Compal FL-90 (Informatique) intern scherm defect

Pagina: 1
Acties:

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-12 22:45

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Ik heb een Compal (i)FL-90 Laptop met 8600 GT videokaart en 1650x1080 beeldscherm, in 2007 bij Informatique gekocht (waar ik toen werkte). Echt een super ding. Toch zelf vorig jaar een Macbook Pro gekocht, mijn neefje gebruikt hem nu dagelijks voor zijn studie (o.a. Solid Works).

Maar nu.
Het beeldscherm geeft geen beeld meer. Met een externe monitor via VGA werkt hij prima. Maar het interne LCD laat niets zien. Ik heb hem open gemaakt en zag op het oog niks wat op een defect wees. Windows XP herkent het interne scherm wel gewoon en ik kan hem ook gebruiken om vensters naar te slepen (die ik dan niet zie natuurlijk).
Eerst dacht ik aan de backlight, dus met een zaklamp er flink op geschenen maar je ziet helemaal niks.
Ik heb op eBay een LCD met inverter gekocht in de hoop dat het LCD kapot was. Helaas heeft dit het probleem niet opgelost.
Ik heb nu ook de interne kabel van het moederbord naar het LCD doorgemeten, alle aansluitingen doen het (weerstand van ene naar andere kant gemeten).

Het enige wat ik nu nog kan bedenken is dat de stekker op het moederbord defect is, of een adertje van de videokaart naar de aansluiting.
Ik las ook dat iemand geen beeld had omdat de sensor die meet of de klep open is defect was. Lijkt me sterk maar dat zou het kunnen zijn (hoe test ik dat? :P ).

Ik ben redelijk ten einde raad, omdat de laptop verder nog prima werkt zou ik hem toch heel graag repareren.
Daarom is alle hulp welkom.

Bij voorbaat dank.

Verwijderd

Ben ik de enige waar bij het lezen van de eerste zin
pposthoorn schreef op zondag 20 maart 2011 @ 01:58:
Ik heb een Compal (i)FL-90 Laptop met 8600 GT videokaart
Alle alarmbellen gaan rinkelen?
pposthoorn schreef op zondag 20 maart 2011 @ 01:58:
Ik las ook dat iemand geen beeld had omdat de sensor die meet of de klep open is defect was. Lijkt me sterk maar dat zou het kunnen zijn (hoe test ik dat? :P ).
Dat is het denk ik niet, als je het scherm dichtklapt, kan je er dan nog steeds vensters naartoe slepen?

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2011 @ 11:37:
Ben ik de enige waar bij het lezen van de eerste zin

[...]

Alle alarmbellen gaan rinkelen?
Waarschijnlijk niet. Echter. Ik heb veel mensen gezien waarbij de 8600 problemen leverde, maar ik heb nog nooit iemand gezien waarbij dit een/deze Compal laptop was. Bovendien was bij de 8600 volgens mij het gevolg dat de videokaart in het geheel niet meer functioneerde. Dat is bij mij niet het geval. Ik zal zo even testen hoe het met gamen gaat, maar ik heb nog niks geks gezien op het externe scherm. Ook het feit dat het interne scherm wel herkend wordt past niet bij de problemen met de 8600.

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Update:

Ik heb de laptop zojuist (voor de zoveelste keer) open gemaakt. Alles eruit, gecontroleerd en weer er in (LCD, kabels, inverter enz.)
En plotseling, voor het eerst, doet het LCD weer iets, alleen de backlight werkt nog niet maar ik kan wel alles zien op het scherm als hij in de zon staat.
Vervolgens heb ik de inverter van het scherm van eBay er in gezet in de hoop dat daarmee de backlight wel zou werken maar helaas geen verbetering. Vervolgens het eBay scherm er in gezet (misschien dat de ccfl defect is). Maar die deed helemaal niks.

Is er een manier om te meten of de inverter het doet? input/output meten met de multimeter bijvoorbeeld (ben ik nogal sceptisch over want er staat ´Warning! High Voltage!´ op'.

Kan het zijn dat het moederbord geen stroom meer geef aan de inverter?

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Topicstarter
Bij gebrek aan reactie zelf nog maar eea geprobeerd. Met een UV CCFL uit een PC behuizing de inverter getest (stekker paste niet maar met wat draadjes is het gelukt). Die werkt.

Dus maar het LCD paneel zelf open gemaakt. De CCFL lamp is in 2en gebroken << Probleem gevonden :D

Nu nog een vervangende lamp zien te vinden.

Weet iemand waar ik een replacement CCFL voor een 15.4" Laptop LCD kan vinden (1680x1050)?

Verwijderd

http://www.hootoo.com/154...creen-panels-c-70_89.html schijnt betrouwbaar te zijn. 99% van de ebay sellers ships niet het paneel waarmee ze adventeren, maar een compatibel screen (in de zin: het past, maar alle specs zijn slechter...), let daar even op.
De site is wel een ramp, dus gebruik google om te zoeken. evt op het exacte modelnummer achterop de laptop.

In V&A komt ook regelmatig een scherm langs.
Pagina: 1