Windows 7 workgroup met windows 2003 server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste dames en heren mede-tweakers,

Dit forum is fantastisch en heeft me al met veel problemen geholpen, maar nu zit ik even helemaal vast.

De situatie: een windows 2003 server PC die is ingesteld als file- en print server. Een windows 7 workstation (en daarnaast nog een XP-workstation, die zonder problemen werkt) die de gedeelde files moeten kunnen benaderen en ook de gedeelde printer. Alles wordt gedeeld via een workgroup en dat zou moeten werken (heeft altijd gewerkt tot voor mijn herinstallatie van Windows 7 op mijn PC)

Ik heb inmiddels google overbelast en me rotgezocht naar oplossingen, maar waar ik mee blijf zitten is dit: Als ik networks open in het start menu van mijn Windows 7 PC zie ik niks. Het blijft leeg, tenzij ik refresh, of zelf in de adresbalk de netwerklocatie invoer. Dan werkt het meteen. Programma's die gebruik maken van folders op de server werken gewoon, zoals winamp en media player. Hetzelfde geldt voor een programma als Word, Powerpoint, etc. Deze kunnen de server rechtstreeks benaderen en een file openen.

Settings zouden correct moeten zijn, zoals de firewall settings in server 2003 en in windows 7 (ook opgezocht met google). IMCp, etc.

Vooropgesteld: alle programma's zijn legaal geïnstalleerd en ik heb alle benodigde licenties.

Als ik zoek op het internet zie ik heel veel links met een soortgelijk probleem, maar geen van die links biedt mij een oplossing. Ter aanvulling: op beide machines (server en client) zijn dezelfde accounts aanwezig (username en password). Zowel server als client hebben exact dezelfde datum en tijd.

Al paar dagen ben ik hiermee aan het stoeien, maar de gouden oplossing heb ik nog niet gevonden (het heeft perfect gewerkt).

Een oplossing zou zeer gewenst zijn. Zo langzamerhand word ik hier compleet gek van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 16:21
Heb je netwerkdetectie ook ingeschakeld op je W7 machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de wat late reactie. Het was hier heel druk en ik wil de nog wat dingen testen. Uiteindelijk het hele zaakje toch werkend gekregen. Welke setting nu uiteindelijk het goede resultaat gaf, is me echter nog enigszins onduidelijk. Soms laat-ie nog steeds niet direct het netwerk zien (vooral na opnieuw opstarten: in explorer - network, maar een refresh helpt dan meteen).

De herinstallatie van Windows 7 was vanwege wat vervuiling en een paar kleine irritante probleempjes, die nu ook zijn opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09 20:12
Bij Windows 7 is Netbios standaard uitgeschakeld.
Hierdoor zie je de shares niet die normaal via broadcasting gaan.
Zoals Jeroen al aangeeft, wanneer je netwerkdetectie aanzet in het configuratiescherm (dus Netbios aanzet), werkt dit weer als vanouds.