Sorry voor deze vraag, maar ik heb na het lezen van http://bit.ly/fo2j4v toch nog een vraagje over Raid 5. Stel je hebt 4x2TB. Ik snap dat je dan 6TB aan data kan hebben. Maar wat doet schijf 4 precies? In mijn voorbeeld is
Schijf 1-3 Data
Schijf 4 Pariteit ofzo?
Maar stel schijf 2 valt uit, ben je dan data kwijt? En stel schijf 4 valt uit, ben je dan data kwijt? Sorry voor deze vraag, maar ik kom er zelf niet uit... Ook met deze pagina snap ik het nogsteeds niet. Wat ik wil is een NAS gebruiken voor backups van 5 computer's. 6TB zal voldoende zijn, 4TB ook. Ik wil echter dat deze backups gewoon dagelijks kunnen worden gemaakt via cat5E, dus ook met snelheden van toch wel 70-80MB/s. Kies ik dan ook de foute RAID? Moet ik dan geen NAS nemen, maar een complete thuisserver? Ik dacht aan 4x deze schijf: pricewatch: Samsung EcoGreen F3EG, 2TB
en dan deze nas: pricewatch: QNAP TS-410 Turbo NAS
Mijn vragen zijn dus
Schijf 1-3 Data
Schijf 4 Pariteit ofzo?
Maar stel schijf 2 valt uit, ben je dan data kwijt? En stel schijf 4 valt uit, ben je dan data kwijt? Sorry voor deze vraag, maar ik kom er zelf niet uit... Ook met deze pagina snap ik het nogsteeds niet. Wat ik wil is een NAS gebruiken voor backups van 5 computer's. 6TB zal voldoende zijn, 4TB ook. Ik wil echter dat deze backups gewoon dagelijks kunnen worden gemaakt via cat5E, dus ook met snelheden van toch wel 70-80MB/s. Kies ik dan ook de foute RAID? Moet ik dan geen NAS nemen, maar een complete thuisserver? Ik dacht aan 4x deze schijf: pricewatch: Samsung EcoGreen F3EG, 2TB
en dan deze nas: pricewatch: QNAP TS-410 Turbo NAS
Mijn vragen zijn dus
- Is dit wel een goede configuratie, moet ik geen andere RAID-modi /NAS/HDD?
- Wat is Raid 5 precies? als één random HDD uitvalt, ben ik dan data kwijt?