Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:07
Hallo,

Ik heb recentelijk een medium-end systeempje samengesteld, hier kon ik helaas geen Windows7 op installeren aangezien de klant een WindowsXP Pro licentie had en deze nog niet wou vervangen.

De pc is inmiddels al gebouwd en draaiend. Maar ik merk dat het besturingssysteem niet helemaal lekker draaid. Hij start wat traagjes op, blijft geregeld even hangen.. de kleine issues die je normaal pas merkt bij een systeem dat al een aantal maandjes draaid.

Kan dit komen doordat er iets niet helemaal goed zit met de hardware ( of instellingen van de hardware? ) of komt dit omdat WindowsXP Pro niet geweldig draaid op de huidige generatie hardware? Ik heb nog nooit performance issues gehad na een fresh install op een splinternieuw systeem. Het is geen kritiek probleem maar ik zou wel graag willen weten wat de oorzaak is en of er eventueel gevaar is dat het probleem groter word.

PC Specs:
AMD Phenom II X4 955
Asus M4A79XTD Evo
Club3D 5770 1Gb
OCZ 4GB DDR3-1600
Corsair CMPSU-600CX 600W
Western Digital, Caviar Green 1Tb

Het is natuurlijk geen top notch systeem, maar deze specificaties vind ik toch vrij aardig en deze producten doen het allemaal goed in de benchmark tests en reviews. Het moest immers een budget pc worden waar toch nog mee gegamed kon worden ( +/- 600,- ) Ik vind het erg vreemd dat Windows XP niet optimaal draaid op dit systeem.

Ik zou het erg op prijs stellen als iemand hier een duidelijke verklaring voor heeft. Alvast bedankt!

Groeten,
Quintox

[ Voor 3% gewijzigd door quintox op 21-03-2011 23:05 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:24
Is het de 32 of 64bit versie van XP? Neem aan dat XP compleet bijgewerkt is naar laatste SP + overige updates? Heb je alle drivers geïnstalleerd, met name chipsetdrivers? In welke mode draait je s-ata controller, IDE of AHCI? Heb je het geheugen in de bios juist ingesteld (met name de spanning)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Bedankt voor je reactie. Het betreft de 32bit versie van XP. Het systeem draaid op SP3 en heeft de laatste updates gehad. De videodrivers zijn direct van ATI gedownload, de chipset en sound drivers komen van de Asus dvd.

Waar ik nog niet naar heb gekeken is het geheugen, geen idee of deze wel netjes op 1600 draaid, bedankt voor de tip! Enig idee op welk voltage dit geheugen dient te lopen? Als ik het goed herinner was dit 2.3v

de s-ata controller draaid geloof ik op IDE default settings, hier heb ik zelf niks aan gewijzigd.

Zodra ik alles heb nagekeken zal ik je updaten. Nog bedankt voor de tips! :)

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nftk
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 15:59
Wat je nog kan proberen is de drivers van de Asus site downloaden..
Het kan zijn dat de drivers van de cd verouderd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:24
quintox schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 09:52:
Waar ik nog niet naar heb gekeken is het geheugen, geen idee of deze wel netjes op 1600 draaid, bedankt voor de tip! Enig idee op welk voltage dit geheugen dient te lopen?
Nee, dat weet ik niet aangezien je het exacte typenummer niet vermeldt. Maar is iig zeker geen 2.3V aangezien 1.5V standaard is bij DDR3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Draai de SATA controller op AHCI en download de drivers bij de fabrikant van de chipset/videokaart (dus niet Asus). Dan weet je in ieder geval zeker dat je altijd de laatste drivers hebt.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Nielson schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 10:06:
[...]
Nee, dat weet ik niet aangezien je het exacte typenummer niet vermeldt. Maar is iig zeker geen 2.3V aangezien 1.5V standaard is bij DDR3.
http://tweakers.net/pricewatch/276596/ocz-platinum-xte-ocz3xtep1600c6lv4gk.html
Daar staan de exacte specs van het geheugen.

Zal ook maar meteen alle drivers nog maar eens updaten, kan nooit kwaad.

Steam profiel

Pagina: 1