Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijzerman86
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-04 10:20
Hallo,
Ik heb een asus p6tse met 6 gb geheugen (OCZ3G1333LV6GK 1333 MHz ( PC3-10666 )) (http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=102031)
Omdat ik aan mn max kom heb ik vorige week nog 6 gb bijbesteld, (OCZ3V1333LV6GK PC3-10666)) (http://www.afuture.nl/pro...6_Triple_Channel_Kit.html)
Ik zie echter maar 10 gb in plaats van 12. Ik draai Vista 64 bit Sp2.
Er zijn in het verleden wel problemen geweest met vista 64 maar die moeten er sinds sp2 niet meer zijn.
Mijn bios ziet wel 12 gieg en cpuz ook. Ik heb 1x in vista ook 12 gb gezien maar na een reboot gister ziet ie nog maar 10 gieg. Ik heb ook al wat bankjes gewisseld en nogmaals netjes dr ingezet maar het helpt niet.
Wat me wel opvalt is dat mijn oude geheugen op 533 mhz draait en het nieuwe op 667mhz terwijl ik volgens mij toch hetzelfde setje besteld heb. Ik las ook nog wat over memory remapping, heb het eerlijk gezegd nog niet uitgeprobeerd maar kan me haast niet voorstellen dat het niet aan staat in bios.
Wie o wie heeft wijze raad?
Groeten,
Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:03

Wildfire

Joy to the world!

Hetzelfde setje is het al niet, want het typenummer verschilt. En ook al zou het sneller RAM zijn, het gaat dan gewoon op de snelheid van het tragere RAM draaien.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:56

Tazzios

..

Je zou bijvoorbeeld 2 videokaarten in hebben kunnen zitten van 2GB waardoor je tegen de limit van 16GB aan loopt.

niet wakker :Z hij heeft het al wel een keer herkent.

[ Voor 33% gewijzigd door Tazzios op 21-03-2011 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:02
Heb je het geheugen in de bios op de juiste spanning (zie hiervoor ozc site) ingesteld? En eventueel de memory controller ook een klein beetje meer prik gegeven, aangezien deze met 6 dimmen aardig belast wordt? Heb je alle dimmen afzonderlijk geprobeerd om te kijken of er niet één defect is? Per stuk en in totaal getest met memtest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijzerman86
Geheugen niet op spanning gebracht, wist niet dat dat eventueel nodig was.
Ik heb de dimmen al wel afzonderlijk getest, dat werkt wel. Zal memtest ook nog even draaien. Bedankt, zal even testen morgen dan post ik de resultaten wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Het lijkt me heel erg voor de hand liggend dat ééntje kapot is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijzerman86
Waarom zien cpuz en bios dan wel 12 gieg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:43
Omdat het er wel is, maar Vista dat niet kan adresseren. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke vista draai je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijzerman86
Afbeeldingslocatie: http://www.projekt86.nl/data/pc.jpg
Zoiets :)
Nog een vraagje, iemand stelde in een vorige reply voor om de memory controller van meer prik te voorzien maar mijn moederbord is toch gemaakt voor max 24 gieg? En op de ocz site staat dat het low voltage is en gemaakt voor x58, dan is het toch vreemd dat ik eventueel nog dingen aan zou moeten passen in de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:51
Je hebt dus Business x64 die heeft een limiet van 128GB RAM. Dat is het dus niet.
Vista Home Basic x64 heeft bijv. een limiet van 8GB RAM.

edit: wat interessanter is, wat zie je in Taakbeheer als hoeveelheid fysiek geheugen?
edit2: ohja en heb je niet een onboard videokaart die je geheugen wegsnoept?

[ Voor 38% gewijzigd door Meekoh op 21-03-2011 17:10 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chesta
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-08 06:55
Beatboxx schreef op maandag 21 maart 2011 @ 16:40:
Het lijkt me heel erg voor de hand liggend dat ééntje kapot is...
idd, of er zit er eentje niet goed in het slot

End of Transmission

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijzerman86
Chesta schreef op maandag 21 maart 2011 @ 17:08:
[...]

Ha, dat heb ik dus al nagelopen, denk ook dat er eentje gaar is dan. Als mn pc klaar is met renderen draai ik memtest wel even. klootn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Memtest zou ik eerst nog niet doen, stel dat ie ook maar met de 10Gb gaat testen omdat 1 compleet kapot is? Ik zou gewoon eerst alle bankjes DIMM's (anders wordt Terw_dan boos :P ) er uit halen en steeds met 1 starten. Dan weet je zeker of ze het allemaal doen of niet. Daarna 1 voor 1 de DIMM's vullen en weer testen. Dan kun je uitsluiten of een bepaald slot kapot is. Als alles goed gaat dan heb je 12GB, anders is het of een kapot slot of een kapotte DIMM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:02
ijzerman86 schreef op maandag 21 maart 2011 @ 17:03:
[afbeelding]
Zoiets :)
Nog een vraagje, iemand stelde in een vorige reply voor om de memory controller van meer prik te voorzien maar mijn moederbord is toch gemaakt voor max 24 gieg? En op de ocz site staat dat het low voltage is en gemaakt voor x58, dan is het toch vreemd dat ik eventueel nog dingen aan zou moeten passen in de bios?
Zoek gewoon even de specificaties erbij voor je geheugen dan zul je zien dat deze ws 1.65V nodig hebben in plaats van de 1.5V die standaard is bij DDR3 geheugen. OCZ heeft nogal een rare definitie van Low Voltage geheugen, bij hun is het niet lager dan de standaardwaarde maar lager dan de door Intel aangeven maximale waarde (1.65V) waarbij de geheugencontroller in de cpu schade kan oplopen.
Chesta schreef op maandag 21 maart 2011 @ 17:08:
[...]

Kan, maar komt nmi minder voor dan de cpu zelf die niet goed contact maakt met alle pinnetjes in z'n socket.

[ Voor 16% gewijzigd door Nielson op 21-03-2011 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Als je ze 1-voor-1 test, test dan wel elk is een ander slot. Dan sluit je ook direct uit dat één van de sloten niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:50
heb je geen memory relocation optie in het bios? Zou het kunnen dat het 3-4 GB gap een probleem is voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Maar ik denk dat het behoorlijk tijdrovend is als je ze één voor één gaat testen... Maar kijk, je doet er een van 7:00-15:00, dan een van 15:000-23:00, weer een van 23:00-7:00 etc. Wat slimmer is, steeds ééntje eruit halen:

[list=1]
• Dimm 1 eruit halen. Vista geeft 10GB aan-->deze is kapot. Vista geeft 8GB aan stap 2 + Dimm 1 er weer in
• Dimm 2 eruit halen. Vista geeft 10GB aan-->deze is kapot. Vista geeft 8GB aan stap 3 + Dimm 2 er weer in
• Dimm 3 eruit halen. Vista geeft 10GB aan-->deze is kapot. Vista geeft 8GB aan stap 4 + Dimm 3 er weer in

En zo maar door. Als je de kapotte eruit haalt, moet dat geen verschil maken en zal vista nogsteeds 10GB zien. Als je een goede eruit haalt zal Vista minder zien. Als je de foute hebt gevonden, probeer die dan eens in een ander slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
  • Laatst online: 16-04 20:06
kijk eens bij -> start type in msconfig > computer opstarten > geavanceerde opties alles moet hier uit gevinkt zijn. want het is duidelijk een windows fout lijkt me als de bios en cpu-z wel 12 GB zien.

gametag: estruqiarixs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijzerman86
Ik heb elk reepje apart getest en ze werken allemaal. Daarna alles weer ingebouwd en na het opstarten ziet vista wel alle 12 gieg. Paar keer gereboot alen het leek te werken. Net mn pc verplaatst en nu ziet ie weer 10 gieg. Denk dat die contactjes niet helemaal lekker zijn dan?
Anyway, pc niet verplaatsen dus :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
  • Laatst online: 16-04 20:06
heb je de sloten ook even uitgeblazen? misschien zit er wat stof tussen. en probeer ze er goed in te drukken, misschien moet je op dat slot net even iets harder drukken, natuurlijk niet te veel... maar zorg er voor dat ie er goed in zit.

gametag: estruqiarixs

Pagina: 1