Toon posts:

UTP + Coax door kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een UTP en een COAX kabel via de kruipruimte naar een andere hoek van mijn woonkamer krijgen. Ik kan vrij weinig vinden over hoe ik dit het beste aan kan pakken.

1. Mijn kruipruimte is vrij vochtig. Moeten de kabels middels een PVC buis luchtdicht gesloten worden, of maakt dat niet zoveel uit?
2. Als ik een buis moet gebruiken, moet dat dan een vaste PVC buis zijn, of mag het ook in zo'n flexibele buis?
3. Hoe maak ik de aansluiting bij de vloer luchtdicht? Moet ik een gat maken dat groot genoeg is om de PVC buis er doorheen te laten gaan?

Hulp van mensen die hier ervaring mee hebben wordt gewaardeerd.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1) Nee hoef niet luchtdicht, het is wel netter maar who cares zo ik zeggen, ik zou ze niet op de grond leggen want die kan afhankelijk van de kruipruimte wel nat worden. er slordig en als de kabels verharden na verloop van tijd kunnen ze broos worden en water absorberen

2) Moet niet, btw flexibel is lastig vooral met lange enden

3) pur schuim maak het dicht genoeg.

[ Voor 98% gewijzigd door Fish op 21-03-2011 21:21 ]

Iperf

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-12 07:25

mace

Sapere Aude

Wel of geen buis maakt niet echt uit, met buis is wel zo netjes, dat wel. Flexibel of vast, tja wat je wil, flexibel lijkt me makkelijker. Luchtdicht maken hebben we kit voor.

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:49
Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2011 @ 21:06:
Ik wil graag een UTP en een COAX kabel via de kruipruimte naar een andere hoek van mijn woonkamer krijgen. Ik kan vrij weinig vinden over hoe ik dit het beste aan kan pakken.

1. Mijn kruipruimte is vrij vochtig. Moeten de kabels middels een PVC buis luchtdicht gesloten worden, of maakt dat niet zoveel uit?
2. Als ik een buis moet gebruiken, moet dat dan een vaste PVC buis zijn, of mag het ook in zo'n flexibele buis?
3. Hoe maak ik de aansluiting bij de vloer luchtdicht? Moet ik een gat maken dat groot genoeg is om de PVC buis er doorheen te laten gaan?

Hulp van mensen die hier ervaring mee hebben wordt gewaardeerd.
Als er ook ongedierte onder het huis leeft, moet je er voor zorgen dat je kabels niet doorgeknaagd worden. UTP en Coax is volgens mij wel waterdicht.

Verwijderd

Ik zou altijd een buis gebruiken. Geen flexibele. Is moeilijker met kabels trekken. Waar de buis boven de vloer komt, de kabels afmonteren in contactdozen. Vandaar verder naar router en tv.
Gebruik niet de normale buisdikte, maar de dikkere variant 3/4". Coax en zeker goede coax is vrij stug en dik.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2011 21:35 ]

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-12 10:55
Het is niet verplicht en noodzakelijk om UTP en Coax in een buis in de kruipruimte te laten lopen.
Beide kabels zijn voledig waterdicht, maar zoals boers al aangegeeft, als er ongediertje in de buurt is, is dat niet verkeerd om te doen.

Vaste pijp betreft voorkeur omdat dit makkelijker trekken is, en ook netter vast te maken aan de wand/plafon van de kruipruimte.

Ik adviseer om gewoon de kabel in 5/8 pijp of 3/4 pijp te leggen en deze met enkele beugels vast te zetten aan de wand of plafon.
hierdoor is het minder vatbaar voor ongedierte, en ligt het ook niet in de weg als je er nog een keer onder moet.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle antwoorden. Laatste vraag: moet de buis echt in het gat in de vloer, of komt dit er gewoon tegenaan en wordt het dan met purschuim/kit vastgezet?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Wederom, er moet helemaal niks, dus wat jij acceptabel vind.

De meeste tips zijn boven al gegeven

Iperf

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12 11:37

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Let wel op als je het niet doet dat er warmteverlies kan zijn (en ja als zo'n gaatje goed trekt kan je aardig wat wind aan je voeten voelen :+)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:21

BCC

Ik heb hier alle UTP en Coax ook los in de kruipruimte liggen (voor signaalkabels zijn geen wettelijke eisen).
Het is hier echter wel droog, dus ik zou inderdaad een buisje aan de vloer zetten als een soort kabelgoot.
Als je het netjes wil doen, dan maak je een sleuf in de muur en in de vloer, naar het gat, waar je dan een stukje flexibel in stopt. Als je dit weer dicht maakt, dan kun je een nette doos in de muur zetten.
Wel even handschoentjes aan doen als je gaat purren :)

[ Voor 82% gewijzigd door BCC op 22-03-2011 18:16 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

BCC schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 18:11:
Wel even handschoentjes aan doen als je gaat purren :)
Hopelijk heb je geen smetvrees, kan prima zonder je moet alleen er een stukje opzetten :+

• BCC

BCC

Ervaringsdeskundige: ik heb m'n handen nu nog zwart van de laatste keer purren :)

[ Voor 63% gewijzigd door BCC op 22-03-2011 18:15 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

BCC schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 18:14:
Ervaringsdeskundige: ik heb m'n handen nu nog zwart van de laatste keer purren :)
Deed je iets goed fout :P

• BCC

BCC

Ja, ik had geen handschoenen aan :)

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://sinus.settembre.nl/tweaks/benoni-bekabeling-onder-vloer-9682.jpg

Ik heb tussen de hoeken van de kamer 40 mm PVC buis liggen. Met de gatenzaag gewoon dwars door de vloer geboord, de buis met PVC bochtjes in de gaten opgehangen, en door de zijkanten heen met een paar parkers in het hout vastgezet (het PVC voorgeboord). Purren hoefde niet, ik heb de randen met een strook plakband aan het isolatiefolie vastgeplakt.

In het uitgezaagde rondje kun je een stukje uitsparen waar de snoeren precies doorheen passen.

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:31
Weet niet of het nog enige toevoeging heeft, maar hierbij mijn ervaringen.

In mijn kruipruimte liggen zowel UTP kabels en Coax kabels. Beide zonder buis, maar hangen wel op een hoogte, bijna tegen het plafond aan. Vocht heeft geen enkele invloed op deze kabels, en dat terwijl er om de paar jaar toch best wel veel water in staat. (Ik woon vlak bij het punt waar de Waal uit de Rijn ontstaat).

Tot op heden heb ik geen significant verschil kunnen merken, terwijl er afgelopen Januari/Februari 35 centimeter water heeft gestaan. De kabels zijn toen niet nat geworden, de ruimte was echter zeer vochtig.

Wat betreft ongedierte; hier kan ik niet over meepraten aangezien wij geen ongedierte in onze kruipruimte hebben. De afsluiting naar de bovenliggende verdieping kan inderdaad met pur.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12 09:21

Edgarz

Tweako-active since1986

MaZeLe schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 18:24:
(...)

Tot op heden heb ik geen significant verschil kunnen merken, terwijl er afgelopen Januari/Februari 35 centimeter water heeft gestaan. De kabels zijn toen niet nat geworden, de ruimte was echter zeer vochtig.

Wat betreft ongedierte; hier kan ik niet over meepraten aangezien wij geen ongedierte in onze kruipruimte hebben. De afsluiting naar de bovenliggende verdieping kan inderdaad met pur.
Knaagvisjes? :+

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:53
DJ-Visto schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 18:00:
Let wel op als je het niet doet dat er warmteverlies kan zijn (en ja als zo'n gaatje goed trekt kan je aardig wat wind aan je voeten voelen :+)
Hoe werkt dat met warmte die opstijgt en kruipruimtes die voor zover ik weet altijd /onder/ een huis zitten?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:31
Freeaqingme schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 21:27:
[...]

Hoe werkt dat met warmte die opstijgt en kruipruimtes die voor zover ik weet altijd /onder/ een huis zitten?
Kruipruimtes worden niet warm. Ik denk dat je de dagen dat mijn kruipruimte warmer is geworden dan pak en beet 15 graden op twee handen kunt tellen. Als er ooit een keer een ernstige hittegolf is, weet ik in ieder geval waar ik zit; precies ja, in de kruipruimte.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:53
Ja, mijn punt was dan ook dat zolang het in een kruipruimte kouder is dan in de ruimte daarboven dat het volgens mij nooit kouder kan worden in de ruimte daarboven omdat warmte opstijgt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-06 11:29

Iooryz

iooryz

Bij mijn ouders liggen de kabels gewoon door de kruipruimte. Ze hebben geen last van ongedierte en ook niet van water. Maar er zijn in ieder geval nog nooit problemen opgedoken.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-12 22:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Kabels kunnen gewoon door een kruipruimte zonder buis. Bij m'n ouders loopt er een coax dwars onder het huis, zonder problemen.

Maar... Dat een kabel waterdicht is, is geen garantie dat ze op de grond mogen liggen als deze vochtig kan worden. Standaard PVC-mantels gaan namelijk rotten als ze regelmatig nat worden. Grondkabels hebben daarom een iets andere samenstelling van de PVC-mantel, waardoor deze er wel tegen bestand zijn.

Daarom moet je altijd de kabel ophangen op een hoogte waarvan je zeker weet dat ze niet nat kunnen worden. Het maakt dan eigenlijk niet eens uit of ze in een buis zitten of niet.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

deepbass909 schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 12:32:
Kabels kunnen gewoon door een kruipruimte zonder buis. Bij m'n ouders loopt er een coax dwars onder het huis, zonder problemen.

Maar... Dat een kabel waterdicht is, is geen garantie dat ze op de grond mogen liggen als deze vochtig kan worden. Standaard PVC-mantels gaan namelijk rotten als ze regelmatig nat worden. Grondkabels hebben daarom een iets andere samenstelling van de PVC-mantel, waardoor deze er wel tegen bestand zijn.

Daarom moet je altijd de kabel ophangen op een hoogte waarvan je zeker weet dat ze niet nat kunnen worden. Het maakt dan eigenlijk niet eens uit of ze in een buis zitten of niet.
Ho ff, dat geld niet voor alle kabels he, voor 220 instalaties bijvoorbeeld gelden wel degelijk regels.
(voor het geval iemand met wat minder affiniteit jou post leest) *ervaring*

edit, ja beter :)

Iperf

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-12 22:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Uiteraard, maar we hebben het hier over UTP en coax ;) Dat mag toch wel duidelijk zijn. Ik zeg ook niet alle kabels.

NOOT!!!!
Mijn verhaal geldt dus alleen voor kabels waarvoor geen specifieke eisen gelden!!!! Of dat in een bepaalde situatie opgaat, moet je zelf nakijken, ik ken niet de gehele NEN1010 uit m'n hoofd ;)
Voor UTP en coax gelden in ieder geval geen specifieke eisen.

@fish, zo duidelijk genoeg? :+

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle reacties :)

Verwijderd

Ik heb de kabels ook los in de kruipruimte liggen.
Als je af en toe echt water krijgt zou ik ook 3/4 of 40 mm buis gebruiken.
Verder gebruik ik voor de kruipruimte de groene coax kabel, dat is n.l. grondkabel die ook gebruikt wordt om vanaf straat naar je huis te gaan. Ook die "officiele" kabel ligt bij mij los in de kruipruimte.
Pagina: 1