stille 120mm fan met raadselachtig printplaatje

Pagina: 1
Acties:

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:22

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Op de HCC had ik o.a. deze 120mm. Sprofan SJ=120X12B 0.13A fan gekocht. Vastgeschroefd zit en klein printplaatje met omschrijving NOKIA 9926627, de grote chip heeft nr.SM9018 - LM 339N.
De fan draait (heel stil!) zowel rechtstreeks, zonder tussenkomst van het printplaatje als, met tussenkomst van het printplaatje.
Nu vraag ik me af wat dat printplaatje doet :o het enige dat ik kan bedenken is dat het voor spanningstabilisatie iod is.

* botoo hoopt dat iemand kan vertellen waar het voor bedoeld is.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~van.der.heyden/zooi/fanprintplaat.jpg

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Misschien kun je softwarematig voltage regelen.

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Voor voltageregeling zou je toch meer dan een tweedraads aansluiting nodig hebben, lijkt me?

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

kan je hiermee niet software matig je rpm mee regelen of aflezen ?

systeemkast.nl

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

De LM339 is een comparator; U2 zal waarschijnlijk een spanningsregelaar zijn (7805 o.i.d.) en ik zie ook een transistortje zitten...
Zit er misschien ergens een klein zoemertje of een aansluiting daarvoor? Ik denk namelijk dat dit een stroommeetcircuit is, die de opgenomen stroom van de ventilator vergelijkt met een referentiestroom.
Is die stroom te hoog/laag, dan geeft ie alarm.

Bovenstaande tekst is puur een theorie, maar ik denk dat ik er niet ver naast zit.:)

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 19:51
Op Saturday 17 March 2001 00:15 schreef Kaj. het volgende:
De LM339 is een comparator; U2 zal waarschijnlijk een spanningsregelaar zijn (7805 o.i.d.) en ik zie ook een transistortje zitten...
Zit er misschien ergens een klein zoemertje of een aansluiting daarvoor? Ik denk namelijk dat dit een stroommeetcircuit is, die de opgenomen stroom van de ventilator vergelijkt met een referentiestroom.
Is die stroom te hoog/laag, dan geeft ie alarm.

Bovenstaande tekst is puur een theorie, maar ik denk dat ik er niet ver naast zit.:)
je vergeet de ntc.. vrij essentieel lijkt me... :P

lijkt mij een temperatuurgestuurde spanningsregelunit...

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
nope, geen aansluitmogelijkheden voor zoemertjes oid.
Overleg met ons aller aatos leert(?) dat er een temperatuurbeveiliging in zou kunnen zitten.
Ik ga er morgen eens een fohn op zetten om te zien wat er gebeurt

[edit]
duh, tegen de tijd dat ik de 'aatos info' verwerkt en genoteerd heb, staat het er al ;)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Er zit idd een NTC op... moeilijk te zien, maar hij zit er wel.
Dan klopt er iets niet; als de ventilator bij kamertemperatuur met schakeling even hard draait als zonder, kan U2 een BUZ10 zijn of een dergelijke tor.
Als die kapot is (kortsluiting) zal testen met de fohn niet werken.
Ook die LM339 zou kapot kunnen zijn.

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
de div. onderdelen gedetailleerd.
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~van.der.heyden/zooi/DSC00116.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~van.der.heyden/zooi/DSC00117.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~van.der.heyden/zooi/DSC00120.jpg

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Right, een BD710.. een PNP siliciumtransistor. Daar kan, mits gekoeld, 12A doorheen. :)
Kans wordt steeds groter dat of die BD710, of de LM339 niet goed werkt.
Miscchien dan je ook nog ff kan noteren wat er op het onderdeeltje naast die BD710 staat; ik denk dat dat dan de spanningsregelaar is.

Nog eens naar de foto kijkend, lijkt het toch een tweede transistor te zijn, omdat spanningsregelaars een IC-merkje krijgen op de print, en die BD710 als U2 (dus tweede transistor) wordt aangemerkt.
Misschien een darlington-schakelingetje. :)

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
helaas, op dat 'afgekapte tonnetje' naast de BD710 staat niets :(
't is voor mij inmiddels bedtijd, ik mag er zo weer uit |:( morgenavond (en heel ff morgenochtend) kan ik verdere vragen beantwoorden.

Best leuk, een leuke puzzel en een fraaie fan, en dat voor 2 knaken :)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-08 15:27
wil je voor mij even een foto van de onderzijde maken dan kan ik aan de hand van de printsporen even de werking achterhalen
het icje is een viervoudige differentie-comparator 8-)

• hilbren
O en de ntc is dat kleine grijze,ronde dingetje tussen die weerstanden

Verwijderd

de print is van nokia... waarschijnlijk kun je het gewenste toerental sms-en.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Oral-B-> +1 Grappig :)

Hilbren-> vergeet niet dat er ook sporen op de componentenzijde zitten; reverse-engineeren wordt dan weer iets lastiger.

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
't is wat later geworden, maar hierbij een plaatje van de achterkant
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~van.der.heyden/zooi/DSC00125.jpg

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
___viervoudige differentie-comparator ___

Klinkt als viervoudig 'verschillen vergelijker' of sla ik de plank nu helemaal mis?
Als er verschillen vergeleken worden door het ic-tje, dan zijn er twee opties?
- vergelijking (evt correctie) van de spanning.
- vergelijking aan de hand van een signaal dat van één van de andere onderdeeltjes op het printje. Er zijn n.l. geen andere aansluit mogelijkheden voor externe input.

Op mijn speurtocht in de 'grootste encyclopedie ooit' kwam ik dit tegen:
From here we put the signal into a comparator (LM339N) to give
us a 5V square wave if the signal has an amplitude of 0.5V

en
Low Power Low Offset Voltage Quad Comparator
Dus een spanningscontrole?

[edit]
meer info:
General Description
The LM139 series consists of four independent precision voltage comparators with an offset voltage specification as low as 2 mV max for all four comparators. These were designed specifically to operate from a single power supply over a wide range of voltages. Operation from split power supplies is also possible and the low power supply current drain is independent of the magnitude of the power supply voltage. These comparators also have a unique characteristic in that the input common-mode voltage range includes ground, even though operated from a single power supply voltage.

Application areas include limit comparators, simple analog to digital converters; pulse, squarewave and time delay generators; wide range VCO; MOS clock timers; multivibrators and high voltage digital logic gates. The LM139 series was designed to directly interface with TTL and CMOS. When operated from both plus and minus power supplies, they will directly interface with MOS logic- where the low power drain of the LM339 is a distinct advantage over standard comparators.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• hilbren
twee weerstanden staan als spanningsdeler geschakelt, die zorgen voor een referentie spanning. een andere weerstand staat in serie met de ntc, deze schakeling voor de omzetting van temp. naar spanning. een differentie-comparator vergelijkt de twee spanningen en bepaald of de fan moet draaien, door een voorschakeltransistor wordt een vermogenstransistor aangestuurd.
Pagina: 1