Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat te doen met Peugeot Partner

Pagina: 1
Acties:

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik heb samen met een vriend voor een habbekrats een busje gekocht.

Voor 250 euro het volgende:

Peugeot Partner 1.9 zonder turbo
- Eerste toelating: 31-01-1997
- Kilometerstand: 99700 km
- Airco
- Elektrische ramen
- Mistverlichting voorzijde
- Laadruimte is bekleed ipv kaal
- Interieur is nog zeer netjes
- Lichtmetalen wielen met maat 195 ipv fabrieksmaat 175
- Mrb: 260 euro
- Verzekering: 450 euro
- Lakbeschadiging op portier rechtsvoor
- Kleine lakbeschadiging op portier rechtsachter
- Gloeikaarsen moeten worden vervangen

Alleen nu het probleem. Wat moet ik er mee doen?

Als ik de bus van hem overneem dan moet ik 100 euro neertellen om hem uit te kopen. De bus staat al op mijn naam en mijn verzekering. De bus staat zelfs bij mij voor de deur. Hij is in principe akkoord, maar dan moet er wel een verkoopregeling komen zodat als ik de bus verkoop dat hij dan ook meedeelt in de winst (omdat hij de bus had gevonden).

Ik mag er alleen zakelijk mee rijden, anders moet ik bijtelling gaan betalen. Dat wil ik niet. Ik ben behalve student ook ZZP'er, dus ik kan de bus gebruiken om naar klanten te reizen. Momenteel gebruik ik daar mijn standaardauto voor. Een Passat uit 1992.

De Passat rijdt (met mijn rijgedrag, ik ken het woord "haast" immers niet) ongeveer 1:18 en kan 1:26 rijden op benzine.
De bus rijdt 1:13 op diesel en kan misschien 1:18 rijden. De Passat is, ondanks de benzine als brandstof, goedkoper per kilometer. Voor elke rit naar een klant maak ik feitelijk winst op de kilometers die ik rijd, zelfs met jaarlijks onderhoud inbegrepen. Ook zijn onderdelen van de Passat erg goedkoop.

De bus heeft weinig kilometers gereden, maar dat levert niet een hogere verkoopprijs op. Alleen de airco kan de verkoopprijs wellicht omhoog helpen.

Vanaf volgend jaar mag:
- De bus voor een vast bedrag aan bijtelling ook prive rijden (dan is de bus 15 jaar oud)
- De Passat in de oldtimerverzekering voor maximaal 12.000 km per jaar (dan is de auto 20 jaar oud)

12.000 km aan privekilometers haal ik niet. 7.500 km aan privekilometers haal ik misschien wel. De Passat zou prima in de oldtimerverzekering kunnen.

Is het verstandig om de bus misschien zelf te houden? De verzekering en de mrb zijn voor komende jaar toch al betaald (door mij overigens), ik hoef dus alleen die vriend uit te kopen voor 100 euro. Een bus staat wellicht professioneler bij klanten en ik kan de bus misschien als mobiele onderdelenplaats inrichten. De bus ziet er verder netjes en strak uit, op de lakschade na.

Enerzijds ben ik bang voor hoge onderhoudskosten. Twee auto's is twee keer zo veel onderhoud. Echter de Passat zal juist minder kilometers gaan rijden en dus minder onderhoud vergen.

Anderzijds heb ik altijd een auto beschikbaar. Als er een auto offline gaat, dan kan ik in het geval van een calamiteit altijd een andere auto pakken om naar een klant te gaan. Ik kan het me niet permitteren dat ik om 2 uur 's nachts geen vervoer heb als er ergens een server offline gaat. Het idee van een reserveauto is eigenlijk best fijn, ook al heeft de Passat tot nu toe nog nooit niet-ter-plekke-repareerbare pech gehad. De verzekering zegt dat zakelijk gebruik van een oldtimer incidenteel is toegestaan, bijvoorbeeld in het geval dat de normale auto in onderhoud is.

Kan een bedrijfsauto/bestelauto ook een "eerste" auto zijn bij een oldtimerverzekering?
Wat levert zo'n busje eigenlijk op in de verkoop?
Is het verstandig om het busje zelf over te nemen of kan ik deze wellicht beter verkopen? En indien verkoop, wat is een goede verkoopprijs? (marktplaats geeft alleen vraagprijzen weer van modellen met minder opties)

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verkopen een optie, nu kost het alleen maar geld?
Alleen al 1088 euro MRB per jaar. (1160kg diesel)
De verzekeringspremie lijkt me ook erg veel voor alleen een WA.
De resterende MRB en verzekeringspremie krijg je weer terug bij verkoop.
Het is geen busje het is een klein bestel autootje, maar als je het aankoopbedrag
terug krijgt verdien je er al op. Niemand zit te wachten op bredere banden
(die zijn alleen maar duurder)

[ Voor 53% gewijzigd door bouwfraude op 22-03-2011 12:15 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen overhaast besluit nemen iig. Wat ik zou doen als ik jou was is dat ding gewoon overnemen voor die 100 piek en dan (tijdelijk) schorsen. Kun je mooi op papier zetten wat de makkelijkste optie is en de boel op je gemak doorrekenen :)
Want wat ook van belang is, is (denk ik) of en zo ja hoe je Passat op naam van de zaak staat. Dat zou je met die Peug ook kunnen doen btw, kost ie je bijna helemaal niks :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:41

-tom-562

Oliesjeik

Idd verkopen die hap
BTW, 1:26 met een bijna 20 jaar oude Passat, en ik ben de paus

Vaak bu'j te bang!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 12:16:
Geen overhaast besluit nemen iig. Wat ik zou doen als ik jou was is dat ding gewoon overnemen voor die 100 piek en dan (tijdelijk) schorsen. Kun je mooi op papier zetten wat de makkelijkste optie is en de boel op je gemak doorrekenen :)
Want wat ook van belang is, is (denk ik) of en zo ja hoe je Passat op naam van de zaak staat. Dat zou je met die Peug ook kunnen doen btw, kost ie je bijna helemaal niks :)
Zakelijk betaal je voor een bestelauto haast geen wegenbelasting.

Ik zou hem lekker houden.

• Trommelrem
The Eagle schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 12:16:
Bij schorsen moet hij ook van de openbare weg af. Opzich kan ik hem wel ergens kostenloos stallen, maar daar regent het wel gewoon. Dat komt een auto nooit ten goede. Maar wellicht kan ik er een doek ofzo overheen gooien? Bestaat zoiets?

Passat staat als normale auto geregistreerd. Ik betaal mijzelf voor elke kilometer die ik ermee rijd. Wat zijn de voordelen als ik die op de zaak zet? Mrb is toch al redelijk laag.
Bartjeee schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 12:24:
[...]

Ik zou hem lekker houden.
Inderdaad. 260 euro per jaar. Bovendien is de mrb en verzekering al voor een jaar betaald.

Verwijderd

Trommelrem schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 14:10:
[...]
Bij schorsen moet hij ook van de openbare weg af. Opzich kan ik hem wel ergens kostenloos stallen, maar daar regent het wel gewoon. Dat komt een auto nooit ten goede. Maar wellicht kan ik er een doek ofzo overheen gooien? Bestaat zoiets?
Google autohoes. shops en prijzen :)
Buitenhoes (tyvex) voor een bestelwagen kon trouwens wel effe een uitdaging worden, ik meen niet zoiets gezien te hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2011 14:18 ]

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bartjeee schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 12:24:
[...]
Oh, dat wist ik niet, vandaar al die busjes, dan ik zou alleen een goedkopere verzekering zoeken.

Dieselmotoren zonder turbo hebben een lager rendement dan geblazen versies
maar wat er niet op zit kan ook niet stuk.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:13

job

Trommelrem schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 10:33:
Hij is in principe akkoord, maar dan moet er wel een verkoopregeling komen zodat als ik de bus verkoop dat hij dan ook meedeelt in de winst (omdat hij de bus had gevonden).
Mooie vriend heb jij 8)7
Dus als jij hem met veel moeite en tijdsinvestering met winst verkoopt is dat niets waard?
En wat is winst? Je moet het ding onderhouden, keuren, verzekeren... iets wat hij niet meer hoeft zodra het ding volledig de jouwe is.

Biedt hem desnoods 125 euro en koop alles af.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 22-03-2011 20:30 ]

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:14
Een Peugeot Partner is een dermate lelijke auto dat de enige juiste optie is dat ding naar de sloop te brengen.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Trommelrem
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 14:17:
[...]

Google autohoes. shops en prijzen :)
Buitenhoes (tyvex) voor een bestelwagen kon trouwens wel effe een uitdaging worden, ik meen niet zoiets gezien te hebben.
Gezocht, en ze lijken echt te bestaan voor bestelauto's. Bedankt :)
bouwfraude schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 19:51:
[...]

Oh, dat wist ik niet, vandaar al die busjes, dan ik zou alleen een goedkopere verzekering zoeken.

Dieselmotoren zonder turbo hebben een lager rendement dan geblazen versies
maar wat er niet op zit kan ook niet stuk.
Daarom een oldtimerverzekering voor mijn standaardauto. Dan wordt de prive auto wel beperkt in het aantal kilometers. Daarentegen heb ik nog steeds recht op een OV Studentenkaart. Zolang dat systeem nog bestaat wil ik eigenlijk m'n OV recht opmaken, maar ik ben al jarenlang te lui om dat ding op te halen/activeren of om uberhaupt stufi aan te vragen. Misschien is dit dilemma een teken dat het tijd wordt om dat te doen.

Voor m'n gevoel is een turboloze auto op termijn goedkoper omdat de turbo geen onderhoud nodig heeft.
job schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 19:56:
[...]

Mooie vriend heb jij 8)7
Dus als jij hem met veel moeite en tijdsinvestering met winst verkoopt is dat niets waard?
En wat is winst? Je moet het ding onderhouden, keuren, verzekeren... iets wat hij niet meer hoeft zodra het ding volledig de jouwe is.

Biedt hem desnoods 125 euro en koop alles af.
Hij was de bepalende factor zodat we goedkoop aan dit busje konden komen. Dus opzich snap ik hem ook wel, want hij wilde hem eigenlijk kopen om met winst te verkopen. Nu wil ik de bus misschien toch zelf houden, dus beperk ik hem in wat hij wilde. Bovendien zal hij hem toch willen verkopen als ik geen regeling tref. De oorspronkelijke afspraak was immers om de bus te verkopen.
Zelf dacht ik aan:
- Verkoop binnen 3 maanden: 33% (eventuele winst) voor hem
- Verkoop tussen 3 en 9 maanden: 25%
- Verkoop tussen 9 en 18 maanden: 10%
- Verkoop na 18 maanden: 0%
Er vanuit gaande dat de bus voor meer dan 250 euro wordt verkocht. Gezien de vraagprijzen op marktplaats moet dat immers wel lukken.
havana schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 21:02:
Een Peugeot Partner is een dermate lelijke auto dat de enige juiste optie is dat ding naar de sloop te brengen.
Misschien heeft de Partner wel bepaalde voordelen voor mij. Daarom probeer ik uit te vinden of dat nu of misschien in de nabije toekomst het geval is. Een auto koop je niet vanwege z'n mooiheid, maar een auto koop je omdat je hem nodig hebt voor een bepaalde functie. Alleen de Partner heb ik meer "per ongeluk" gekocht en hiermee wijk ik inderdaad af van de norm dat je iets moet kopen wanneer je het nodig hebt in plaats van dat je iets koopt en dat je daarna pas gaat bedenken waarvoor je het kunt gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Trommelrem op 23-03-2011 10:26 ]

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 13:26

mvh

State Governor

havana schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 21:02:
Weleens een Combo of Caddy uit die tijd gezien?

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:49
Als ik de bus van hem overneem dan moet ik 100 euro neertellen om hem uit te kopen.
Dus? 100 Euro voor een betrouwbare bak! Heb er een tijd in gereden, vol gas 139 op de teller en nooit spannend onderhoud aan gehad (overgekocht van werkgever toen deze 4 jaar oud was)
De bus staat al op mijn naam en mijn verzekering ... Ik mag er alleen zakelijk mee rijden, anders moet ik bijtelling gaan betalen. Dat wil ik niet. Ik ben behalve student ook ZZP'er
Staat die bus bij jou in de boeken terwijl iemand anders nog (al dan niet op papier) mede-eigenaar is? Lijkt mij niet dus bijtelling speelt hier helemaal geen rol aangezien de auto nu een prive eigendom is. Je wegenbelasting is echter ook gewoon als een prive persoon dus prijzig.
De bus rijdt 1:13 op diesel en kan misschien 1:18 rijden.
Als je netjes 120 rijdt prima te doen ook met die lage KM's zal je nog weinig grote slijtage hebben.
Is het verstandig om de bus misschien zelf te houden? De verzekering en de mrb zijn voor komende jaar toch al betaald (door mij overigens), ik hoef dus alleen die vriend uit te kopen voor 100 euro.
Uhh.. Ja?
Enerzijds ben ik bang voor hoge onderhoudskosten.
Ik weet zeker dat je aan die passat meer narigheid gaat hebben dan aan die partner. Ken er genoeg die ruim over de 500k zitten uit dat modeljaar.
Kan een bedrijfsauto/bestelauto ook een "eerste" auto zijn bij een oldtimerverzekering?
Bedrijfsauto in de oldtimervezekering... Denk dat de maatschappij denkt dat je ze in de zeik probeert te nemen als je het vraagt.
Wat levert zo'n busje eigenlijk op in de verkoop? wat is een goede verkoopprijs? (marktplaats geeft alleen vraagprijzen weer van modellen met minder opties)
Die zullen vaak voor 1000 euro uiteindelijk van eigenaar wisselen (vermoed ik). Zet dus gewoon in op 1500 als je 'm verkoopt. Auto is immers ook 14 jaar oud en er zijn er meer dan genoeg die in de verkoop staan. Je WB en verzekering krijg je natuurlijk allemaal terug dus dat kan je er ook bij optellen wat je er onderaan de streep aan overhoudt.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 13:58
Loopt de kilometerteller wel bij 99.999 door naar 100.000 of start deze dan weer opnieuw? Wie weet heeft de wagen al 199.000 of zelfs 299.000 km's achter de kiezen en is het ding gewoon op. Misschien dat de prijs daar ook naar was. Zomaar een gedachte hè.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 20:05

PauseBreak

derp!

Neuh, een Partner met ongeblazen diesel kan makkelijk een miljoen op de teller zetten. Is geen enkel probleem. Superbetrouwbare blokken zijn dat.
Ik zou er niet al te lang over nadenken, als je het geld hebt en het uitgeven is geen probleem (i.e.: brengt jou financieel niet in de problemen), gewoon doen.
Onderdelen voor die Partner zijn ook niet duur, en onderhoud aan die dingen is überhaupt al niet duur, want er zit simpelweg niet veel op en wat er wel op zit, is heel simpel van opzet en ook makkelijk te vervangen.

Nee, merp!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:14

SeatRider

Hips don't lie

Leuke auto, zelfs zonder turbo... maar
De Passat rijdt (met mijn rijgedrag, ik ken het woord "haast" immers niet) ongeveer 1:18 en kan 1:26 rijden op benzine.
De bus rijdt 1:13 op diesel en kan misschien 1:18 rijden. De Passat is, ondanks de benzine als brandstof, goedkoper per kilometer.
Dit gaat er bij mij niet in, dat een benzineauto zuiniger rijdt dan een diesel.

Enne, hebben we het hier over NL of BE?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:35

Destruction

(ex-)Automonteur

Ballebek schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 21:28:
[...]

Staat die bus bij jou in de boeken terwijl iemand anders nog (al dan niet op papier) mede-eigenaar is? Lijkt mij niet dus bijtelling speelt hier helemaal geen rol aangezien de auto nu een prive eigendom is. Je wegenbelasting is echter ook gewoon als een prive persoon dus prijzig.
Dat ligt eraan. TS kan de Partner aanmelden als zakelijke auto (informeren bij de belastingdienst), ik begon ook met mijn autobedrijf als ZZP'er, maar ik had mijn eerste bedrijfsauto wel zakelijk geregistreerd.
[...]

Bedrijfsauto in de oldtimervezekering... Denk dat de maatschappij denkt dat je ze in de zeik probeert te nemen als je het vraagt.
Hij wil dan dus zijn Passat in een oldtimerpolis gaan gooien :) En hij vraagt of de verzekering moeilijk doet als de eerste auto een bestelauto is.. Dat lijkt mij niet :)
[...]

Die zullen vaak voor 1000 euro uiteindelijk van eigenaar wisselen (vermoed ik). Zet dus gewoon in op 1500 als je 'm verkoopt. Auto is immers ook 14 jaar oud en er zijn er meer dan genoeg die in de verkoop staan. Je WB en verzekering krijg je natuurlijk allemaal terug dus dat kan je er ook bij optellen wat je er onderaan de streep aan overhoudt.
Ze doen idd tussen de 1000- en 1200 euro, afhankelijk van opties.. Heb je een HDi (turbodiesel dus) gaat het al snel richting 2500-3000 voor het oudere model..

Ik zeg: Gewoon houden. Alle zakelijke dingen met de Partner doen voortaan. Evt. laat je hem beletteren om wat meer klanten te trekken. Komt ook professioneel over, en sowieso.. dan verdien je de auto weer terug (afschrijven in bedrijf). Mijn vorige bedrijfsauto heeft zijn aanschafprijs binnen een jaar terugverdiend aan bijvoorbeeld de reclame (mensen die je benaderen "ik zag laatst uw bedrijfsauto staan/rijden en ik dacht: Hier ga ik eens naar toe"). Daarbij gaat de zakelijke auto van je winst af, dus dat scheelt ook weer belasting ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 23-03-2011 23:41 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Trommelrem
SeatRider schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 22:02:
Leuke auto, zelfs zonder turbo... maar

[...]

Dit gaat er bij mij niet in, dat een benzineauto zuiniger rijdt dan een diesel.
Alstublieft

Tegenwoordig rijd ik altijd rustig en ik rijd voornamelijk snelwegkilometers. De Passat is veel minder hoog en heeft dus veel minder last van luchtweerstand. Omdat ik nooit haast heb, heb ik dus ook geen redenen om het gas dieper in te trappen.
Enne, hebben we het hier over NL of BE?
Nederland.
Yonni schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 21:50:
Loopt de kilometerteller wel bij 99.999 door naar 100.000 of start deze dan weer opnieuw? Wie weet heeft de wagen al 199.000 of zelfs 299.000 km's achter de kiezen en is het ding gewoon op. Misschien dat de prijs daar ook naar was. Zomaar een gedachte hè.
Loopt door. We kennen de vorige eigenaar en we hebben de NAP tabellen gezien en dat ziet er aannemelijk uit. Bovendien weten we wat de vorige eigenaar met de bestelauto heeft gedaan. De kilometerstand klopt dus.
Ballebek schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 21:28:
[...]

Neenee, hij rijdt er ook helemaal niet in. Hij staat nu bij mij in afwachting van een "plan."
Als je netjes 120 rijdt prima te doen ook met die lage KM's zal je nog weinig grote slijtage hebben.
Tegenwoordig rijd ik sowieso rustiger dan vroeger. Haast ken ik niet, dus in zo'n bestelauto zal ik de 120 niet eens aantikken. Het is voor mij een uitdaging om de snelheid te vinden waarbij je zo lang mogelijk een constante snelheid kunt rijden.
Nee, Passat in de oldtimerverzekering. Ik heb al een verzekeraar die akkoord is. Enige probleem is dat ik nog precies een jaar moet wachten voordat ik dit allemaal kan gaan doen.
De twijfel is dat ik op een gegeven moment ga afstuderen. Er is ligt meer dan genoeg werk en ik kan makkelijk fulltime gaan werken voor mezelf en dan is zo'n bestelauto wel weer handig. Maar als ik afstudeer en ik ga wel iets met m'n studie doen, dan heb ik weinig aan het bestelautootje.
Pagina: 1