Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:43
Zojuist ben ik overgestapt van een Online ADSL abo naar een Ziggo Alles-in-1 22/4Mbps abo.

In de vorige setup had ik de Online Livebox (als DHCP-server) met daaraan een Linksys WRT54GL v1.1 die fungeerde als wireless accesspoint. In die setup had ik geen snelheidsproblemen, wired danwel wireless. Het hing altijd rond de 15/1Mbps, wat overeen kwam met mijn abonnement.

Nu heb ik een Ziggo Ubee modem, wat fungeert als doorgeefluik van het signaal, ik kan daar niks in configureren. Daar aan hangt de WRT54GL die nu dienst doet als DHCP-server en wireless accesspoint.

Bij het overzetten heb ik de Linksys een hard reset gegeven, zodat ie fris met z'n nieuwe aansluiting aan de gang kan. Voordat ik de router er aan hing heb ik eerst de verbinding gechecked met mijn laptop, een HP dm1-1020ed. Direct aan het modem kreeg ik keurig 22/4Mbps op de lijn. Toen heb ik de router er tussen gezet en de laptop aan de kabel gehangen, wederom 22/4Mbps.

Ik heb een draadloos netwerk opgezet in de router, de kabel losgetrokken en de laptop verbonden met het nieuwe netwerk. Ik krijg verbinding, internet werkt, maar de maximale snelheid is hooguit 8-10Mbps down. Up varieert het tussen de 2 en 4Mbps.

Ik heb de firewall van de router uitgezet. Ik heb de firmware ge-upgrade naar 4.30.15 (van 4.30.7). Ik heb de MTU waardes veranderd in kleine stappen (nu weer terug naar de default 1500) en me werkelijk rotgezocht naar een oplossing (GoT, Google).

Ook omdat de router eerst wel overweg kon met 15Mbps down, vind ik het frappant dat ie nu moeite heeft met 22Mbps down. Zoals gezegd blijft ie nu hangen rond de 8-10, soms met dips naar lagere waarden.

De huidige waarden haal ik trouwens met de genoemde laptop en op m'n desktop. Daar hangt een Linksys wireless kaart in een pci-slot met daarop een RaLink RT2561/RT61 802.11g PCI chip.

Op de desktop draait Gentoo ~AMD64, op de laptop Ubuntu 10.10 x86 en Windows 7. Op dit moment hangt de desktop met een kabel aan de router, maar uiteraard wil ik daar vanaf. Lange UTP kabels door m'n appartementje...het ziet er niet uit.

Wat gaat er dus mis met het wireless deel van deze setup?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

positie van ontvanger en zender, drukte in het wifigebied, afstand, hoeveelheid dikke muren en overhead zorgen voor een lage snelheid op wifi. Eigenlijk standaard.

Wat je zou kunnen proberen is van kanaal te wisselen. Even checken welke kanalen vol zitten en een paar kanalen opschuiven (kanalen overlappen). En ook even snelheid testen door je pc bedraad aan te sluiten, en een filecopy initieren met je laptop richting pc. Vervolgens met de laptop gaan lopen en constant de snelheid in de gaten houden.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Een WRT54GL zonder custom firmware? Zet er DD-WRT of Tomato op en je hebt een hele waaier aan nieuwe mogelijkheden :) Kijk overigens inderdaad eens naar het kanaal.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
De router staat op zo'n 5 a 6 meter van mijn woonkamer af in de gang. Het signaal komt onderweg een openstaande deur tegen en dat is het eigenlijk wel. Ik heb geen belachelijk groot appartementje ;)

De router stond eerst te zenden op channel 11 (default) wat bij de Online-setup altijd goed heeft gewerkt, daar tikte hij zonder problemen de 15Mbps aan.

Op de Ziggo-setup met channel 11 gaat het niet hoger dan bovengenomede waarden. Ik heb nu andere channels geprobeerd en wat blijkt? Channel 11 is het vlotst :/

Wat overhead betreft, tijdens het zoeken ben ik inderdaad tegen gekomen dat ie wireless niet voor de volle 54Mbps kan gaan. 30Mbps moet ie echter wel kunnen halen en dat is dus prima gezien mijn 22/4 abbo.

Nogmaals, juist omdat 15Mbps voorheen geen problemen gaf, begrijp ik niet wat er nu mis gaat. Het enige wat veranderd is, is dat de taak van de Linksys van wireless accesspoint naar router is verheven.

Over die firmware: bij mij heeft stock altijd prima gewerkt :) vandaar dat er geen custom op staat. Ik heb DD-WRT en Tomato even doorgenomen, maar ik zie zo snel ook geen toegevoegde waarde voor mij. Ik zoek namelijk basic functionaliteit bij het apparaat: wireless routeren. Daar is ie in eerste instantie ook voor gemaakt geloof ik :)

Ik heb een paar filecopies ingezet, maar ik loop te kutten met NFS4 die tijdens de Online-setup al waardeloos was qua snelheid en nu dus niet veel beter is. Ik moet dat nog wel een keer uitzoeken, maar heeft even niet de hoogste prioriteit.

Any other suggestions? Of moet ik uitkijken naar een recentere router?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Wat overhead betreft, tijdens het zoeken ben ik inderdaad tegen gekomen dat ie wireless niet voor de volle 54Mbps kan gaan. 30Mbps moet ie echter wel kunnen halen en dat is dus prima gezien mijn 22/4 abbo.
Ook 30Mbps gaat over wireless-g (54Mbps) niet lukken, WiFi is namelijk half duplex, je theoretische maximumsnelheid ligt dus op 27Mbps (en trek dan de overhead er nog af).
Nogmaals, juist omdat 15Mbps voorheen geen problemen gaf, begrijp ik niet wat er nu mis gaat. Het enige wat veranderd is, is dat de taak van de Linksys van wireless accesspoint naar router is verheven
Je zegt het zelf. Routen is een stuk intensiever dan enkel maar Access Point zijn.
Over die firmware: bij mij heeft stock altijd prima gewerkt vandaar dat er geen custom op staat. Ik heb DD-WRT en Tomato even doorgenomen, maar ik zie zo snel ook geen toegevoegde waarde voor mij. Ik zoek namelijk basic functionaliteit bij het apparaat: wireless routeren.
De stock firmware heeft altijd gewerkt, toen hij was ingesteld als Access Point. ;) Tomato heeft overigens helemaal niet veel meer opties, het staat echter wel bekend dat die firmware veel beter gebruik maakt van de hardware. Er is een veel hogere WAN <-> LAN snelheid en je kan zelf het vermogen van wireless module aanpassen om zo een stabielere of snellere verbinding te krijgen.

Maar goed, als je niet eens wil proberen te kijken naar custom firmware, kijk dan eens in de Pricewatch naar bijvoorbeeld de Netgear WNDR3700 of de Linksys E3000/E4200. Die trekken die snelheden met gemak.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 09:25
Petervanakelyen schreef op zondag 20 maart 2011 @ 11:45:
Ook 30Mbps gaat over wireless-g (54Mbps) niet lukken, WiFi is namelijk half duplex, je theoretische maximumsnelheid ligt dus op 27Mbps (en trek dan de overhead er nog af).
Klopt als een bus.
Verder is de wrt54 serie geen snelheidsmonster. Wees niet verbaasd als je niet verder komt dan 15Mbit/sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
@Petervanakelyen:

Is routen dermate intensief dat ie zoveel moet inleveren op wireless snelheid? Hardwarematig gezien is de WRT54GL geen beest te noemen, maar dat dat dan zoveel scheelt :S

Ik zit nu trouwens as we speak op de meest recente Tomato firmware (1.28). Dat ik het nooit heb gebruikt wil niet zeggen dat ik het per definitie niet wil proberen ;) Ik heb wederom verschillende channels geprobeerd (Tomato gaat tot channel 14, stock gaat tot channel 11), ik heb de transmit power verhoogd, Frameburst en Afterburner geprobeerd.
De verhoogde transmit power gaf een iets hogere downloadsnelheid, maar het scheelde maar 1-1,2Mbps. Het gaf wel een beter bereik, dus toch een voordeel :)

Ik ben bang dat ik tegen het plafond zit van deze Linksys. * Theimon gaat even wat andere routers vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Theoretisch kom je nooit hoger dan 27 Mbps (de helft van 54). En dat alleen op FYSIEK nivo. Niet op protocol nivo, en helemaal niet op applicatie nivo (wat jij wilt). Ik ben even de ISO layers vergeten.

En je hoeft maar een paar cm, van de verzend antenne zitten, en er gaat al 1 a 2 Mbps er van af.

Dus wil je echt de volledige snelheid hebben, neem een kabel, probleem opgelost. Gebruik WiFi voor "gewoon" surfen, mail, Skype etc... eventueel YouTube filmpje, of streaming video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
Om het verhaal toch even af te maken: ik heb een Linksys E3000 gekocht. Ik vind Linksys produkten van prima kwaliteit en met de specs van dit apparaat kan ik weer een aardige tijd vooruit. Snelheden zijn geen probleem voor dit ding en in het licht van aankomende snelheidsverhogingen bij Ziggo (van 22 naar 40Mbps) is dat toch wel fijn.

Een prettig idee dat ik wel de volledige snelheid kan benutten en toch niet de kabelbrei door m'n huis heb lopen :)

Edit: en ook wel fijn: tot 23 april krijg je van Linksys zelf €25 terug op het aankoopbedrag :) Leuke meevaller dus.

[ Voor 11% gewijzigd door Theimon op 26-03-2011 15:24 ]

Pagina: 1