Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:34
Hallo

Ik heb even een kort vraagje: en het staat eigenlijk al in de titel.
Kort geleden een pc samengesteld MSI P67A-C45 & GeIL 8 GB DDR3-1600 Kit met een 2500K proc. maar nu zie ik net dat het moederbord maar tot 1333 gaat, natuurlijk mooi stom om dat achteraf te zien :S maar goed

vraag is dus gaat dit werken met elkaar? en of moet ik nog wat speciaals doen behalve het geheugen terug sturen en 1333 laten komen

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Ik zou zeggen lees je eens in op het onderwerp. Uit bovenstaande reactie kun je lezen dat je nog niet veel verstand hebt van geheugen en de nieuwe platforms van AMD/Intel. Voordat je je pc gaat bouwen is het misschien wel goed om er het 1 en ander over te weten. Tegenwoordig zie je dat er veel meer soorten geheugen gemaakt worden met verschillende specificaties (latentie, MHz, spanning) die niet altijd compatibel zijn

In principe kunnen sandy bridge cpu's (hier zit namelijk de geheugencontroller in) prima 1600 MHz geheugen aansturen. Of het geheugen compatibel is kun je zien in de QVL (qualified vendor list) van je moederbord. Indien hij er niet op staat moet je even wachten tot het geheugen binnen is om het te testen. Dat het geheugen niet op de QVL staat zegt niet dat het niet gaat werken, alleen dat het niet door de fabrikant van je MB is getest.

Overigens kun je 1600 MHz geheugen ook prima op 1333 MHz laten draaien. Sterker nog, vaak staat het zonder te configureren helemaal niet op 1600 MHz (situatie afhankelijk)

[ Voor 50% gewijzigd door jaapsander op 22-03-2011 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DDR3 1600 zal gewoon gaan werken. Je kunt in de bios de memorymultiplier instellen. Deze kun je op 13.33 zetten voor 1333MHz. Dan draait je geheugen misschien wat langzamer, maar dat maakt natuurlijk niet zo heel gek veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
Heren bedankt voor jullie reacties nu al :D

nee mijn verstand van geheugen en moederborden ging vroeger wat verder maar is behoorlijk achterhaald, heb het een en het ander proberen te zoeken voordat ik hier mijn vraag stelde maar ik kon er niet veel wijzer van worden.

Mijn doel voor mijn PC is vooral gaming en beetje photoshop etc en mijn oude PC is nu zover heen dat hij echt aan vervanging toe is. Ik wil dus gewoon een nieuwe PC die werkt :D (lekker voor de hand liggend) dus voor mij is er ook niet zoveel behoefte om alle ins en outs te weten van dit onderwerp.

Mocht je voor mij een aantal interessante links weten dan hoor ik dat graag, probleem is dat als ik zelf zoek ik wel erg ver de diepte ( lees te diep) in moet om alles te begrijpen.

vandaar de simpele vraag of het gaat werken, het prijs verschil is namelijk zo weinig dat het bijna niet meer waard is om het terug te sturen/omruilen als het geen problemen op levert.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 13:40
Ik heb zelf het betreffende mobo niet maar ik vermoed dat je gewoon even een bios instelling moet veranderen.
Kijk daar eerst even en dan weet je het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
ik heb het gisteren gecheked en het werkt op 1333

allen bedankt voor de info
van mij mag er een slotje op :D
Pagina: 1