Los onderdeel in woofer verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• mexm
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-01-2023
Ik heb een redelijk lastig probleem. Ik heb een tijd geleden van een mede-tweaker een 5.1 setje gekocht (Eltax Moviemaxx 5.1). Goed setje verder niets mis mee, behalve dan dat ik hem sinds kort hoorde kraken alsof er een balletje in rond danst. Soms als ik de bass omhoog gooide hoorde je hem heel hard en dan stopte het, waarschijnlijk omdat het "balletje" ergens vast zat dan.

Nu heb ik de losse woofer even uit de kast gehaald en als ik hem heen en weer schud hoor ik duidelijk een los onderdeel. Nu heb ik geen idee hoe ik zo'n ding open krijg zonder hem te beschadigen (als dit al mogelijk is).

Is het nog te reddden? Of kan ik beter een nieuwe woofer kopen.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Ik zou zeggen: vervang de woofer. Kost misschien 50 euro ofzo, maar klinkt alsof hij opgeblazen is, en de spoel niet meer netjes heen en weer gaat, maar een beetje naar links/rechts zwabbert. Dat kan bij bewegingen klinken alsof er iets los in zit.

• mexm
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-01-2023
Jammer. Maakt het veel verschil als ik er eentje in gooi met dezelfde/bijna dezelfde specificaties, maar niet van dezelfde fabrikant? Of krijg je dan toch gedonder?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Nee hoor, zal prima werken, alleen zal de frequentiekarakteristiek iets veranderen, dus de bas zal lichtelijk anders worden. Of je dat goed of slecht vindt, vooruitgang of achteruitgang, dat is persoonlijk. Maar speakers zijn in aansluiting en aansturing simpele dingen, alleen goeie speakers en bijpassende behuizingen fabriceren is moeilijk.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-01 12:51
Even het typenummer van de woofer erbijpakken en kijken of hij hier bij staat:

http://www.eltaxserviceshop.com/search.asp?keyword=moviemaxx

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.