Beste, snelste en makkelijkste manier om te kopiëren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 16:42
Beste tweakers,

op het werk kopieer/backup ik geregeld veel bestanden. Bijv. de gehele C schijf naar een externe schijf o.i.d. Helaas komt het vaak genoeg voor dat de C schijf wat beschadigd is of dat de rechten zo zijn ingesteld dat de helft van de bestanden mist.
Gaan we eerst chkdsk uitvoeren vervolgens de eigenaar van alle mappen en submappen wijzigen. Kortom: veel te veel gedoe.

Wat is nou de beste manier om te kopiëren waar ik geen last heb van dit soort problemen? Wat ik tot nu toe gebruikt/geprobeerd heb:
- Windows Verkenner - Heeft eigenlijk van alles last
- 7zip filemanager - Lijkt gebruik te maken van de Windows Verkenner
- Total Commander - Te veel foutmeldingen als er iets niet lukt (bestandsnaam te lang, enz.), zelfs auto it'jes geschreven om op OK te drukken :P
- Unstoppable Copier - Doet een beetje te veel. Wanneer ik de eigenschappen van de map users bekijk is dit 8GB. Kopiëren we alles krijgen we 40GB? (iemand een verklaring hiervoor?) Dit probleem heb ik ook geregeld met total commander btw.

Wie heeft DE tip voor mij?

Alvast bedankt! Gr. Roy

EDIT:
Het is de bedoeling dat bestanden netjes in mapjes komen zoals ze op dat moment ook staan. Geen image dus.
Het liefst een programma dat op een bootable schijfje kan/staat (Hirens, I have the password, BartPE o.i.d.)

[ Voor 10% gewijzigd door royduin op 22-03-2011 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-09 14:57
Wat dacht je van het gebruiken van Back-up software ipv een totale c-schijf te backuppen?

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Of een image maken als je een back-up van de hele schijf wilt

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-04 14:11

troyk

attrib -r troyk.nfo

Ghost ? Download Hiren's Boot CD , staan alle tools op.

*Is een bootable cd met DOS keuzemenu.

It's not who you are , it's who you know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 17:40

MsG

Forumzwerver

Stel voor jezelf eerst vast, wil je image-based-backup, waarbij je enkel kan terugzetten of backuppen en niet zomaar bij individuele files als gewone mappen, of wil je gewoon file based backup.

Ik gebruik zelf voor het eerste CloneZilla (wel een beetje lastige interface) en voor het tweede Syncback.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
funk-e schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 13:16:
Wat dacht je van het gebruiken van Back-up software ipv een totale c-schijf te backuppen?
Probleem is dat backup software vaak images maken..
u_nix_we_all schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 13:17:
Of een image maken als je een back-up van de hele schijf wilt
Zie de edit (net pas toegevoegd) het moet geen image worden.
troyk schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 13:18:
Ghost ? Download Hiren's Boot CD , staan alle tools op.

*Is een bootable cd met DOS keuzemenu.
Ghost maakt ook images. Gebruik hier vaak de Hiren's Boot CD, helaas (tot op heden) hier geen programma tussen gevonden die doet zoals omschreven.
MsG schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 13:25:
Stel voor jezelf eerst vast, wil je image-based-backup, waarbij je enkel kan terugzetten of backuppen en niet zomaar bij individuele files als gewone mappen, of wil je gewoon file based backup.

Ik gebruik zelf voor het eerste CloneZilla (wel een beetje lastige interface) en voor het tweede Syncback.
We gaan Syncback eens uitproberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Laatst online: 13:12

mace

Sapere Aude

Ik ben nogal van de standaard tools. Robocopy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 14:13

HeepH

Dope Rapper

super flexibel file synchroniser. Ik kan wel gaan uitleggen waarom, maar probeer het gewoon eens. De interface is niet echt soepel, maar het kan wel echt ALLES.

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Diverse image tools geven de mogelijkheid om het image te mounten.
(http://www.todo-backup.com/ in ieder geval.)
Daarmee ben je er dan toch ook ?

Of good old RSync als je het toch filebased wil houden.

[ Voor 12% gewijzigd door aZuL2001 op 22-03-2011 13:53 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
mace schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 13:44:
Ik ben nogal van de standaard tools. Robocopy.
Gaan we proberen.
Heephstan schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 13:47:
super flexibel file synchroniser. Ik kan wel gaan uitleggen waarom, maar probeer het gewoon eens. De interface is niet echt soepel, maar het kan wel echt ALLES.
Ook deze eens uitproberen :)
aZuL2001 schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 13:52:
Diverse image tools geven de mogelijkheid om het image te mounten.
Daarmee ben je er dan toch ook ?

Of good old RSync als je het toch filebased wil houden.
De "backups" die gemaakt worden zijn voor consumenten, moet geen poespas bij komen. Gewoon alle "oude" bestanden in één map.
Backup maken (externe schijf of 2e partitie) -> Herinstallatie -> Snelkoppeling op het bureaublad met de backups.
Ook RSync gaan we proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:53
Gebruikte zelf nog wel eens Ycopy, net zoiets als unstoppable copier. Na de setup executable even uit program files vissen en je kunt 'm standalone gebruiken, en indien je deze draait vanuit WinPE heb je ook niet echt last van bestandsrechten.

[ Voor 31% gewijzigd door Nielson op 22-03-2011 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
royduin schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 13:12:
*knip*
Wanneer ik de eigenschappen van de map users bekijk is dit 8GB. Kopiëren we alles krijgen we 40GB? (iemand een verklaring hiervoor?) Dit probleem heb ik ook geregeld met total commander btw.
*knip*
Weet iemand hoe dit komt en of programma's die ik ga uitproberen (Syncback, Robocopy, super flexibel file synchroniser, RSync en Ycopy) dit probleem ook hebben?
Denk zelf dat het op een of andere manier door snelkoppelingen komt.. Bijv. bij Vista en 7 wordt de map Users/Gebruikers gebruikt. Geen Document and Settings meer. Hier is wel een "verborgen" snelkoppeling van aanwezig...

[ Voor 18% gewijzigd door royduin op 22-03-2011 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik altijd TeraCopy, die copied de files gewoon ruw naar een andere partitie of externe schijf. De eerste keer zal 't even een tijdje duren indien je veel bestanden wilt opslaan maar als dit eenmaal is voltooid worden daarna als je de locaties opnieuw kopieërt naar een drive alleen die nieuwe en gewijzigde bestanden erbij geschreven. Tevens geeft TeraCopy aan als er bestanden niet kunnen worden opgeslagen, waardoor dit komt en om welke bestanden dit gaat ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Teracopy kan ik sterk aanraden. Redelijk snel, kan pauzeren/resumen, integreerbaar met directory opus, explorer en meer, kan kopieer-/verplaatsopdrachten queuen EN belangrijk voor backups kan automatisch de integriteit van de kopie controleren aan de hand van md5 checksums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 23:10

Nox

Noxiuz

Inderdaad, hier ook Teracopy. Werkt makkelijk, vervangt eigenlijk de gehele windows file manager. Kan het gewoon aanraden, alleen als schijven beschadigt zijn is hij niet zo lief meer. Dan wil het zooitje wel eens vast naaien maar bij goede schijven gaat het als een trein. Ik haalde gister nog 76MB/s op een 500GB schijf (2.5" 5400rpm) en dit haalde de windows file manager bij lange na niet. Die tikte 50 net aan.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Teracopy staat ook genoteerd. Gaan we proberen.
Gister Syncback gebruikt, ging uit de kunst. Jammer genoeg is dit echt een backup programma waarbij taken gemaakt moeten worden. Verder wel uitstekend zijn werk gedaan. Op naar de volgende, hopelijk wat meer een kopieer progje. Scheelt wat stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je moet natuurlijk ook geen hardlinks/junctions met alle geweld mee willen nemen als dat niet de bedoeling is ;) (robocopy met /xj is vriendje)
En daar gaan sommige tools de mist in.

[ Voor 9% gewijzigd door alt-92 op 23-03-2011 17:41 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Laatst online: 13:12

mace

Sapere Aude

Vooral dat sinds Vista het hele Documents and Settings gebeuren is omgegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Inmiddels zeer tevreden over Teracopy (word standaard gebruikt in Hirens voor het kopiëren d.m.v. de windows verkenner kwam ik achter), bedankt voor alle tips hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-09-2024
Voor dit soort zaken gebruik ik GFI backup (gratis)
die kan gewoon de hele map structuur back-uppen en/of synchroniseren.
Zeer eenvoudig in te stellen, handmatig mappen selecteren, maar ook standaard usersettings/register/email
Zit een ook een "sheduler" ingebouwd.

http://www.gfi.com/backup-hm

succes :)
Pagina: 1