geheugen problemen Dell 6400

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBear48
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-03 21:08
Hai,

Ik heb een probleem met het geheugen van mijn laptop

Het betreft een Del 6400 uit 2007 met 2 x 512 MB PC 4200 geheugen. Deze laptop is ook geschikt voor PC 5300 667. (heb ik na gevraagd bij een 'echte' computerzaak. Nu heb ik dit geheugen, 2 x 1 GB maar ik krijg steeds een 'blue screen'.

Aangezien de computerzaak vandaag en morgen dicht is hoop ik dat een van jullie hier een oplossing voor weet.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat het geheugen in de QVL van je mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBear48
Dank voor je reactie.

Sorry, ik weet er wel wat van maar wat is QVL en waar vind ik dat? Ik denk in het Bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 22:44
QVL is een lijst met geheugen dat getest is door Dell. Dit geheugen zal altijd moeten werken. Kun je via de site van Dell raadplegen, of even in je handleiding kijken, ik betwijfel echter of Dell deze lijst ook hanteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBear48
Ik heb nu de zgn Dell Certified, deze waren mij aangeraden. Dus er staat ook Dell op de geheugens zelf dan zal het toch wel het juiste geheugen zijn? Ook heb ik bij een zaak op internet automatisch laten checken welk geheugen geschikt was en toen kwam er ook dit geheugen uit. Snap jij het nog?

De geheugens op zich zijn wel 100 % in orde want die heb ik getest in de laptop van mijn dochter.

Een handleiding van de laptop heb ik niet, is tweedehands, maar ik kan natuurlijk wel op de Dell lijst kijken, als dit zin heeft natuurlijk.

Wat is jouw mening verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Het geheugen is niet gewoon kapot? Doe eens een memtest. En wat is een "probleem"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBear48
Zoals ik al schreef zijn de geheugens niet kapot. Als ik beide modules (2 x 1 GB) plaats krijg ik steeds een blue screen. Dat is het probleem.

Met 1 Dell geheugen werkt het wel, maar met beiden erin dus niet. Ik heb nu ook al 1 GB in mijn laptop (2 x 512) en wil niet voor niks naar 2 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Welke BSOD krijg je precies?
Heb je je bios al up to date?

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

En welk BSOD dan? En is het dan niet logisch als er een van die twee kapot is? Misschien wil je laptop wel maximaal 2GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Krijg je ook een foutmelding als je de PSA test doet ?
Opstarten...F12 drukken en kiezen voor diagnostics, en uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBear48
Ik heb diverse meldingen gehad en twee ervan heb ik opgeschreven.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

PFN_LIST_CORRUPT

Het bios het ik niet geupdatet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

En heb je die ingetyped op Google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

TS, dit wordt er allemaal niet makkelijker op als we de info uit je moeten blijven trekken. Ik stel voor dat je nog eens goed Hangen en Opstartproblemen troubleshooter leest, maar ook je topic gaat bouwen cf. Het algemeen beleid #quickstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo

MarElo

Ik zie je wel!

Memory min/max E6400
DDR2 800 MHz SODIMMs - - 512 MB / 8192 MB

Laatste bios is van 9 Maart.

[ Voor 6% gewijzigd door MarElo op 20-03-2011 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBear48
Sorry mensen, ik heb toch duidelijk in mijn verhaal verteld dat ik er 'wel wat van af weet' (van laptops op zich dus niet heel veel), van geheugens plaatsen dus wel want dit heb ik nog nooit gehad, en wat er gebeurd als ik beide Dell geheugens plaats. Duidelijker kan ik het niet maken.

Daarom vind ik het niet terecht van Ed_l om te zeggen dat je de info uit mij moet blijven trekken. Als je mijn berichten goed leest weet je precies wat het probleem is. Dus ik geef info genoeg dacht ik zo.

Nogmaals, ik ben geen kenner zoals jullie waarschijnlijk wel zijn en daarom vraag ik via jullie een eventuele oplossing. Ik verwacht dan toch ook wel normale antwoorden te krijgen en geen 'gekat'.
Als jullie het ook niet weten zeg het dan gewoon dan breng ik die geheugens terug en blijf ik wel met mijn 2 x 512 PC 4200 geheugens werken. Maar van de andere kant willen we allemaal sneller en vandaar mijn aankoop van die 2 x 1 GB PC 5300 667 geheugens. Ook nog eens van Dell.

Ik heb ook nog op de Dell lijst gekeken naar die QVL en daar vind ik dat er 800 MHz in moet. Of dat allemaal wat uitmaakt weet ik niet want nu, met die 2 x 512 MB, heb ik dat toch ook niet.

Dan nog deze. Een PSA test kan ik niet doen want ondanks dat ik F12 indruk gebeurt er niets meer.

Ook had ik nog niet die foutmeldingen op Google gekeken dus dat ga ik even doen.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBear48
Maro Elo,

Onze berichten hebben elkaar net gekruisd want ik had ook al ontdekt dat er 800 MHz opgegeven wordt. Maar in deze Dell zou max 2 GB (2 x ! GB) kunnen.

Denk jij dat ze niet geschikt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 21:56
Heb je de BIOS al geüpdatet naar de meest recente versie?

Wat Ed_L bedoelt is dat je initieel relatief weinig informatie geeft. We weten welk type laptop het is, en welk type geheugen, maar wisten niet welke BSoD, welke BIOS versie en wat je al getest hebt. Dat maakt het erg onduidelijk en is troubleshooten ook erg ingewikkeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Wat alex3305 zegt. :)

Punt is dat je volledig moet zijn in je beschrijvingen. Als je codes niet snapt: Google ze en meldt hier exact wat je gevonden hebt. Het helpt niet als je het hebt over 'een BSOD' of 'een probleem'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBear48
Is wel begrijpelijk wat je zegt.

Ik zat net even op Google met die eerste melding die ik gegeven heb bij het blue screen en daar had iemand hetzelfde probleem met Windows 7 ik heb hier ook Windows 7, (had ik ook nog niet vermeld, sorry). Hij had een laptop met origineel Vista (deze ook) en toen hij er weer Vista op had gezet was het blue screen over.

Zou dat echt zo zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Welke BIOS versie gebruik je (de meest recente, toch?) ?
Heb je al een memtest86+ uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBear48
Hoe doe ik een memtest86+.

Even voor de duidelijkheid, ik heb nu gewoon mijn oude geheugen in de laptop.

De bios heb ik niet geupdatet. Hoe kan ik dat controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo

MarElo

Ik zie je wel!

19jasperdirk48

Zet het originele geheugen er eens in en doe dan de psa test zoals ik aangegeven heb
Ik denk dat je het verkeerde geheugen gekocht heb, en een IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL is dan een vaak voorkomende melding.

En er kan tot max 8192MB in (2 van 4 dus).

Voor een bios update ga je naar www.dell.nl
kies in het midden voor Support -> Drivers en downloads

Bios versie zie je tijdens de post als het balkje van links naar rechts gaat of in de bios setup zelf ( laatste versie is A28).

btw, ik wil je best helpen, maar zelf even wat uitzoeken kan ook geen kwaad (ik heb meer te doen vanmiddag) :)

[ Voor 40% gewijzigd door MarElo op 20-03-2011 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBear48
Ik ga nu die PSA test doen. Je hoort weer van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Het is niet terecht dat jij zegt dat het niet terecht is wat Ed_L zegt!!! Ben jij uit eigen initiatief met IETS aan nuttige informatie gekomen? Nee. En als je vraagt "Hoe doe ik een Memtest" ben jij bezig met het schoolvoorbeeld aan onderspammen. Hier op GOT wordt iets aan zelfiniatief verwacht. Als je "memtest" had ingevuld op google had je die vraag niet gesteld. Dus, wat heb je zelf geprobeerd, welke testjes heb je gedraaid, update je bios. En hoe weet je dat het geheugen wordt ondersteund door je mobo? Verder had een belletje morgenochtend om 9:00 ons hier waarschijnlijk heel veel tijd gescheeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBear48
Maro Elo,

Ik heb de PSA test gedaan en ook de extra memory test van een half uur. Alles is in orde (groene rondjes met gele vinkjes). Tot slot kreeg ik de melding dat alles in orde was. Wat moet ik verder met die die PSA test?

Beatboxx,

Waarom je zo agressief bent weet ik niet. Als je je irriteert waarom zit je dan op dit forum en, vooral, waarom laat je je in met dit probleem?

Als je nog nooit van een memtest gehoord hebt, zoals ik, kun je dit ook niet op Google zoeken.

De bios updaten gaat niet want er zijn geen drivers op Dell.nl te vinden voor Windows 7. De laatste update was voor Vista en die komt uit........2007.

Een belletje, waar naar toe?, heeft geen zin, als je de computerzaak bedoelt, want die is morgen dicht. Heb ik geschreven.

Welk geheugen er in deze laptop kan heb ik dus van een computerzaak en op internet is dit ook automatisch bevestigd. Dus dan kan ik toch wel aannemen dat dit het juiste geheugen is?

Je kunt mij wel alles verwijten, maar lees eerst eens voor je je grote mond open trekt tegen iemand die al een paar keer gezegd heeft geen kenner, of woorden van die strekking, te zijn. Als je alles weet, zoals jij waarschijnlijk, heb je geen hulp nodig en had ik hier nu niet zit typen. Probeer je ook eens te verplaatsen in mensen die minder weten dan jij.

Ik hoop dat alleen nog 'normale' mensen reageren anders stop ik met dit gedoe. Ik probeer met hulp van mensen die 'er verstand van hebben' een oplossing te vinden. Dat is mijn doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:18

Quad

Doof

BIOS update kun je doen door het type laptop wat je hebt in te voeren op Dell.nl > Support.
Daar zie je naast drivers ook BIOS tab staan als goed is, daar moet je dus de BIOS bestanden vandaan halen.

Je kunt daar dan ook een manual downloaden die beschrijft hoe je de BIOS moet updaten.
Verder wel interessant, op welk moment krijg je een BSOD? Als je al in Windows bent, of voor het booten?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBear48
Hai Quad,

Daar heb ik wat aan. Bij het opstarten gaf hij steeds bios A 14 aan en nu A 17. Het updaten is dus gelukt. Zou het nieuewe geheugen nu wel kunnen werken denk je?

De BSOD krijg ik doorgaans meteen bij het opstarten. Soms als ik al even in Windows ben. En dat alleen als beide modules er in zitten.

Ben nu met de BBQ bezig, ja, ja, dus kan voorlopig nog niet reageren. Hopelijk Quad wel.

[ Voor 13% gewijzigd door BigBear48 op 20-03-2011 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Heb je het probleem ook als je de dimms apart erin hebt?
Dus dan draai je op 1x 1GB.
Probeer daarna de andere dimm.

Als er dan geen problemen zijn, werken beide dimms samen in deze notebook dus niet.
Dan kun je het beste even wachten tot dinsdag als de zaak weer open is, en daar even testen met een ander setje.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBear48
Ik reageer even tussendoor.

Als ik er een reepje (1 GB) inzet werkt de laptop prima. Alleen bij twee is het gebeurd en werkt het dus niet meer.

Vreemde is, als ik er een reepje van mijzelf inzet (een nieuwe 667 dus),en een reepje (dat is toevallig 2 GB) van mijn dochter's laptop werkt het het ook perfect. Maar dan heb ik er 3 GB inzitten wat normaliter in deze laptop niet kan. Dat geheugen uit de laptop van mijn dochter is ook PC 5300 maar volgens mij 555. Wat ik heb is PC 5300 667.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Wat gebeurt er als je de andere module combineert met de 2GB?
Je hebt nu dus eentje geprobeerd.

Je laptop kan tot 8GB :).
Dit is laatste post voor vanavond, ben strksjes weg :).
Dus wat je moet doen:

Combineer Reepje A met de 2GB dimm, en reepje B met de 2GB dimm.
Werken ze beiden, ga dan dinsdag terug naar de winkel en ruil ze om en vraag of je daar eventjes een ander setje mag testen.

Probeer anders ook eens reepje A alleen en reepje B alleen, kijken wat er dan gebeurt.

[ Voor 59% gewijzigd door Quad op 20-03-2011 17:40 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBear48
Helemaal duidelijk, ga ik proberen. Hartelijk dank voor je moeite en een fijne avond gewenst.

Groet,

Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Ik hou t topic wel in de gaten via de telefoon ;)
Dus wel graag het resultaat posten :)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBear48
Hi Quad,

Ik heb van alles gedaan wat ik verder nog heb kunnen vinden cq bedenken en op enig moment werkte het prima met de twee reepjes tegelijk. Dus 2 x ! GB, fantastisch en een stuk sneller. Diverse keren de laptop uit en aan gezet en steeds weer oke. Maar vanavond heeft de laptop een uurtje of twee uit gestaan en bij het opstarten weer een blue screen.

Daarna ben ik weer wat aan het klooien gegaan maar nu, rond 23.00 uur, stop ik ermee want het wil niet werken en ik ben de hele middag en avond al bezig. Iki kan geen laptop meer zien.

De reepjes gaan terug naar de verkoper en ik bljf lekker bij mijn 2 x 512 MB die wel prima werkt. Misschien kan ik nog eens ergens anders, voor de koop, wat proberen in de toekomst.

Bedankt voor alle steun, ook degenen die hun positieve bijdragen geleverd hebben.

MvG,

Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Okee, jammer :(.
Maar nog iets, worden er minidumps aangemaakt van de bsod's?
Kun je vinden in C:\Windows\minidumps.
Zoja, kun je dan de meest recente ergens uploaden en linkje hier posten?
Kan ik de dump even bekijken, zou ook kunnen dat er een programma of driver draait die crashed wanneer je de 2x 1GB gebruikt.

PS: Aangezien 1x 2GB wel werkt, kun je miss ook wel 1x 2GB DDR2 ram op de kop tikken via Vraag en Aanbod hier op T.net?
Scheelt je in geld, en het werkt wel hetzelfde :).

[ Voor 21% gewijzigd door Quad op 20-03-2011 23:22 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBear48
Beste mensen,

Dank voor alle postieve adviezen, waar ik er diverse van opgevolgd heb, maar dankzij veel speur (probeer) werk blijkt er dus toch een module kapot te zijn. Deze gaat retour en er komt een nieuwe voor.

Nogmaals dank en wat mij betreft is dit opgelost.

Groet,

Jasper _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
En als je meteen een memtest had gedaan, had je dit veel irritatie en twee dagen aankloten kunnen besparen 8)7... Voor de volgende keer :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBear48
Alex3305,

Ik zal, echt tot slot want anders blijf je bezig, nog even een keertje reageren.

Ik had al eerder geschreven dat ik niet wist hoe een memtest te doen. Vandaar dat ik hulp vroeg waar sommigen (die zijn de naam Tweakers voor mij niet eens waard) geirriteerd op gereageerd hebben.

Hulp vragen is denk ik, dat is wel zeker, heel normaal in het dagelijks leven. Hoeveel mensen vragen dagelijks de weg? Ben je dan een stomme zak? Nee toch?

Maar ik ga uit van jouw goed bedoelde berichtje en het zal mij niet meer gebeuren dat ik zo met zo'n geheugen zit te klooien.

Dank voor je reply.

Groet,

Jasper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

En even ter aanvulling:
Er bestaan geen domme vragen, domme antwoorden wel :)

PVOutput☀️

Pagina: 1