SSD onzichtbaar na verwijderen RAID op andere schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvanHaas
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-05-2024
Op mijn Dell XPS 420 heb ik een OCZ vertex 2 SSD ingeplugd, en daar een clean install van Windows 7 gedaan. Dit alles verliep zonder problemen. Er zat al een RAID 0 combinatie in, die ik liever separaat wilde gebruiken. De schijven waren al verwijderd vanuit Schijfbeheer in Windows.

Vervolgens heb ik de RAID van de schijven verwijderd, waarbij de SSD dus in principe niet werd geraakt. Vervolgens wilde ik de pc weer booten, maar blijkt de SSD niet meer beschikbaar in de BIOS. Omdat dit nu mijn boot disk is, waar Windows 7 op staat, kom ik niet verder dan mijn BIOS. Op de SSD staat een geslaagde install van Windows 7 en wen aantal belangrijke documenten die ik al had overgezet.

Hoe kan de SSD ineens uit de BIOS verdwijnen na het verwijderen van een RAID op 2 andere schijven, en hoe zou ik de SSD weer terug kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 22:03

Twarp

just grin...

En als je de schijven weer terug zet? Ziet hij ze dan wel weer?

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvanHaas
Ja, dan is ie er weer en boot Windows zonder problemen vanaf de SSD. Ik heb ze dus weer ingeplugd, de Array status is failed, maar het RAID volume bestaat nog.

Het ging mis nadat ik Reset disk to non-RAID deed, en een van de schijven ontplugde.
Ik twijfel of het wel goed gaat als ik Delete raid volume uitvoer, of ik de SSD dan weer kwijt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:22
Dus je hebt eerst windows 7 geinstalleert op een raid 0 ?

Daarna heb je de raid 0 verwijderd en nu probeer je weer op te starten ?

Raid 0 is een stripe en is verdeeld over 2 schijven.
Je data is na verwijderen van de raid 0 verloren en zul je windows opnieuw moeten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-07 11:43
Misschien stond je bootblock op de Raid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvanHaas
@SpiriTNL: Nee, ik heb Windows op de nieuwe SSD geïnstalleerd. De voormalige RAID schijven worden niet meer gebruikt.

@DrEvil1986: Geen idee, hoe kom ik daar achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 22:03

Twarp

just grin...

Ja zal in ieder geval de status voor je raid terug moeten zetten naar active, oid niet op failed. Je bootblok kan je met een rescue DVD/CD aanmaken en dan opstarten van je SSD (als dan niet in raid).

Dit gaat alleen als je schijven ook in je Bios of in het Bios van je controller vermeld staan.

Meh ...

Pagina: 1