Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 08:03

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Gisteren met mijn vriendin met de grote schoonmaak begonnen. Aangezien wij vrij veel gladde meubelen hebben (alsmede een laminaatvloer) ligt er overal vrij veel stof, zelfs na het stofzuigen. In de slaapkamer wil je zelfs niet je broek uitslaan omdat er anders urenlang een wolk van stof hangt.

Zijn er, behalve elke dag stofzuigen, nog Tweakers-waardige tips om stof uit de lucht te filteren? Helpt een luchtbevochtiger daarbij?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:15
Ehm... Een actieve luchtfilter?

Luchtfilter

[ Voor 64% gewijzigd door Nomis op 21-03-2011 12:50 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:03

D4NG3R

kiwi

:)

Zoek de grootste stofbron en elimineer deze :+? Heb je verder wel ramen openstaan voor ventilatie? Dit verhelpt het al grotendeels.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-11 13:05
Stofbronnen binnen:

je huid
je kleding/beddegoed
je haar
huisdieren, m.n. vogels!
wasdroger
meubilair (oke, glad)
vloerbedekking

van buiten kan er ook heel veel stof binnen komen!

wat voor een soort stof is het? zijn het kleine vezeltjes? of is het eerder soort van poedervorm?
vezeltjes komen bv. meestal van textiel.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:54

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ramen tegenover elkaar open zetten tijdens stofzuigen en stoffen. Dan waait die meuk tenminste naar buiten. Als je alles potdicht houdt heeft stoffen en zuigen niet heel veel zin aangezien stofzuigen voor een groot deel ook stof in de rondte slingert. Daarom kan je ook beter eerst zuigen en later pas stoffen. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Hoe goed werkt dit? Neem aan dat je er 1 met filter wilt, en niet persee met dat ionizing gebeuren. Heb een klein studentenappartement hier waar geen mogelijkheid is om ramen tegen elkaar open te zetten. Heb geen interesse in de schonere lucht enzo, heb alleen een grafhekel aan stoffen en stofzuigen :+ .

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2011 13:02 ]

• Standeman
  • Laatst online: 22:58

Standeman

Prutser 1e klasse

Misschien een roomba ofzo? Er is ook een topic over: Robot stofzuigers

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Nomis
  • Laatst online: 19:15
Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2011 @ 13:02:
[...]

Hoe goed werkt dit? Neem aan dat je er 1 met filter wilt, en niet persee met dat ionizing gebeuren. Heb een klein studentenappartement hier waar geen mogelijkheid is om ramen tegen elkaar open te zetten. Heb geen interesse in de schonere lucht enzo, heb alleen een grafhekel aan stoffen en stofzuigen :+ .
Je hebt ook luchtfilters (luchtwassers) die met een bak water werken. Dan wordt het stof gevangen in het water en moet je elke dag je bak water even verversen.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:01

Rmg

Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2011 @ 13:02:
[...]

Ligt eraan wat je doel is, wil je stof uit de lucht krijgen, dan is zon ionizer wel ok.

Wil je dat stof niet op je meubels te zien is dan is een ionizer geen goed idee, het stof slaat namelijk meteen neer en dat zie je 5 minuten nadat je hebt gestoft :+

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-11 17:20

Foamy

Fulltime prutser

Na het stofzuigen even dweilen wil ook een hoop helpen. Als al het stof weer neergedwarrelt is kun je op die manier veel meteen weer wegvegen.

blub

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-11 09:25

jpiwf

licenced pepernootaddict

regelmatig de zak van je stofzuiger vervangen, incl. het filter helpt ook een heleboel. als dat filter namelijk vol zit doet een stofzuiger eigenlijk vooral stof in de rondte blazen.

member of Los Alcoholicos ban dhmo

Verwijderd

Rmg schreef op maandag 21 maart 2011 @ 13:11:
[...]

Ligt eraan wat je doel is, wil je stof uit de lucht krijgen, dan is zon ionizer wel ok.

Wil je dat stof niet op je meubels te zien is dan is een ionizer geen goed idee, het stof slaat namelijk meteen neer en dat zie je 5 minuten nadat je hebt gestoft :+
Ik wil geen stof op mijn meubels zien inderdaad :P.

• Ernemmer
  • Niet online
Ik probeer mijn huis ook stofvrij te houden ivm allergie.

Eerste wat je moet doen is een stofzuiger kopen die alle stof in de stofzuiger houd en niet het meeste er aan de achterkant weer uitblaast. Tip philips FC9081, deze heeft een hepa 13 filter en is goed betaalbaar.

En nu waar het stof vandaan komt, dat is bij mij van het wasdrogen in huis op een rekje, het wordt weer beter weer dus dit gaat binnekort lekker buiten hangen.

En om het dwarrelende stof weg te krijgen heb ik een luchtreiniger met ion gekocht, dit zorgt ervoor dat de stofjes naar beneden gaan.

Ook het daadwerkelijke afstoffen van meubels enzo doe ik meestal met de stofzuiger omdat die doekjes en wissers het stof niet goed opnemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 21-03-2011 15:14 ]

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:28

Investig8or

What goes up, could come down

Ernemmer schreef op maandag 21 maart 2011 @ 15:13:
Ik probeer mijn huis ook stofvrij te houden ivm allergie.

Eerste wat je moet doen is een stofzuiger kopen die alle stof in de stofzuiger houd en niet het meeste er aan de achterkant weer uitblaast. tip philips FC9081.

En nu waar het stof vandaan komt, dat is bij mij van het wasdrogen in huis op een rekje, het wordt weer beter weer dus dit gaat binnekort lekker buiten hangen.

En om het dwarrelende stof weg te krijgen heb ik een luchtreiniger met ion gekocht, dit zorgt ervoor dat de stofjes naar beneden gaan.

Ook het daadwerkelijke afstoffen van meubels enzo doe ik meestal met de stofzuiger omdat die doekjes en wissers het stof niet goed opnemen.
Hier ook een allergie...De stofzuiger is inderdaad een goed idee, ik heb er eentje van Nilfisk met HEPA filter. Ik ben wel heel benieuwd naar de andere manieren, zoals die ionizer. Welk apparaat heb jij daarvoor en helpt dat een beetje?

Idiocracy: it is real!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Wij hebben een miele en daarbij komt de luchtuitvoer niet aan de achterkant maar naar boven.

Youtube: DashcamNL

• Ernemmer
  • Niet online
Ik heb voor de luchtreiniger een Sharp FU-W28E, deze kwam goed uit de test en is ook betaalbaar.

Nog een klein ding, op de plinten langs de muur blijft ook altijd stof liggen, dit moet je dus ook even stofzuigen of met een nat doekje doen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Logischerwijs eerst alles afstoffen en dan pas stofzuigen scheelt al een boel ;)
Verder hebben wij thuis een Robomop Softbase (soort van robotswiffer) en als je ziet wat die nog meeneemt na een keer goed stofzuigen schrik je alsnog. Voor het geld hoef je het iig niet te laten, onze Henkie (beestje moest een naam hebben) kost slechts ca 35 euro :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

U wilt een tweaker-oplossing: Zorgen dat er een lichte overdruk in je huis word gecreëerd. Gebruiken ze in clean-rooms ed om het stof buiten te houden :)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:54

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
The Eagle schreef op maandag 21 maart 2011 @ 15:31:
Logischerwijs eerst alles afstoffen en dan pas stofzuigen scheelt al een boel ;)
En ik zit juist andersom te beweren. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-11 16:17

BoAC

Memento mori

Een stofzuiger met een waterbak ipv een stofzak gebruiken 8) Fijnstof komt toch altijd door de filters heen :(

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Dit heb ik ook só nodig. Kan na een week al een laag weggeven. Een nachtmerrie. Waar komt dat spul toch vandaan...

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ernemmer schreef op maandag 21 maart 2011 @ 15:19:
Ik heb voor de luchtreiniger een Sharp FU-W28E, deze kwam goed uit de test en is ook betaalbaar.

Nog een klein ding, op de plinten langs de muur blijft ook altijd stof liggen, dit moet je dus ook even stofzuigen of met een nat doekje doen.
Hoe werkt zo'n reiniger, zet je die gewoon in een hoek van de kamer neer?

Ik heb een Roomba en loop voordat ik die aanzet even met een ragebol door de kamer en haal even een doek over de tafel en vensterbank etc. Daar kan ik het goed mee schoonhouden.

• lifeguard
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:23
Saturnus schreef op maandag 21 maart 2011 @ 16:48:
Dit heb ik ook só nodig. Kan na een week al een laag weggeven. Een nachtmerrie. Waar komt dat spul toch vandaan...
Misschien wat vaker schoonmaken als 1x in de week?

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Om de dag? Ik zou dood gaan van ellende. :P

• Ernemmer
  • Niet online
Ik maak 2 keer per week schoon en de luchtreiniger staat gewoon altijd aan.

En met die overdruk is alleen nuttig als het stof van buiten komt. Bij een huishouden komt de stof uit de ruimte zelf en heeft overdruk dus geen enkele nut

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Niet stofzuigen, maar swifferachtige gebruiken en alle oppervlaktes, naast je vloer, nat afnemen. Vloer ook wel af en toe natuurlijk, maar hoeft minder vaak.
Pagina: 1