• bartos88
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-11 10:02
Hoi, ik heb een vraagje over de BTW regeling. Van mijn middelbare school M&O kennis is blijkbaar niks meer over, dus hopelijk kunnen jullie mij helpen :P

Ik zat erover te denken om me in mijn vrije tijd te gaan verdiepen in het maken van iPhone apps. Nu vraag ik mij af of het voordelig is om daar een bedrijfje voor op te richten om dan bijv een nieuwe computer aan te kunnen schaffen en de BTW terug te vragen. Wat ik begrijp van BTW is dat je je betaalde BTW mag aftrekken van afgedragen BTW. Volgens mij wordt er bij apple app store automatisch 15% BTW afgedragen aan Luxemburg. Mag ik dat bedrag gewoon zien als BTW dat ik heb afgedragen voor mijn product, en dan de BTW die ik voor mijn computer heb betaald daarvan terugvorderen?

Verder vroeg ik me ook nog het volgende af: aangezien ik geen ervaring heb met iphone apps, en er niet zo heel veel tijd in ga kunnen steken is de kans groot dat ik er helemaal niks mee verdien. Als de afgedragen BTW - betaalde BTW negatief is, kan ik dan alsnog het volledige bedrag terugvragen, of alleen zoveel als ik daadwerkelijk heb afgedragen?

Met andere woorden: heeft het zin om hier een bedrijfje voor op te richten, of slaat het nergens op?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-11 18:35
Ik ken de iPhone appstore niet, maar volgens mij is dat een levering naar het buitenland; ergo het 0% BTW tarief. Het buitenland heft hier al BTW over, die jij dus niet terug kunt vragen.
bartos88 schreef op zondag 20 maart 2011 @ 14:09:
Als de afgedragen BTW - betaalde BTW negatief is, kan ik dan alsnog het volledige bedrag terugvragen, of alleen zoveel als ik daadwerkelijk heb afgedragen?
Er is praktisch geen limiet aan de BTW die je terug kunt vragen. Dan moeten de spullen wel voor je bedrijf bedoeld zijn en je moet je factuur bewaren.

[ Voor 53% gewijzigd door Avalaxy op 20-03-2011 14:18 ]

• bartos88
Avalaxy schreef op zondag 20 maart 2011 @ 14:15:
Er is praktisch geen limiet aan de BTW die je terug kunt vragen. Dan moeten de spullen wel voor je bedrijf bedoeld zijn en je moet je factuur bewaren.
Ok. Dus er zijn verder geen regels die zeggen dat als jouw bedrijf niks verdient, dat je dan ook geen recht heb op BTW teruggave oid?

• Avalaxy
bartos88 schreef op zondag 20 maart 2011 @ 14:23:
[...]

Ok. Dus er zijn verder geen regels die zeggen dat als jouw bedrijf niks verdient, dat je dan ook geen recht heb op BTW teruggave oid?
Nee, bij mijn weten niet. Dan zou je ook geen bedrijfspand in kunnen richten om je dat nog niks verdiend hebt ;)

Je moet dus wel kunnen bewijzen dat het nodig is voor je bedrijf, that's about it.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 12:26

SeatRider

Hips don't lie

Avalaxy schreef op zondag 20 maart 2011 @ 14:15:
AFAIK is die er wel, had iets te maken met geheven BTW op je inkomsten (anders zou iedereen namelijk al zijn hardware kopen op een bedrijfje zonder inkomsten).

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Avalaxy
SeatRider schreef op zondag 20 maart 2011 @ 14:39:
[...]

AFAIK is die er wel, had iets te maken met geheven BTW op je inkomsten (anders zou iedereen namelijk al zijn hardware kopen op een bedrijfje zonder inkomsten).
Hmm, vrouwtje van de KVK vertelde mij van niet. Maar als jij een linkje zou kunnen geven, graag :)

• mauwz
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-11 11:52
SeatRider schreef op zondag 20 maart 2011 @ 14:39:
[...]

In de NL belastingwet is een kapstokartikel opgenomen waarin staat dat je recht heb op BTW teruggaaf wanneer je een BTW ondernemer bent. Dit ben je wanneer je van de Belastingdienst een BTW-nummer hebt ontvangen. Echter kan de Belastingdienst jouw BTW-ondernemerschap in twijfel stellen wanneer je géén met BTW belaste omzet genereert in je vennootschap. Dus helemaal volgens de wet is het niet om klakkeloos alles terug te vragen wanneer iedereen een bv-tje opstart.

• bartos88
Hmm, dus een bedrijf met een buitenlandse afzetmarkt (bijv als alleen amerikanen mijn app kopen), die betaalt geen BTW in Nederland, en mag dus ook geen BTW van inkopen terugvorderen?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ga naar de Belastingdienst en leg voor wat je wilt gaan doen. De Belastingdienst beslist of je BTW in rekening moet brengen, je krijgt dan een BTW nummer. Het hebben van een BTW nummer is een vereiste als je BTW in rekening brengt.

BTW op aankopen mag je dan in zijn geheel terugvragen, ongeacht of- en hoeveel BTW je zelf in rekening hebt gebracht voor leveringen. Als je een computer koopt van 700 euro is het waarschijnlijk gunstig om een onderneming voor de BTW te zijn. De jaarlijkse kosten bestaan hoofdzakelijk uit een bijdrage voor de KvK (circa 40 euro), en eventueel (aansprakelijkheids-)verzekeringen.

Als je als ondernemer wordt gezien door de Belastingdienst zijn er gunstige regelingen voor bedrijven met lage winst. Soms mag je in rekening gebrachte BTW zelf houden en er is startersaftrek.

Er zijn specifieke regels voor levering van elektronische diensten in het buitenland. Luxemburg is een EU lidstaat.

Aangenomen dat jij aan de Appstore verkoopt en dat Appstore als detailhandel de software doorverkoopt, heb jij in principe (er zijn wat uitzonderingen, met name bij a-b-c leveringen) wat betreft de BTW weinig te maken met de levering aan de consument. Jij brengt de consument geen BTW in rekening, dat doet de detailhandel waar nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door mrmrmr op 20-03-2011 15:11 ]

• Avalaxy
Let op dat er voor de startersaftrek en zelfstandigenaftrek wel een urencriterium geldt van (uit mn hoofd) 1225 uur per jaar.

Dit moet ook aantoonbaar zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Avalaxy op 20-03-2011 15:12 ]

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Ik zou eerst beginnen met ontwikkelen van die App. Kost je in feite alleen tijd en geen geld. Zodra je je eerste verkopen gerealiseerd hebt / of gaat realiseren, dan pas KvK inschrijving regelen. Minste risico. En de BTW? Koop gewoon een dev PC met BTW. Wanneer je App gaat doen wat jij wil, verdien je de BTW ruimschoots terug.

Veels te veel ZZPers willen het 'te goed' regelen, terwijl er nog helemaal geen product gereed is om te verkopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Rhy op 20-03-2011 15:43 ]

• bartos88
Gewoon beginnen met ontwikkelen als particulier zou idd wel het makkelijkste zijn. Ik had alleen al een tijdje het idee om een imac te kopen, en tegelijkertijd had ik het idee om iphone apps te gaan maken, dus het leek me wel handig als ik die 2 kon combineren om er wat korting uit te kunnen halen (zeker gezien de prijs van macs :) ).

Overigens hoor ik net van iemand die android apps maakt, dat hij daarvoor gewoon een btw nummer heeft gekregen, dus ik neem aan dat dat voor iphone apps ook geen probleem is. Ik zal het voor de zekerheid allemaal nog wel een keer aan de belastingdienst voorleggen voordat ik wat doe. iig allemaal bedankt voor de informatie

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

Maakt de kvk of belasting niet zo veel uit wat je precies gaat doen als ze maar geld krijgen :p

je ne sais cacques

Verwijderd

Verkoop je via de App-store direct aan consumenten, of zit Apple daar als tussenpartij bij?
Dus Apple int het geld van de klant, en betaald jou op basis van de afgenomen hoeveelheden?

In dat geval doe jij zaken met één partij (Apple) en omdat dat dan een business to business transactie is, is BTW niet interessant. Op de factuur die Apple opstelt, (ook bij B2B) moet het echter wel zijn opgenomn.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
bartos88 schreef op zondag 20 maart 2011 @ 14:46:
Hmm, dus een bedrijf met een buitenlandse afzetmarkt (bijv als alleen amerikanen mijn app kopen), die betaalt geen BTW in Nederland, en mag dus ook geen BTW van inkopen terugvorderen?
Natuurlijk niet.

Je bent een exporteur omdat je diensten en goederen aan het buitenland verkoopt. Over die geexporteerde waarde geldt een BTW-vrijstelling (dus niet het 0% tarief wat iemand eerder stelde). Maar dat betekent niet dat je vervolgens alle kosten geen BTW kan terugvorderen. Als zulke wetgeving zou bestaan zou niemand meer exporteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Free rider op 21-03-2011 00:03 ]

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:36

Nutral

gamer/hardware freak

Je hebt ook nog kleine ondernemers regeling. Als je niet meer dan 1345 euro omzet belasting hebt ontvangen dan mag je dat houden. Als je dan computers enzo aanschaft dan gaat de btw hiervan van de belasting die je niet betaald af. Dus uiteindelijk ben je niet beter af.

Andere probleem is ook dat zodra je dan stopt, moet je belasting betalen over alles wat eigendom was van je bedrijf, dus ook de computer en alle uitgaven meer dan 420 euro moet je afschrijven. Computers bijvoorbeeld in 3 jaar, dus dan moet je eerst het geld voorschieten en kun je dat pas over 3 jaar aftrekken.

Een bedrijf doe je om inkomsten te genereren, btw terug krijgen en dat soort dingen voor korting werken meestal niet zonder inkomsten.

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:14
bartos88 schreef op zondag 20 maart 2011 @ 14:09:
Volgens mij wordt er bij apple app store automatisch 15% BTW afgedragen aan Luxemburg.
Ook leuk om te weten, met een nederlands btw nummer mag je de belastingverplichting richting andere EU lidstaten laten verleggen.

Dit betekend dat jij geen btw betaald aan het bedrijf in die lidstaat, maar jij wel btw moet heffen op de producten/dienstne die jij verkoopt. Het bedrijf/apple moet dit echter wel voor je inregelen, het is niet zo dat het automatisch betekend dat je btw vrij kan inkopen.

• bartos88
Nutral schreef op maandag 21 maart 2011 @ 07:28:
Andere probleem is ook dat zodra je dan stopt, moet je belasting betalen over alles wat eigendom was van je bedrijf, dus ook de computer en alle uitgaven meer dan 420 euro moet je afschrijven. Computers bijvoorbeeld in 3 jaar, dus dan moet je eerst het geld voorschieten en kun je dat pas over 3 jaar aftrekken.
Als ik stop moet ik belasting betalen over mijn bezittingen? Wat voor belasting is dat precies?

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:14
bartos88 schreef op maandag 21 maart 2011 @ 11:46:
[...]

Als ik stop moet ik belasting betalen over mijn bezittingen? Wat voor belasting is dat precies?
nee je moet geen belasting betalen, maar de inventaris kopen van je onderneming. Natuurlijk tegen de dagprijs.

Verwijderd

Sowieso riekt dit topic erg naar 'ik wil een leuke pc kopen - ik ga denk ik iPhone apps ontwikkelen. Zo bespaar ik makkelijk de BTW!'. Bedenk je wel dat als je gemengd gebruik maakt van de computer (zakelijk/privé) er voor de OB sprake is van een fictieve dienst waarover je BTW verschuldigt bent.

M.a.w.: als jij de computer aanschaft voor 90% privé gebruik en 10% zakelijk gebruik mag je wel 100% van de BTW aftrekken (HvJ Charles-Tijmens), maar zal de 90% privé gebruik gezien worden als een ficiteve dienst. Uiteindelijk betaal je toch nog (90% van de) BTW.
Pagina: 1