Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
Dage mede-tweakers,

Ik heb het volgende probleem. De buurvrouw heeft een Acer Aspire T136. Hiervan is alleen de HDD brak. Veel SMART-errors. Goed, ik heb dus een nieuwe harddisk bestelt met dezelfde grote. Een WD 1600AAJS. Een SATA-300HDD.

Gisteren heb ik deze HDD in de pc geplaatst. Eerst op het 2e SATA kanaal om snel te kunnen clonen. Maar hij werd niet getetecteerd. Nja, zou kunnen dacht ik. Dus aangesloten via USB-> SATA coverter. Dat ging goed. HDclone aangezet. Was ruim 2,5 uur bezig maar halverwege had hij in 1x 758 write errors... Leek me niet echt goed? Nja, toen hij klaar was de HDD op het primaire SATA kanaal aangesloten. Alleen hij werd weer niet gedetecteerd.Ook niet in het BIOS. Ook als ik op zoeken druk in de BIOS duurt het heel lang en dan geeft hij aan dat hij niks heeft gevonden. Als ik echter een andere SATA HDD er op aansluit gaat het wel goed... Ow ja, op de HDD is geen SATA300/150 jumper aanwezig. Nu heb ik al een RMA ingediend voor een DOA. Maar twijfel toch nog een beetje. Als ik de HDD via de USB converter op een Windows PC aansluit doet ie het wel...

Graag hoor ik jullie suggesties! :)

P.s. wellicht nog interessant: het is een refibished HDD.

[ Voor 6% gewijzigd door Henkie-Jan op 21-03-2011 10:00 ]

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:34
Heb je de nieuwe schijf ook met HD tune getest op errors, of met het tooltje van WD zelf? Dat is wel interessant, omdat het zonde is als je voor niets je HDD opstuurt naar ze.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30
Henkie-Jan schreef op zondag 20 maart 2011 @ 14:35:
Ow ja, op de HDD is geen SATA300/150 jumper aanwezig.
Test 'm idd even volledig met WD's DLG. Kijk ook even of je 'm daarmee toevallig op S-ATA150 kunt forceren? Moet je 'm ws wel even aan een controller hangen waarop ie wel wordt herkend (bv intel).
P.s. wellicht nog interessant: het is een refibished HDD.
Waarom, harde schijven kosten al geen drol meer, en dan ga je een paar euro besparen op een opgelapt model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
Na het omruilen van de HDD helaas nog geen oplossing. Na lang chagrijnen en uren op Google zoeken kwam ik op helpmij.nl iemand tegen die met exact het zelfde zat alleen dan met een Samsung HDD. Blijkt een probleem te zijn met de moederborden te zijn in deze Acer. Om een lang verhaal kort te maken was de oplossing dus:
quote: helpmij
Ok, het is opgelost, ik heb die Samsung toch aan de praat gekregen op die Acer
Ik had eerst die jumper gestoken zoals in de handleiding stond, maar dan werdt hij nog steeds niet herkent. Dus ik elke keer de jumper op een andere instelling gezet, en dan telkens terug opgestart, en plots werdt hij dan toch herkent
Beetje wat @Nilson ook zei dus. Blijken dus wel jumper settings op te zitten. Alleen staat niet afgebeeld op het etiket. Zal straks even kijken op welke jumper ik hem heb gezet. Waarschijnlijk is het Jumper 5 zoals ook hier op de Dell site staat: http://support.euro.dell....orage/P135125/jumpers.htm

En over de refirbished: ja dat was een 'geintje' van de fabrikant. Had hem als nieuw gekocht. Vind het niet echt netjes om 2e hands spul als nieuw te verkopen maar goed. De harddisk is uiteindelijk wel omgeruild voor een nieuwe.

[ Voor 6% gewijzigd door Henkie-Jan op 26-03-2011 15:43 ]

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30
Henkie-Jan schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 15:41:
Blijken dus wel jumper settings op te zitten. Alleen staat niet afgebeeld op het etiket.
Ah, mooi dat er toch jumpers opzitten. Op de WD site staat idd hetzelfde overzichtje:

Afbeeldingslocatie: http://support.wdc.com/images/kb/ssc_desktop.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Nielson op 26-03-2011 16:47 ]