Toon posts:

[TFT] Acer AL1715

Pagina: 1
Acties:

• Seraph1987
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 07-01 15:40
Hallo,

Ik zit met een monitor (uit 2005) die al geruime tijd flikkerde en nu binnen ongeveer 2 seconden na elke inschakeling de backlight uit zet. (met een zaklamp is er wel beeld te zien). Na wat rond te lezen lijk ik er vrij zeker van te zijn dat het aan de inverter ligt. Ik heb ook elk van de 4 ccfl's apart geprobeerd omdat ik ergens las dat er mogelijk 1 defect zou kunnen zijn en dan de rest belemmerde maar het scherm bleef dezelfde symptomen geven. (was alleen wat minder fel).
Ik heb 1 grote elco (400V 100uF) 4 middel (2x 25V 470uF en 2x 25V 220uF) en 2 kleine (50V 22uF en 25V 47uF). Helaas kijkt geen van alle bol, of raar.
Zo ziet mijn scherm er van binnen uit

Ik heb verschillende soldeer verbindingen weer even aangestipt maar dat mocht ook niet baten.

Is het de moeite om wat condensatoren te vervangen en zo ja welke zijn dan nodig? Of is de enige oplossing een nieuwe inverter want in dat geval is het scherm denk ik rijp voor marktplaats.

Alvast bedankt

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21:57

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Volgens mij is dat een BENQ printje, wordt in vele modellen gebruikt uit die tijd.

Condensatoren zijn daar meestal niet het geval. Symptonen lijken op een issue in de inverter.

Als ik het goed zie op de foto, zitten er 4 transistoren in de inverter. Die gaan standaard stuk bij die BenQ serie (wordt oa ook in de BenQ FP731 en Dell E172FP series gebruikt uit mn hoofd)

Ik gok 80% kans dat 1 of meerdere van deze in sluiting ligt, waardoor de inverter in protectie knalt en uitgaat.

Onderaan op je foto zie je 2 invertertrafo's. Bij de ene zie ik ze rechts, met een condensatortje ertussen, bij de 2e inverter zitten ze net boven de trafo (ook met een condensator ertussen)

Meet die maar eens door. ( 2SC5707 vermoedelijk )

De defecte vervangen en de inverter doorsolderen moet voldoende zijn. Door brakke solderingen in de inverter klapt deze regelmatig bij deze serie.
2SC5707 kosten zo'n 1-3 eur per stuk, afhankelijk van waar je ze koopt en de aantallen

ps: Condensatoren kun je niet perse op het oog beoordelen. Bol is duidelijk, maar ook al lijken ze op het oog goed, dat hoeft niet. Je moet de beschikking hebben over een ESR meter of een scope+functiegenerator om een echte correcte conclusie te stellen, het bolstaan is slechts een bijkomstig effect, wat niet altijd optreed.
Daarnaast zie je de meeste problemen met dergelijke condensatoren in de secundaire kant, omdat die op een hogere frequentie werkt (100Khz ofzo), waardoor een brakke ESR echt een issue kan worden, primair is het slechts 50Hz afvlakken.

[Voor 27% gewijzigd door DJSmiley op 19-03-2011 15:33]

• Seraph1987
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik heb toevallig in een ander scherm die 2SC5707 dingen vervangen maar daar waren meer problemen dus ik zal ze daar denk ik maar uithalen, of bij bestellen.
Ik zal ook niet vergeten ze door te solderen.
Waarschijnlijk wordt het volgend weekend gezien de locatie van mijn gereedschap en de onderdelen.

• Seraph1987
Ik heb de trafo's op de inverter door gesoldeerd maar helaas werkt het nog niet zonder de 2SC5706's te vervangen. het zijn C5706's ipv C5707's dus ik zal maar opzoek gaan naar dit type. Ik zal ze meteen alle 4 vervangen denk ik?

Edit:
Ik zie dat de 2sc5706 niet te verkrijgen is maar dat 2sc5707 een verbeterde versie is en dus zou moeten werken.

[Voor 21% gewijzigd door Seraph1987 op 20-03-2011 15:05]

• Baggeraar
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17:28

Baggeraar

Wat een gebagger..

Kan ook gewoon de polyfuse zijn die kapot is. vervang die eens door een 3A slow zekering.

Zet er wel nog ff een schakelaartje tussen, want zonder die polyfuse gaat het backlight niet meer uit bij het uitschakelen van de monitor.

• Seraph1987
Als ik google op polyfuse vind ik veel verschillende vormen maar ik denk dat je een soort smd vorm bedoeld die dan aan de onderzijde moet zitten? Wat ik wel weet is dat bij de power input een dwarse cyclinder de zekering is voor de net stroom.
Kan ik er dan niet gewoon weer een nieuwe polyfuse in zetten ipv een schakelaar inbouwen?

• Baggeraar
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17:28

Baggeraar

Wat een gebagger..

Op 5 zit de polyfuse: http://siebo.web-log.nl/....d/2008/10/06/100_2214.jpg

volgens mij is dit 1 van het type PF751 een 3tal A.is natuurlijk leuk als je er zo 1tje kan vinden, veel succes daarbij.

edit: ik zou eerst en vooral gewoon de fuse eens testen door 'm uit te meten (normaler wijs heeft die 0 ohm) zo niet, test dan het scherm even uit door de fuse kort te sluiten. Dan weet je meteen of het scherm nog werkt ;)

[Voor 32% gewijzigd door Baggeraar op 22-03-2011 00:43]

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21:57

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Flowertje schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 00:42:
Op 5 zit de polyfuse: http://siebo.web-log.nl/....d/2008/10/06/100_2214.jpg

volgens mij is dit 1 van het type PF751 een 3tal A.is natuurlijk leuk als je er zo 1tje kan vinden, veel succes daarbij.

edit: ik zou eerst en vooral gewoon de fuse eens testen door 'm uit te meten (normaler wijs heeft die 0 ohm) zo niet, test dan het scherm even uit door de fuse kort te sluiten. Dan weet je meteen of het scherm nog werkt ;)
PF751 is gewoon het onderdeelnr op de print, en geen typenr. Is idd 3A (en dat bevestigd ook dat het een BenQ printje is, daar is het ook PF751)

Maar die is niet stuk, als die defect was sprong de inverter helemaal niet aan (Bij TS springt ie een paar sec aan)

@ts: heb je die transistoren al eens doorgemeten?

• Seraph1987
Nee niks doorgemeten het scherm had mij verrast en ik had geen spullen mee kunnen nemen in het weekend, ik heb 4x C5707's binnen en ga ze er morgen in zetten en dan meet ik de oude door en weten jullie meteen of het geholpen heeft.

Alvast bedankt!

• Seraph1987
Ik heb zo juist de 4 C5706's vervangen met C5707's en het scherm werkt wel maar vertoont nog precies het zelfde symptoom (aan zetten -> Acer en dan 2 sec beeld en vervolgens zwart met wel een groen lampje en is er middels een zaklamp wel beeld te zien).
De c5706's heeft alleen sluiting tussen de middelste poot en zijn rug plaatje maar dat hoort geloof ik. Dus ik zou zeggen dat ze niet defect waren.
Ik zie bovenop nergens een PF met een nummer de enge "F" is de F101 en dat is dat langwerpige staafje bij de stekker input. Ik zal de plaat er zo weer uit halen en aan de onder zijde kijken maar als ik DJsmiley mag geloven is het uitgesloten omdat mijn scherm wel enkele seconden werkt?

Wat opvalt is dat ik denk de grote trafo aardig zoemt als het scherm geen beeld laat zien en stil is als er Acer verschijnt en weer herrie maakt als het beeld wegvalt.

Nog andere ideeën waar het aan zou kunnen liggen?

@DJSmiley, Je hulp en uitleg word zeer gewaardeerd en ik hoop eigenlijk dat je nog iets te binnen schiet nu het niet de transistoren waren.

[Voor 7% gewijzigd door Seraph1987 op 31-03-2011 21:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seraph1987
Hey,

Ik heb wat rond gezocht en denk dat het probleem bij de trafo's van de inverter zelf ligt.
Nu hebben deze 2 kleine trafo's het opschrift I00179 04557S maar daar krijg ik geen zinnige google resultaten mee. Als ik bij wat webshops neus zie ik wel op het oog vergelijkbare blokjes maar dat is natuurlijk niet voldoende.

Heeft iemand toevallig 'donor' trafo's die zouden werken?(die ik kan over kopen) Of een goeie tip hoe ik er aan kan komen?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23:40
Het is niet je trafo als ik het zo lees. Als je trafo zoemt dan komt dit omdat er een "verkeerde" frequentie doorheen gejaagd wordt. Ik verdenk eerder dat of je vervangende onderdelen teveel afwijken van de specs. Of dat er nog meer defect is. Ik heb het hier ook gehad met enkele HP schermen. Bleek uiteindelijk nog 1 defecte tor te zijn die ervoor zorgde dat het zootje ontregeld bleef en het scherm in protection schiet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seraph1987
Mijn vervangende onderdelen worden door veel mensen gebruikt en de uit gesoldeerde C5706's vertoonde geen vreemde waarde met een multimeter. Dus dat sluit ik eigenlijk uit.

Mijn exacte probleem (2 sec perfect daarna backlight uit, bij elke inschakeling) was door iemand opgelost door de HV transformators te vervangen. Mogelijk dat ik het niet goed kan horen en dat deze dus het zoemen geven omdat ze defect zijn. Dus de trafo's uitsluiten kan denk ik nog niet.

Uiteraard ben ik verder een leek en kan er meer stuk zijn maar daar heb ik geen idee van dus ik wou eigenlijk eerst proberen die twee kleine trafo's te vervangen.

Maar zeker bedankt voor je input!

• Frank__B
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13-01 15:08
Wat ik ook vaak mee maakte was dat de condensator naast de inverter laagohmig was en zo de boel belaste / sluiting veroorzaakte. Zo te zien in de foto betreffen het de witte blokjes naast de trafo's (tussen de transistors). Je zou daar nog eens naar kunnen kijken.

• Seraph1987
Als ik die meet moet er een aardige weerstand tussen zitten?

• Frank__B
Ja, oneindig zelfs. Beste kan je hem met 1 pootje even loshalen zodat je zeker de condensator meet en niet andere elektronica die er aan vast hangt.

• Seraph1987
Ik heb ze beide na gemeten en krijg dezelfde uitkomst. In het circuit is de weerstand nagenoeg 0, er uit gehaald valt er niet eens een weerstand te meten. (niet op 20 ohm t/m 200k en niet met de diode stand). betekend dit dat ze beide dood zijn, of hoor ik de oneindigheid niet eens te kunnen meten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frank__B
Nee dat betekend dat ze beide goed zijn. Condensators horen oneindig hoog te zijn, en dus niet meetbaar via ohm- of diode stand. Helaas, dan gaat de zoektocht verder denk ik...
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee