vanaalten schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 08:20:
Ik draai een i3 2100 op een Intel DH67CF moederbord met uitgeschakelde GPU, 2x2GB geheugen en een 2.5" harddisk - en dat doet zo'n 10W idle;
Iemand anders op dit forum, mux, heeft een i530 (of 550, 560, weet niet precies) met een reepje geheugen minder en een SSD i.p.v. harddisk en haalt - *na flink wat soldeerbout-mods* - 8,5W idle. Goede kans dat ik met een SSD i.p.v. harddisk, en vergelijkbare soldeerbout-mods, onder zou kunnen duiken.
Wat mux uitgehaald heeft is legendarisch, maar idd niet iets waar je out-of-the-box in de buurt gaat komen. SSD ipv HDD maakt allicht weinig uit als de HDD downspint, dan zou het zowaar zelfs zuiniger kunnen zijn.
Vergelijk die getallen met de 38W of 73W idle die hierboven genoemd worden, en ik denk dat wel duidelijk is dat die testen meer zeggen over het idle-verbruik van het complete systeem (en inefficientie van power supply) dan over de processor zelf. Over de processor zegt het in elk geval helemaal niets.
Zoals ik al aangaf, de absolute getallen zeggen weinig tot niets, zeker niet als er een discrete GPU bij getest is, maar de relatieve getallen zeggen wel degelijk iets - al is het alleen maar omdat een CPU niet in het luchtledige bestaat. Je gaat een moederbord nodig hebben en die gaat stroom vreten, het is de combo die het bepaalt (iets wat bij de Atoms juist de boel verpest)
Dat ik 10W idle haal met een compleet Sandy Bridge systeem zegt denk ik wel iets: het verbruik is aangenaam laag en een uitspraak als "Sandy Bridge zou ik minder aanraden ivm hogere idle-verbruik, grotendeels tgv de IGP" ben ik het niet helemaal mee eens.
Dat je 10W haalt zegt inderdaad erg veel, SB kan zeer zuinig zijn als je goede mobo hebt (jij duidelijk wel) en je software goed optimaliseert (jij duidelijk wel). Maar het zegt nog niet dat het onmogelijk is om die 10W (of lager) te halen bij iets anders. Wederom, veel van de So1156 benchmarks zijn met buitengewoon onzuinige Asusborden getest, en diezelfde borden zijn ook erg populair onder de Tweakers. Geen wonder dat dat meer verbruikt.
mux schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 08:36:
Je kunt er vanuit gaan dat sandy bridge met H61 - en zoals vanaalten laat zien misschien zelfs met H67 - de zuinigste keuze is. Een goede tweede is een 'oude' clarkdale (vorige generatie i3). Daarna pas komen Atom en Brazos om de hoek kijken met de D945GCLF als (meen ik) zuinigste variant (met een seasonic adapter en picopsu gegarandeerd <15W), en zowat alle andere opties doen minstens 20W idle.
D945GCLF kan ik over meepraten, er staat eentje bij mij in de kast. CPU verbruikt volgens opgave 4W, en dat geloof ik. Intel 945GC chipset gebruikt daarentegen >25W en levert mij een totaalverbruik (idle) op van 33W, incl PicoPSU en een 1.5TB HDD. Dus nee, die D945GCLF is juist een van de slechtste Atom borden...
Als je kijkt naar de combo N270 + 945GSE (MSI IM-945GSE-A) of naar een D510 + NM10 (Intel D510MO) gaat het al een stuk beter, al stellen ze in genoeg reviews teleur.
Zie deze:

6W verschil in het voordeel van de D510. Dan nog schrikbarend hoog vergeleken met wat ik lees bij i3-systemen (en ja, ik ga op zeer korte termijn zowel server als HTPC vervangen door een nieuwe i3-gebaseerd iets, enige vraag is SB of niet), maar duidelijk dat de 945GC juist het slechtst is wat stroomverbruik betreft, verre van het beste.
Het is pervers, maar zo is de stand van zaken momenteel. Die verschillen in power die anand meet... tsja, ik heb geen andere woorden dan: waht teh fcuk. Overigens zou ik voor power zeker niet anand als eerste nemen; hardwaresecrets, SPCR en x-bit labs zijn hier het geavanceerdst (is dat een woord?) in.
Anand was de eerste, niet de beste
Sowieso vind ik het sterk tegenvallen mbt aantal reviews op dit vlak, iedereen zit de i7 2600K op idiote high-end borden overclocked te testen, maar goede reviews van i3 op zo zuinig mogelijke borden zijn er IMHO gewoon niet.
En eigenlijk is dat waar de aandacht naartoe moet, de borden. Want het verschil tussen i3 540 en i3 2100 is zeker vele malen minder dan het verschil tussen de beste en slechtste borden voor elk platform. Maar goed, merken bieden vrijwel alleen high-end shit aan ter review, niet de low-end.
Rant rant rant....
Van Terw_Dan verneem ik dat MSI-borden doorgaans het zuinigst blijken en Asus het minst zuinig, maar dat is ook geen harde wet, je hebt weinig aan "doorgaans" als het bord wat je kiest net de uitzondering is.