PC loopt vast en start dan opnieuw op

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst een nieuwe pc gekocht (windows 7) en in het begin leek het prima te werken, maar sinds ik een nieuwe fan heb aangesloten op de pc, loopt eerst het toetsenbord/muis vast en dan sluit de pc geheel af om vervolgens weer opnieuw op te starten;

Zo ver ik in het BIOS kan zien werkt de fan wel en wordt de cpu niet te heet.
Ik heb op internet al gezocht, maar de meeste hebben het over de voeding (alleen betwijfel ik het), ik zou het niet meer weten wat het is, iemand een idee?

de setup:
mb: ASUS M4A79XTD EVO
proc: AMD Phenom II X4 955
vid kaart: MSI R5770-PMD1G
voeding: Cooler Master GX550
4 gb ram
1tb hardeschijf

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 19:34

Bullet NL

Eigen Wijs

Wat koeld die fan en waar heb je hem exact op aangesloten?

Hoe was de situatie voor dat jij die fan had aangesloten?

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

doet je pc 't ook bij een live-cd?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij koelt de CPU (het is een Scythe Grand Kama Cross) en hij is aangesloten via de cpu fan aansluiting waar de vorige boxed fan die er standaard bij zat op aangesloten was.

Nee dat heb ik nog niet geprobeerd om met live cd te draaien.. het probleem is namelijk op het moment dat ik in het bios zit ipv windows en het systeem vastloopt ik de pc moet uitzetten met de shutdown knop en dan eerst 10min ofzo moet wachten (soms met de mb batterij eruit) voor ik hem uberhaupt weer kan opstarten..

Voor dat ik de fan aangesloten had, liep de pc stabiel, zonder problemen.. het gekke is dat er in wezen niks veranderd is alleen de fan, ik heb gecheckt of die goed aangesloten zit op de processor zelf, dus ik heb geen idee wat het is (of het nu komt door de fan of iets anders)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2011 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 08:09
Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2011 @ 13:48:
Hij koelt de CPU (het is een Scythe Grand Kama Cross) en hij is aangesloten via de cpu fan aansluiting waar de vorige boxed fan die er standaard bij zat op aangesloten was.

Nee dat heb ik nog niet geprobeerd om met live cd te draaien.. het probleem is namelijk op het moment dat ik in het bios zit ipv windows en het systeem vastloopt ik de pc moet uitzetten met de shutdown knop en dan eerst 10min ofzo moet wachten (soms met de mb batterij eruit) voor ik hem uberhaupt weer kan opstarten..

Voor dat ik de fan aangesloten had, liep de pc stabiel, zonder problemen.. het gekke is dat er in wezen niks veranderd is alleen de fan, ik heb gecheckt of die goed aangesloten zit op de processor zelf, dus ik heb geen idee wat het is (of het nu komt door de fan of iets anders)
Wel nieuwe koelpasta gebruikt? kan best zijn dat hij niet goed contact maakt waardoor de CPU te warm wordt. Desnoods kijken wat er met gebruik van de oude koeler gebeurt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lumics schreef op maandag 21 maart 2011 @ 13:54:
[...]

Wel nieuwe koelpasta gebruikt? kan best zijn dat hij niet goed contact maakt waardoor de CPU te warm wordt. Desnoods kijken wat er met gebruik van de oude koeler gebeurt..
Ja ik heb de koelpasta die erbij geleverd is gebruikt.. zover hij niet vastloopt word in het BIOS aangegeven dat de CPU 33 graden is.

En de PC stort al af/loopt vast binnen 2min, kan me niet voorstellen dat het CPU dan al te heet is als het contact tussen koeler en cpu niet goed is..

Ik zal proberen de andere fan aan te sluiten en kijken wat het resultaat is, dan kom ik er nog wel op terug. Mocht dit nog steeds problemen zorgen, enig idee? denk je dat de voeding genoeg is voor deze setup of?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2011 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb nu de oude fan erop gezet, de pc startte gelijk weer.
Hij staat nu ongeveer 10min te draaien, nog niet vastgelopen..

Wat zou het probleem van de andere fan kunnen zijn? er zit/zat genoeg koelpasta op en goed tegen de processor aangesloten. Enige suggesties?

Update: draait nog steeds, wat zou het probleem kunnen zijn met de CPU fan?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2011 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 19:34

Bullet NL

Eigen Wijs

Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2011 @ 14:25:
Ok ik heb nu de oude fan erop gezet, de pc startte gelijk weer.
Hij staat nu ongeveer 10min te draaien, nog niet vastgelopen..

Wat zou het probleem van de andere fan kunnen zijn? er zit/zat genoeg koelpasta op en goed tegen de processor aangesloten. Enige suggesties?

Update: draait nog steeds, wat zou het probleem kunnen zijn met de CPU fan?
Tja wat het exact is natuurlijk moeilijk te zeggen voor ons.

Het zou een voedings probleem kunnen zijn, je nieuw CPU trekt teveel stroom waardoor hij niet maximaal draait, enz enz....

Feit is dat hij niet werkt met je moederboard, helemaal als de ouder cpufan wel gewoon werkt.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:30
Draaide de nieuwe fan wel gewoon? Misschien draait ie om de een of andere reden alleen maar op een langzame snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja hij draait wel, zelfs te hoog, want als die lager staat maakt ie minder lawaai en koelt vergeleken met de standaard boxed fan nog steeds beter.

Stel dat het een voedings probleem is wat kan er aan doen en mocht dat het niet zijn, hoe kan ik hem dan wel laten werken met deze mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-10-2014

tobiasos

Don't fuck up ma beer!

Heb je niet stiekem te VEEL koelpasta gebruikt ;)?

Intel core i5 2500K@4,2/MSI P67A-C45/Geil Blackdragon DDR3@1333/Asus EAH6950@ 920&1500/Crucial Sata-III Real-SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Okee.. Je hebt dus niet alleen een fan, maar een nieuwe cpukoeler gemonteerd, en bij het monteren van de oude cpukoeler draait de PC weer naar behoren.

Lijken mij maar 2 conclusies mogelijk waarvan 1% kans op nummer 1 en 99% kans op nummer 2:
1. De fan maakt sluiting oid waardoor je computer uitslaat
2. De koeler is niet goed gemonteerd waardoor de CPU echt te heet wordt (wellicht maar 1 core ofzo).

Gezien het feit dat een CPU tegenwoordig nogal wat stroom vreet kan hij bijzonder snel oververhitten.

maw: controleer de montage van je koeler.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt allemaal voor de info, ik ga straks opnieuw proberen de CPU fan erop te zetten, en kijken of ik hem goed kan bevestigen..

Ik hoop dat dit het probleem is, zo niet, dan ga ik wel terug naar de winkel om deze fan om te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Korvaag schreef op maandag 21 maart 2011 @ 20:20:
Okee.. Je hebt dus niet alleen een fan, maar een nieuwe cpukoeler gemonteerd, en bij het monteren van de oude cpukoeler draait de PC weer naar behoren.

Lijken mij maar 2 conclusies mogelijk waarvan 1% kans op nummer 1 en 99% kans op nummer 2:
1. De fan maakt sluiting oid waardoor je computer uitslaat
2. De koeler is niet goed gemonteerd waardoor de CPU echt te heet wordt (wellicht maar 1 core ofzo).

Gezien het feit dat een CPU tegenwoordig nogal wat stroom vreet kan hij bijzonder snel oververhitten.

maw: controleer de montage van je koeler.
Bedankt het is gelukt hij zit waarschijnlijk beter bevestigd en heeft zon 30min gedraaid zonder problemen en daarnaast met hardware monitor aan heb ik geen verontrustende temperaturen gezien.. Alleen nu staat ie wel op maximaal namelijk 1500 rpm, kan ik hem niet iets terug brengen? als ik het via me bios asus q-fan aangeef, dan word het teruggezet naar 500rpm wat volgens het bios te laag is, wat moet ik hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
q-fan aan en waarschuwing uit zetten. Dat gaat meestal wel prima. Daarna:
- Prime95 downloaden
- Core Temp downloaden

Prim95 een torturetest laten doen terwijl je naar Core Temp loert om te kijken hoe erg over de zeik je CPU gaat :) Ik weet niet uit mijn hoofd hoe heet een X4 mag worden maar in principe zou ik verwachten dat hij niet heter wordt dan 65 graden oid en dat je PC in ieder geval moet blijven draaien. Als de PC alsnog uitgaat of de temps gaan door het dak heen: Qfan weer uitzetten en dan nog ns proberen met fan op max 1500 rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Korvaag schreef op maandag 21 maart 2011 @ 21:58:
q-fan aan en waarschuwing uit zetten. Dat gaat meestal wel prima. Daarna:
- Prime95 downloaden
- Core Temp downloaden

Prim95 een torturetest laten doen terwijl je naar Core Temp loert om te kijken hoe erg over de zeik je CPU gaat :) Ik weet niet uit mijn hoofd hoe heet een X4 mag worden maar in principe zou ik verwachten dat hij niet heter wordt dan 65 graden oid en dat je PC in ieder geval moet blijven draaien. Als de PC alsnog uitgaat of de temps gaan door het dak heen: Qfan weer uitzetten en dan nog ns proberen met fan op max 1500 rpm.
Thanks, gelukt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Mooi om te horen !

Pagina: 1