nonsense fiets, aluminium frame en alles is te fixen met één maat sleutel mocht er iets kapot gaan (bandje vervangen ofzo)
Ik vindt ze niet mooi maar dat is mijn probleem. Kwaliteit weet ik ook niets van vraag me wel af of alles met 1 maat sleutel te fixen is. Als ik de foto goed bekijk meen ik te zien dat het achterspatbord met kleinere boutjes vastzit als de assen. Ook moet ik met sterk vergissen als de verstelling van het zadel niet met inbus werkt. Ook het vestellen van het stuur moet al met een grotere sleutel als de assen. Dat zijn al 4 sleutels. Dit is volgens mij ook een non issue want met een set steeksleutel en inbus draai je zowat elke fiets helemaal uit elkaar. Dit gereedschap is denk ik in de meeste huishoudens wel beschikbaar.

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 15:04

RSP

Ik heb 'n fiets gekocht bij de Hema voor 150 euro. Daarna naar 't fietsenboertje gebracht die er gelijk voor 50 euro aan onderdelen aan heeft vervangen. Het ding is rock solid en gaat voorlopig echt niet stuk :)

• r.brands
wat vervang je dan?

nogmaals, ben geen technicus haha.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik heb een Aldi (of was het nou de Lidl...) fiets gekocht een jaar of anderhalf geleden voor nog geen €400,- met Shimano Nexus 8 naafversnellingen, rollerbrakes, automatische verlichting en dat soort spul.
Erg goede prijs/kwaliteits verhouding als je het mij vraagt.
Af en toe komen zulke fietsen ook wel weer langs voor nog net wat lagere prijzen bij de Aldi/Lidl.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 13:24

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Uit ervaring weet ik dat die VanMoofs erg goed zijn. Licht onderhoud is voldoende! T'is een soort hippe versie van die postfietsten die je veel ziet als leenfiets bij de fietsenmaker qua kwaliteit :). En een gouden regel: Er zit weinig op, dus er kan ook niet veel aan kapot gaan.

[ Voor 57% gewijzigd door Tjebakka op 23-03-2011 13:32 ]

If it aint fixed, it's broken.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Voor een fiets die redelijk gebruikt gaat worden is een fiets met wat versnellingen wel wat prettiger lijkt me.
Moet zelf vaak door een stijle fietstunnel heen, en dan ben ik toch maar wat blij met me 5 versnellingen.
(al was 3 ook wel genoeg geweest schat ik.)

Rijd nu op een batavus van rond de 750 (fietsen zijn belachelijk duur !), maar heb daar achteraf spijt van.
Frame is op de een of andere manier te lang, waardoor je teveel voorover gaat hangen. Maar als je zoveel betaalt, ga je toch niet zo snel een ander zoeken.

[ Voor 33% gewijzigd door heuveltje op 23-03-2011 13:47 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• r.brands
Ik heb nu in Amsterdam een batavus en daar kom ik nooit, ook niet met tegenwind, uit de 3e versnelling.

• r.brands
http://www.fietsenwinkel....asp?ProductID=4607&CID=-1

is dat wat? Cortina zegt me niets.

Is met mijn lengte 184 framemaat 56cm voldoende of moet ik een grotere hebben?

http://www.fietsenwinkel....asp?ProductID=4052&CID=-1

http://www.fietsenwinkel....asp?ProductID=3594&CID=-1

Ik wil trouwens ook normale banden. Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen dikke banden willen hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door r.brands op 23-03-2011 13:52 ]

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-11 13:27
Ik zou zeggen, haal de opafiets van de HEMA. Heb je voor 210 euro een perfecte fiets.

Ik fietste voorheen altijd op omafietsjes van de Karwei, maar deze hielden het bij mij nooit langer dan 3 maanden vol. Nu heb ik sinds 2 jaar een 'On The Road' fiets van de HEMA en ik wil niks anders meer. Goedkoop, robuust en mooi. Het frame is matzwart, hierdoor zie je beschadigingen en vuil nauwelijks en ziet de fiets er modern uit, helemaal voor in de stad. Framewerk is ook erg dik en stevig, zit amper beweging in zoals bij andere opafietsen. Slot is ook goed.

Garantie is ook top, toen ik de fiets net 3 weken had brak er spontaan een trapper af tijdens het fietsen. Belletje naar de HEMA en een paar dagen later stond er een monteur op de stoep die de trapper + crank arm verving, kosteloos. Sindsdien geen problemen meer gehad.

Ik heb er ook extra nog een bakkersrek opgezet + krat (zie foto). Als ik boodschappen haal of andere dingen meeneem gooi ik het gewoon in de krat in plaats van aan tassen aan het stuur. Ideaal! Heb er zelfs een keer iemand in vervoert. ;)

Kan eventueel wel een paar foto's van mijn fiets schieten.

En zie ook deze test bij TROS RADAR.

Afbeeldingslocatie: http://www.hema.nl/images/products/_generated/4/ontwerp_je_opafiets-4111002-Big.jpg

No Shame, only Fame!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:14
VanMoof zijn uitstekende fietsen maar erg diefstalgevoelig, zeker in A'dam !

Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen voor een fiets 500 euro of nog meer uitgeven, zéker niet als het voor gebruik in de stad is. 500 euro, daar kun je een auto met APK keuring van kopen...

Ik heb 3 jaar geleden bij de FM een 2de hands Gazelle Primeur gekocht voor € 90. Dat ding heeft één versnelling en een terugtraprem. Hij is ontzettend licht en fietst ook zo. Er kan vrijwel niks aan kapot. Er zitten Schwalbe anti-lek banden op waarmee je vrijwel nooit lek rijdt. Paar van die billige HEMA-lampjes heb ik altijd in mijn binnenzak zitten voor 's avonds. Ding valt niet op, en wordt dus ook niet gejat. Fiets is vrijwel onderhoudsvrij.

Heb het ding aangeschaft bij Klavertje Vier, dat is de FM onder VU Universiteit, waar ik destijds studeerde. Echt een prima fiets. Ik zou alleen iets beter overwegen als ik dagelijks > 10 km woonwerk zou moeten fietsen.

[ Voor 101% gewijzigd door havana op 23-03-2011 15:59 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• r.brands
niemand commentaar op die drie fietsen in mn link?

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 13:24

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

56cm is wat klein voor 1.84. M'n racefiets en mountainbike zijn 61" en ik ben 1.86 lang.

If it aint fixed, it's broken.

Verwijderd

heuveltje schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 13:44:
Rijd nu op een batavus van rond de 750 (fietsen zijn belachelijk duur !), maar heb daar achteraf spijt van.
Frame is op de een of andere manier te lang, waardoor je teveel voorover gaat hangen. Maar als je zoveel betaalt, ga je toch niet zo snel een ander zoeken.
Vind dat eerlijk gezegd een fout van jezelf, dat is geen verwijt, maar als je niet een proefritje mag maken om daar achter te komen, dan heb je een verkeerde fietsenboer bezocht (Helemaal als je al 750 euro neertelt)

• Refro
r.brands schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 10:58:
niemand commentaar op die drie fietsen in mn link?
De eerste 2 zou ik zowieso niet doen. De eerste heeft een voordrager en zonder achter drager voegt dat niets toe en is ook nog lastig met stallen (zeker op het station). Een fancy 2e bovenbuis brengt ook geen extra stijfheid (als je die al nodig hebt). Bij de 2e ook weer de voordrager. De 3e is redelijk simpel en no nonsense en zal het wel een tijdje uithouden. Batterij verlichting staat me een beetje tegen, maar is nog altijd beter als slecht uitgevoerde dynamo verlichting.

Cortina ken ik wel een beetje het kan er zeker mee door, maar verwacht geen wonderen en ze zijn de laatste jaren meer aandacht aan design gaan besteden. Geen idee wat dat met de kwaliteit doet.

Wellicht dat dit ook nog wat is
http://www.12gotrading.nl...3_speed_2010#omschrijving
Als je er van houdt is deze ook erg leuk
http://www.12gotrading.nl.../trek_bikes_district_2010
Maar ze hebben daar ook standaard gazelles voor leuke prijzen
http://www.12gotrading.nl...le_esprit_stadsfiets_2011

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 11:30:
[...]

Vind dat eerlijk gezegd een fout van jezelf, dat is geen verwijt, maar als je niet een proefritje mag maken om daar achter te komen, dan heb je een verkeerde fietsenboer bezocht (Helemaal als je al 750 euro neertelt)
Is ook mijn fout, ontken ik niet.
Maar toen ik ging test fietsen had ik 1 framemaat kleiner, en dat zat prima alleen moest het zadel een behoorlijk eind omhoog, Dus raade de dealer 1 maar groter aan, en dat heb ik opgevolgd
Toen ik na 2 weken daarmee terugkwam (dacht is een kwestie van wennen en/of verstellen) kon der niets meer aan gedaan worden.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 19:34

Metro2002

Memento mori

havana schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 15:54:
VanMoof zijn uitstekende fietsen maar erg diefstalgevoelig, zeker in A'dam !

Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen voor een fiets 500 euro of nog meer uitgeven, zéker niet als het voor gebruik in de stad is. 500 euro, daar kun je een auto met APK keuring van kopen...

Ik heb 3 jaar geleden bij de FM een 2de hands Gazelle Primeur gekocht voor € 90. Dat ding heeft één versnelling en een terugtraprem. Hij is ontzettend licht en fietst ook zo. Er kan vrijwel niks aan kapot. Er zitten Schwalbe anti-lek banden op waarmee je vrijwel nooit lek rijdt. Paar van die billige HEMA-lampjes heb ik altijd in mijn binnenzak zitten voor 's avonds. Ding valt niet op, en wordt dus ook niet gejat. Fiets is vrijwel onderhoudsvrij.

Heb het ding aangeschaft bij Klavertje Vier, dat is de FM onder VU Universiteit, waar ik destijds studeerde. Echt een prima fiets. Ik zou alleen iets beter overwegen als ik dagelijks > 10 km woonwerk zou moeten fietsen.
Mensen willen soms wel eens wat beters dan een fiets van 500 euro. Bij 500 euro beginnen de goede fietsen net een beetje, en je merkt gewoo naan alles dat een duurdere fiets beter in elkaar zit. Het loopt lichter, het is mooier afgewerkt, er is meer nagedacht over zaken, er zijn betere duurzamere componenten gebruikt etc.

Natuurlijk koop je voor 500 euro ook (een wrak van een) auto met APK. Maar die zal de volgende APK niet halen, daarnaast zal je met een auto van 500 euro ook nog wel aardig wat onderhoudskosten hebben, kost ie wegenbelasting, parkeergeld, brandstof evt parkeervergunningen etc.

Ik heb zelf 2 fietsen staan met beide een nieuwprijs van rond de 1500 euro, 1 staat op 28.000km , de ander staat op bijna 10.000km (getrapt onder zware omstandigheden, fietsvakanties, winter, pekel etc) en ze zijn beide nog in prima staat, natuurlijk moet je zo nu en dan eens bv een ketting, bandje of remblokje vervangen maar afgezien van dat zijn ze nog perfect.
Dat hoef je met een fiets van 500 euro niet te proberen.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
r.brands schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 09:36:
Ik zal eens nader onderzoek doen naar die Stevens.
Ik heb een Stevens Randonneur, is iets boven budget, maar ik ben over mijn fiets en dus het merk wel tevreden :)
havana schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 15:54:
Ik heb er voor gekozen (met 11 a 12 km enkele reis) om wat meer geld uit te geven, en pas toen ik die fiets eenmaal had merkte ik wat het nu echt toevoegt, wat een verademing met al die € 200,- fietsen die na een jaar nog wel te befietsen zijn...

Alles zit (na 2 jaar nog steeds) vast, het kraakt niet, het piept niet, heuvel-af versnel ik ipv dat ik me lens blijf trappen om niet stil te vallen.... Fietsen < € 500 hebben bij mij in ieder geval afgedaan, als ik zie waar een aantal familieleden en vrienden op fietsen en vinden dat het goed fietst kan ik alleen maar concluderen dat ze niet beter weten :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

[b]Metro2002 schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 14:20
Ik heb zelf 2 fietsen staan met beide een nieuwprijs van rond de 1500 euro, 1 staat op 28.000km , de ander staat op bijna 10.000km (getrapt onder zware omstandigheden, fietsvakanties, winter, pekel etc) en ze zijn beide nog in prima staat, natuurlijk moet je zo nu en dan eens bv een ketting, bandje of remblokje vervangen maar afgezien van dat zijn ze nog perfect.
Dat hoef je met een fiets van 500 euro niet te proberen.
Dat klopt toch ook ergens niet? als je een fiets van onder de 500 _ook gewoon goed onderhoud_ dan werkt dat toch hetzelfde? voor de rest heb je wel gelijk, voor 1500 krijg je meer. Maar voor 500 euro mag je best verwachten dat ie 3 winters mee gaat vind ik. En als je het uitsmeert over 3 jaar, is 500 euro best te doen voor de basis. Lekke banden en brakke kettingen kom je tegen, die plan je niet - maar die zijn bij een fiets van <500 ook niet rete-duur.

• Refro
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 14:45:
[...]

Dat klopt toch ook ergens niet? als je een fiets van onder de 500 _ook gewoon goed onderhoud_ dan werkt dat toch hetzelfde? voor de rest heb je wel gelijk, voor 1500 krijg je meer. Maar voor 500 euro mag je best verwachten dat ie 3 winters mee gaat vind ik. En als je het uitsmeert over 3 jaar, is 500 euro best te doen voor de basis. Lekke banden en brakke kettingen kom je tegen, die plan je niet - maar die zijn bij een fiets van <500 ook niet rete-duur.
Dat klopt toch wel hoor veel hangt gewoon van het gebruik af. Voor mijn huidige fiets heb ik een Gazelle Davos gehad, deze was na drie jaar gewoon op. De van de naafdynamo was versleten en daar is niets aan te stellen of te vervangen. Ook het binnenwerk van de versnellingsnaaf was echt op (heel veel speling op allerlei plaatsen). Deze fiets is gewoon goed onderhouden maar paste gewoon niet bij mijn gebruikt (30km per dag, >7500 km per jaar, elke dag). De stevens souvereign R14 (ja die kost 2300 euro) heb ik nu ook 3 jaar en die is veel minder slijtage gevoelig buiten remblokjes een nieuwe set banden en 2x olie wissel voor de rohloff naaf en 1x nieuwe tandwielen en ketting heb ik hier niets aan gedaan.

Door het ontbreken van al het design plastic is er in het budget ruimte voor degelijke onderdelen. De fiets is duurder maar dit komt voornamelijk door de rohloff naaf.

Zo ver ik het bij mezelf en ook collegas zie zit er echt wel een verband tussen aanschafprijs en duurzaamheid.

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-11 20:23

Fisico

by Fabian

johnnyv.nl schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 08:22:
Een VanMoof?

[afbeelding]

En die sleutel krijg je erbij en is weer een verzameling sleutels in een. Alleen de staander kan je er niet mee bevestigen en daarvan is de inbus zo groot dat hij niet in mijn gereedschapskoffertje zat.

De kwaliteit van de fiets is redelijk. Ik zie in mijn dagelijkse rondje tijdens de lunch wel enkele (oudere) met veel roest. Die van mij heeft aan een keertje vallen de nodige deuken overgehouden. Aangezien ik de fiets amper gebruik gaat bij mij vorm voor functie, dus vind ik het best zo.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• r.brands
ik ga in de lunchpauze langs een andere fietsenmaker. Ik houd jullie op de hoogte

• r.brands
mensen, ik kan de volgende fiets (van 500 voor 300e) kopen.

http://oxford.vdbparts.be...groN7/classiconegron7.htm

ik ken het merk zelf niet. Fietseman zegt dat het een goed belgisch merk is.

Fietsen zoals BSP durfde hij niet te verkopen.

Wat is jullie ervaring met dit merk? Zelf neig ik ertoe om de fiets te kopen.

gr

Verwijderd

heb je gekeken naar de kettingkast? dat is voor zover ik kan zien de enige techniek die er een beetje op zit?

De laatste stadsfiets die ik had, had zo'n kettingkast die bij panne echt naar de fietsenmaker moest omdat dat ding heel apart in elkaar zat.

Verder vind ik persoonlijk een achterlicht op batterijen een beetje een rare. Maar dat gezegd hebbende is 300 euro best te doen. Als je er maar bij denkt dat het dan voor een jaar of 2- hooguit 3 bij zuinig gebruik word.

• r.brands
Volgens de fietsenmaker is ie vergelijkbaar met een batavus en gazelle. Het merk is alleen nog niet bekend in NL.

Alles leek prima in orde te zijn. En wat je zegt. Het moet voor de komende jaren goed zijn. En dan vind ik 300e meevallen.

heeft 7 versnellingen:

http://www.fiets.be/produ...s/classico-negro-n7-heren

Verwijderd

waarvan je er maar 2-3 gebruikt :) die anderen zijn lastig. wedden? :)

• r.brands
ik weet dat je gelijk hebt. Maar denk niet dat ik voor deze prijs iets soortgelijks vindt. Dus daarom vind ik het niet zo erg

Verwijderd

Nee inderdaad, als ie je stevig lijkt en het zadel zit lekker, zou ik m ook meepakken voor 300 euro.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:41

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik heb januari dit jaar noodgedwongen (:() ook een nieuwe fiets moeten kopen. Het voordeel was dan wel dat op dat moment alle 2010-modellen in de aanbieding zijn.
Ik heb toen eigenlijk puur op gevoel een Montego Avantgard+ gekocht. Kost normaal tussen de 400 en 450 euro bij de dealer, en heeft dan nog maar 3 versnellingen. Ik kon er echter 1 kopen voor 300 euro, en ik moet zeggen dat op die fiets in ieder geval niet bespaard is op wat belangrijk is.

• De spaken zitten in een normaal patroon, niet een "mooi" patroon waardoor de druk ongelijk verdeeld is.
• Kabels zijn weggewerkt in het aluminium frame.
• In plaats van LED, zit er gewoon een fatsoenlijke halogeenlamp op die gebruik maakt van de naafdynamo voor. Achter is dan wel weer batterij wat erg vreemd is, maar dat schijnt tegenwoordig normaal te zijn.
• Naafremmen en versnellingen van Shimano met groene streep.
• Spatborden zijn van metaal en zitten met een gebogen metalen pen om het hele wiel vast, ipv met van die losse pennetjes die los schieten en waarvan de bevestiging afbreekt.
• De kettingkast gaat er alleen makkelijk af als je weet waar de opening zit, en je kunt dan heel gemakkelijk bij de afstelling van de Shimano versnelling.

Al met al heel tevreden over deze fiets, terwijl ik voor hetzelfde geld ook een Target met 7 of 8 versnellingen had kunnen krijgen.
Het verschil is alleen dat ik dus 4 jaar een Target fiets heb gehad, honderden euro's aan onderhoud in heb moeten stoppen, en dus eigenlijk alleen maar blij was (bij wijze van) dat ie gejat was. Waarom?

• Versnellingen en remmen van Shimano, maar kabels van een of andere no-name merk, resultaat; breken na 2 jaar gewoon doormidden waarbij ze de schakelunit op het stuur helemaal gesloopt hebben, kon dus ook meteen vervangen worden.
• Spaken die gewoon zonder verklaring krom gaan staan, na een paar maanden al.
• Verf die van het frame af bladdert, ook na behandeling met siliconenspray.
• Een kettingkast die niet te verwijderen is zonder hem zowat te slopen. (Fietsenmaker had er zelfs moeite mee.)
• Handvatten waar het rubber na 1 jaar al voor de helft vanaf gesleten was.
• Roest op de meest vreemde plaatsen.

Dit alles voor een fiets waar 50km in de week mee wordt gefietst. En laatstgenoemde heeft oorspronkelijk ook nog eens tegen de 700 euro gekost.

Het is tegenwoordig heel moeilijk om een fatsoenlijke fiets te herkennen. Ze hebben vaak allemaal dezelfde onderdelen, maar het zit hem in de details en de afwerking. Ik ben erg benieuwd hoe mijn Montego het er vanaf brengt. Ik heb hem nu 3 maanden en hij fiets nog net als nadat ik hem voor het eerst afgesteld heb. Dat was bij m'n Target fiets toen al niet meer.

Hmm, hier hebben ze m'n fiets nog steeds, iets duurder:
http://www.fietsenwinkel....sp?ProductID=5723&CID=144

Tesla Model Y RWD (2024)

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Eens met bovenstaande. Ik heb vroeger ook goedkopere fietsen gehad en om de haverklap kromme spaken, gebroken of geknapte remkabels, lekke banden, speling op het stuur , remmen die niet meer remden etc etc.

Met duurdere fietsen echt nog nooit ook maar iets in die strekking gehad (op normale slijtage na van bv remmen en banden)

En om eea nog even in goed perspectief te zetten:

Een fatsoenlijk zadel kost je tussen de 50 en 100 euro
Een fatsoenlijke lamp kost je minstens 50 euro
Goede remmen kosten per set al snel richting de 50 euro
dan zit je al op de helft van die fiets van 300 euro , trek je eigen conclusies over de kwaliteit van die 300 euro fiets zou ik zeggen 8)

Verwijderd

Metro2002 schreef op maandag 28 maart 2011 @ 14:37:
Eens met bovenstaande. Ik heb vroeger ook goedkopere fietsen gehad en om de haverklap kromme spaken, gebroken of geknapte remkabels, lekke banden, speling op het stuur , remmen die niet meer remden etc etc.

Met duurdere fietsen echt nog nooit ook maar iets in die strekking gehad (op normale slijtage na van bv remmen en banden)

dan zit je al op de helft van die fiets van 300 euro , trek je eigen conclusies over de kwaliteit van die 300 euro fiets zou ik zeggen 8)
Wat een onzin, ik heb de eerder genoemde transportfiets van de Hema gekocht voor 239 euro.
Hiermee rijd ik ongeveer 120km per week woon/werkverkeer
Na 2 jaar nog geen euro aan onderhoud uitgegeven en de fiets rijd nog als nieuw.
Alleen de naaf van het voorwiel heeft een klein beetje roest, maar na 2 winters en veel pekel is dat niet meer dan logisch.
Gewoon een simpele terugtraprem en geen overbodige versnellingen of andere onderdelen die snel stuk kunnen gaan.

• brutusl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:26
Wat dacht je van een Giant Centro CS 2 met een adviesprijs van 499 euro. Kan bij de fietsenboer waarschijnlijk nog wel wat af. Voorzien van 3 versnellingen, naafdynamo, rollerbrake achter en alu frame.

http://www.giant-bicycles...ntro.cs.2.gts/8014/46127/

Vrij complete en volgens mij ook wel degelijke fiets voor relatief gezien weinig geld.

Heb zelf 4 Giants (1 MTB, 1 heren en 2 dames) thuis staan en ben er wel tevreden over. De oudste fiets dateert van 1998 en de jongste is van 2010.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2011 @ 22:16:
[...]

Wat een onzin, ik heb de eerder genoemde transportfiets van de Hema gekocht voor 239 euro.
Hiermee rijd ik ongeveer 120km per week woon/werkverkeer
Na 2 jaar nog geen euro aan onderhoud uitgegeven en de fiets rijd nog als nieuw.
Alleen de naaf van het voorwiel heeft een klein beetje roest, maar na 2 winters en veel pekel is dat niet meer dan logisch.
Gewoon een simpele terugtraprem en geen overbodige versnellingen of andere onderdelen die snel stuk kunnen gaan.
Dan heb je het ook wel over een hele simpele fiets. Daarnaast is en blijft het gewoon zo dat een duurdere fiets gewoon betere onderdelen heeft. uit zich dat niet in duurzaamheid (want dat zit bij jouw fiets blijkbaar ook wel goed) dan wel in hoe soepel de boel trapt. Bovendien is de ene persoon sneller tevreden dan een ander. Ik vind goedkope fietsen echt stuk voor stuk ruk rijden.

En die roest.. tja op mijn 10 jaar oude jan janssen fiets zit nog geen spat roest, en dat is voornamelijk mijn winter en pekelfiets. Ben benieuwd hoe die fiets van jou er na 10 jaar uitziet en rijdt.

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 29-03-2011 08:38 ]

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-11 23:37

epic_gram

undercover moderator

Metro2002 schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 08:34:
En die roest.. tja op mijn 10 jaar oude jan janssen fiets zit nog geen spat roest, en dat is voornamelijk mijn winter en pekelfiets. Ben benieuwd hoe die fiets van jou er na 10 jaar uitziet en rijdt.
is dat niet gewoon een kwestie van onderhoud?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

epic_gram schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 09:01:
[...]

is dat niet gewoon een kwestie van onderhoud?
Deels wel natuurlijk maar roest hou je niet tegen met onderhoud.

• r.brands
de fiets die ik zo ga halen heeft een adviesprijs van meer dan 500e. Dus ik ben het met je eens.
Metro2002 schreef op maandag 28 maart 2011 @ 14:37:

Pagina: 1