[iMac] Blijft na opstarten hangen bij blauw scherm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-05 13:17
Probleem:
Ik heb sinds mei vorig jaar een 21.5" iMac. Gisteravond zag ik dat er een systeemupdate was en ik heb die laten downloaden. Omdat het al laat was, heb ik mijn iMac aan laten staan. Toen ik vanochtend het scherm weer activeerde zag ik dat het gedownload was en ik klikte op installeren van de update. Vraag me niet wat er toen precies allemaal gebeurde, maar op een gegeven moment vereiste mijn iMac dat hij opnieuw opgestart werd. Het bekende deuntje speelde af met daarna het witte scherm en de bekende appel, maar dan gaat hij naar een blauw scherm. Hier blijft hij ±3 seconden op staan om vervolgens ongeveer een halve seconde over te flikkeren naar een lichtere tint blauw. Dit proces blijft zichzelf herhalen, het systeem start niet op.

Wat zoek ik:
Ik zoek een oplossing voor dit probleem waarbij mijn bestanden behouden blijven.

Wat heb ik zelf al geprobeerd maar heeft niet geholpen:
-Opstarten in safe mode en daarna op de gewone manier herstarten. Opstarten in safe mode lukt wel en geeft mij ook de gewone toegang tot het systeem.

-Bij het opstarten via de installatie-CD de disk utility geopend en de controle gedaan bij de first aid pagina. Gaf geen foutmelding en verliep allemaal prima, maar zonder resultaat.

-Ik hoorde van archive & install optie, die zou moeten bewerkstelligen dat alleen de systeembestanden opnieuw werden geïnstalleerd maar dat verder de gebruikersbestanden intact blijven. Het probleem zit hem bij dat ik dit zou moeten selecteren bij een options knop die er niet is. Hij zou moeten verschijnen wanneer ik de harde schijf aanklik waarop alles moet gebeuren, ik zie alleen de knop volgende, terug en een knop om te selecteren wat je allemaal precies wil installeren; dit is een simpel lijstje, heeft verder geen knoppen.

Ik heb zelf natuurlijk al gegoogled en een herinstallatie moet het probleem oplossen. Als oplossing voor het bestandenverlies wordt de archive and install optie aangedragen, maar die kan ik niet vinden. Ik hoop dat ik mijn probleem goed heb beschreven, als er meer informatie nodig is dan geef ik die natuurlijk graag. Als iemand een oplossing of idee heeft dan zou ik dat enorm waarderen! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-05 19:40

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

start je Mac eens op in verbose mode (tijdens opstarten cmd+V ingedrukt houden). Je krijgt nu de console output van het startup proces op je scherm, waardoor je iets meer inzicht krijgt in waar het misloopt. Hiermee komen we vast een stuk verder.

De installer van Snow Leopard doet overigens standaard een Archive and Install; vandaar dat je de optie niet kan vinden. ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
Ik heb 't gedaan, alleen voor ik het wist was het weer weg. Vervolgens nog een keer gedaan, maar was te snel/fel om er een foto van te kunnen maken.

Ik heb inmiddels ook geprobeerd Snow Leopard opnieuw te installeren, maar dat geeft een foutmelding (the installer could not copy the necessary support files / Het installatie programma kan de vereiste ondersteuningsbestanden niet kopieren. Klik op 'Herstart' om de computer opnieuw op te starten). Google leert mij dat dit zou kunnen duiden op een defect bij de RAM, maar ik vind het dan wel gek dat ik in safe modus wel gewoon kan opstarten. Ik hoop niet dat het een hardwaredefect is, dat is wel erg snel namelijk. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
Iemand nog suggesties of is het verstandig om contact op te nemen met Apple? Ik heb nog tot 13 mei garantie (standaardgarantie van 1 jaar), moet ik gewoon binnenstappen met mijn iMac bij zo'n reparatie Applewinkel of eerst bellen met Apple dan wel de desbetreffende winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xppn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
http://support.apple.com/kb/ht1509

Onder deze link vind je hoe je een hardware test moet doen....
Dit zou ik eerst proberen...

ps. als je mac opstart hoor je dan wel de 'gong' of dat ook niet?

[ Voor 21% gewijzigd door xppn op 28-03-2011 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:04
Al je PR ram gereset?
En in save modus je bestanden op een externe HDD gezet?
Als dit lukt zou je kunnen proberen om tijdens het installeren te kiezen voor je schijf te wissen en je bestanden van de externe harde schijf terug te zetten.

[ Voor 107% gewijzigd door carpebios op 28-03-2011 21:17 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
xppn schreef op maandag 28 maart 2011 @ 19:41:
http://support.apple.com/kb/ht1509

Onder deze link vind je hoe je een hardware test moet doen....
Dit zou ik eerst proberen...

ps. als je mac opstart hoor je dan wel de 'gong' of dat ook niet?
Ik heb dit reeds geprobeerd maar die test bleef hangen op een gegeven moment.
carpebios schreef op maandag 28 maart 2011 @ 21:15:
Al je PR ram gereset?
En in save modus je bestanden op een externe HDD gezet?
Als dit lukt zou je kunnen proberen om tijdens het installeren te kiezen voor je schijf te wissen en je bestanden van de externe harde schijf terug te zetten.
Ja ik hoor wel het opstartgeluid. Ook PRAM reset gedaan. Wat jij aanhaalt wil ik erg graag doen maar helaas heb ik geen externe harde schijf. Wel zijn alle bestanden die ik zou willen redden te passen op een USB stick van 8GB, maar in safe mode wordt USB niet herkend. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:04
Ook niet als je opstart in safe mode met de USB al aangesloten?
Misschien is er internet verbinding -> dropbox of zo? Op een lege dvd branden?

[ Voor 9% gewijzigd door carpebios op 28-03-2011 21:24 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 22:07

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Kun je je mac nog opstarten in Target mode (met een T ingedrukt op het toetsenbord)? Dan kun je bij iemand met een Mac langs en je data backuppen :)
Pagina: 1