Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxer86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-05 10:20
Na het kopen van verschillende nieuwe componenten voor een upgrade van mijn systeem (alhoewel het eigenlijk een geheel nieuws systeem is in een oude kast met een al in gebruik zijnde hdd), wilde ik nu Windows 7 x64 installeren.

Momenteel draai ik XP SP2 x86 (uit mijn oude setup), maar vanwege problemen met drivers en omdat ik nu een x64 cpu heb wil ik graag over naar Win7 x64.

Als ik de Win7 dvd in de drive doe, en daarna de computer opnieuw opstart om vanaf die dvd te booten en dus de installatie te beginnen, krijg ik in DOS eerst de melding dat de ATAPI driver goed geïnstalleerd/aanwezig is. Vervolgens nog wat tekst over de driver van mijn muis en dan de melding dat er een probleem is met mscd001, naar ik heb begrepen een (onderdeel van) de driver voor de cd/dvd onderdelen.

In Windows (de oude reeds geïnstalleerde XP dus) kan ik gewoon lezen en branden met de dvd drive, pas in DOS geeft het problemen.

Mijn systeem bestaat uit een Asrock 870 Extreme3 met een AMD Phenom II X4 970 BE, de DVD drive is een Samsung SH-S223HC/BEBE. Daarnaast (uiteraard) nog de gebruikelijke andere componenten.

Deze dvd drive is SATA, het MoBo heeft ook alleen maar SATA mogelijkheden.

Zou het helpen om de hele hdd te formatteren en gewoon helemaal schoon te beginnen? Of zijn er andere oplossingen. Na twee frustrerende dagen zoeken ben ik er niet uitgekomen. Formatteren is geen probleem, ik heb gisteren nog een backup gemaakt.

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-06 21:30

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik heb recentelijk een aantal keren Windows 7 geïnstalleerd en ik krijg totaal geen DOS meldingen, dus ik denk dat er ergens iets niet helemaal goed zit bij jou.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Alxer86 schreef op zondag 20 maart 2011 @ 16:26:
Als ik de Win7 dvd in de drive doe, en daarna de computer opnieuw opstart om vanaf die dvd te booten en dus de installatie te beginnen, krijg ik in DOS eerst de melding dat de ATAPI driver goed geïnstalleerd/aanwezig is.
Win7 setup is volledig - I repeat - volledig 32bits.

Komt geen DOS aan te pas, dus jij hebt iets als een custom bootmanager (multiboot?) geinstalleerd staan denk ik.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:41
De S223HC had bij mij eenzelfde probleem bij het installeren van windows 7 toen er nog geen firmware update had plaatsgevonden. Na deze firmware update verliep alles echter prima, en heb ik inmiddels al een aantal keer de installatie goed kunnen doorlopen.

http://www.samsungodd.com...nguage_code=&PageNumber=1

Bovenstaande link is voor firmware upgrades van Samsung.

EDIT: Nu ik het nalees had ik echt een identiek probleem, binnen winXP kon ik inderdaad gewoon branden en programma's installeren, alleen windows installeren lukte niet.

[ Voor 15% gewijzigd door MaZeLe op 20-03-2011 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

alt-92 schreef op zondag 20 maart 2011 @ 18:43:
[...]
Win7 setup is volledig - I repeat - volledig 32bits.
Dat is niet waar, op een machine die 64bits niet aankan, start Windows7 x64 niet eens goed op vanaf DVD (vrijwel onmiddellijk een foutmelding).
Komt geen DOS aan te pas, dus jij hebt iets als een custom bootmanager (multiboot?) geinstalleerd staan denk ik.
Dat is ook mijn idee.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Freee!! schreef op zondag 20 maart 2011 @ 19:02:

Dat is niet waar, op een machine die 64bits niet aankan, start Windows7 x64 niet eens goed op vanaf DVD (vrijwel onmiddellijk een foutmelding).
Denk eens goed na waarom dat gebeurt? :)
Lijkt me logisch om een x86_64 detectie in setup te gooien die kijkt of het uberhaupt zin heeft om verder te gaan, denk je ook niet? (yes, I tried)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

alt-92 schreef op zondag 20 maart 2011 @ 19:05:
[...]
Denk eens goed na waarom dat gebeurt? :)
Op zich vrij logisch inderdaad, hoor je mij ook niet over klagen.
Lijkt me logisch om een x86_64 detectie in setup te gooien die kijkt of het uberhaupt zin heeft om verder te gaan, denk je ook niet? (yes, I tried)
Lijkt mij ook, en de makkelijkste manier is een stuk programmatuur (proberen te) starten dat 64bits moet draaien. De fout als dat niet lukt afvangen en anders draait de zaak al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alxer86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-05 10:20
MaZeLe schreef op zondag 20 maart 2011 @ 18:59:
De S223HC had bij mij eenzelfde probleem bij het installeren van windows 7 toen er nog geen firmware update had plaatsgevonden. Na deze firmware update verliep alles echter prima, en heb ik inmiddels al een aantal keer de installatie goed kunnen doorlopen.

http://www.samsungodd.com...nguage_code=&PageNumber=1

Bovenstaande link is voor firmware upgrades van Samsung.

EDIT: Nu ik het nalees had ik echt een identiek probleem, binnen winXP kon ik inderdaad gewoon branden en programma's installeren, alleen windows installeren lukte niet.
Ik heb de firmware geupdate (via een andere computer, want voor een succesvolle update moet Windows laten herstarten, en dat lukt hier niet vanwege een blue screen).
Helaas krijg ik nog steeds dezelfde melding (mscd001), dus ik ga binnenkort maar eens kijken hoever ik kom met een installatie via een usb stick.

Toch bedankt!
Pagina: 1