OCZ Vertex 2 AHCI instellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 07:55
Hoi,

Ik heb afgelopen weekend m'n nieuwe game-pc in elkaar geschroefd. Hierbij heb ik ook een OCZ Vertex 2E 120GB ssd geinstalleerd. Hierop heb ik Win 7 geinstalleerd en ben uiteraard pas later gaan kijken wat ik allemaal vooraf beter had kunnen doen |:(
Via het OCZ forum kwam ik er achter dat ik die schijf beter in AHCI modus kan draaien. Nu kan dit gelukkig ook na installatie van het OS, maar ik loop in m'n bios tegen een probleem aan.

Als ik daarin namelijk de "SATA operation mode" op AHCI zet dan verdwijnen m'n ssd en ODD. De bios kan ze niet vinden, terwijl als ik deze optie terugzet op IDE, de ssd en ODD gelijk weer worden gezien!

In de AHCI mode krijg ik ook een nieuwe optie: "AMD AHCI BIOS ROM" [DISABLED]
De SATA poorten (1-6) staan op [NOT DETECTED] (wel vreemd dat hier poort 5 & 6 bovenaan in het rijtje komen te staan!?) In IDE mode staan poort 1 & 2 bovenaan, resp. [HARD DISK] & [ATAPI CDROM]

MB = Asrock Extreme 3 870 (bios = AMI)
CPU = AMD Phenom II X6

Iemand enig idee of ervaring met het bovenstaand?

Alvast bedankt!
Huib

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
bij de AHCI Modus zullen ze ws pas gedetecteerd worden bij het bios van de controller later in de boot. Zet het het geheel eens op AHCI en boot eens. Waarschijnlijk gaat de controller na de post je je schijven detecteren mits je dat bios enabled.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Als aanvulling op hierboven, dan zul je ws wel die AHCI Bios Rom moeten inschakelen, anders kun je er niet van booten. Dus even inschakelen, bios saven en ws als je dan opnieuw naar de bios gaat zul je de ssd wel weer kunnen selecteren bij de bootvolgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nu exact hetzelfde probleem :(
geinstaleerd met default BIOS instellingen, windows 7 erop gezet. Eenmaal in windows heb ik de asrock driver CD erin gedaan en de drivers voor LAN en geluid etc erop gezet. ( kan het zijn dat er een sata driver tussen zat ? ik deed "install all")
Na de reboot kwam er een vreemd regeltje met "do you want to create a sata driver disk now (Y/N)"
omdat ik geen floppydrive aangesloten heb drukte ik op N en nu is de SSD (ook een vertex 2) compleet verdwenen. in de bios krijg ik hem onder geen voorwaarde te zien, niet onder IDE en onder bovengenoemde instellingen. CMOS reset helpt ook niet en Win7 recovery noch de installatie CD zien de schijf nog. Ik zal eens proberen de schijf op een andere poort aan te sluiten en dan nog eens op te starten maar ik heb geen idee wat ik nou moet zonder vaste schijf :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:47
Je moet een registry waarde veranderen.

To resolve this issue yourself, enable the AHCI driver in the registry before you change the SATA mode of the boot drive. To do this, follow these steps:

1. Exit all Windows-based programs.
2. Click Start, type regedit in the Start Search box, and then press ENTER.
3. If you receive the User Account Control dialog box, click Continue.
4. Locate and then click one of the following registry subkeys:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\IastorV
7. In the right pane, right-click Start in the Name column, and then click Modify.
8. In the Value data box, type 0, and then click OK.
9. On the File menu, click Exit to close Registry Editor.

[ Voor 85% gewijzigd door - J.W. - op 15-04-2011 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe doe ik dat zonder schijf, dus zonder windows ?

ter verduidelijking: ik kan niet opstarten en niet instaleren. de SSD is momenteel de enige schijf in de computer en wordt nergens gedetecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:47
Hmm... ik reageerde op de TS. Jouw probleem lijkt hier niet op toch? Da's hardwarematig zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is waar, TS krijgt zijn schijf wel te zien bij de IDE instelling. Maar het topic is al weer een weken uit, ik denk dat de TS er inmiddels wel uitgekomen is. Ik post hier alleen omdat ik hoop dat iemand de suggestie heeft om het met AHCI te fixen.
Ik begin te vrezen dat het bij mij iets te maken heeft met raid drivers op een enkel schijfje :(

edit:
2de HD ering gehangen en daar Win7 op gezet ... start goed op nu maar kan de OCZ Vertex 2 nergens naar voren krijgen. kan die dan ook gewoon overleden zijn ? (toch raar net na een installatie ?)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2011 02:51 ]

Pagina: 1