Canon MP640 printer maakt netwerk traag

Pagina: 1
Acties:

• JM83
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-02 19:57
Een ruim jaar geleden heb ik de Canon MP640 aangeschaft.
Nu heb ik in die tussentijd wat problemen gehad met mijn thuisnetwerk, en het blijkt het gevolg van het aansluiten van deze printer te zijn.
Wat is het geval:

Opstelling thuisnetwerk:

Kabelmodem --> Router 1 (Linksys WRT54G, Tomato firmware) --> powerline adapters --> Router 2 (Linksys WRT54G2, DD-WRT firmware)

Aan de routers is het volgende met een netwerkkabel aangesloten:

Router 1:
- 1x PC

Router 2:
- 1x PC
- 1x Xbox360
- 1x Mediaspeler
- 1x Printer Canon MP640 (ook verbonden met USB aan de PC)

Daarnaast zijn er nog een drietal laptops in huis en een Wii die draadloos verbonden worden.

Nu heb ik in eerste instantie bij aanschaf van de printer deze draadloos verbonden via WiFi.
Na verloop van tijd merkte ik problemen met mijn netwerk: de snelheid werd erg laag en zeer onstabiel qua verbindingen. Uiteindelijk bleek dit te komen door de printer (zette ik de printer uit (geen verbinding) --> netwerk was goed, zette ik de printer aan --> netwerk was slecht).

Vervolgens maar geprobeerd of dit bedraad ook zo was. Nu werkte dit de eerste paar maanden uitstekend, goede snelheid, stabiel netwerk. Echter sinds gisteren ook problemen qua snelheid op het netwerk. Vervolgens de printer losgekoppeld van het netwerk en je raad het al: het werkt goed.

Ik heb geen enkel idee waar de oorzaak zich in kan bevinden en hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:04

allure

Titaan fase 2/3

Heeft de printer toevallig een DHCP-server aan boord en aanstaan?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:14

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Dit heb ik ook, precies dezelfde printer, precies dezelfde kwalen!

Ik heb hem dan via UTP aangesloten, maar je kunt zo heel af en toe nog amper internetten, en al mijn switches/accesspoints knipperen dan als een gek. Zet ik de printer uit, stroom eraf, stroom erop, printer weer aan is het probleen een tijdje weg.

Alsof het ding staat te broadcasten als een idioot ofzo. Geen oplossing voor gevonden nog in ieder geval, firmware van de printer zijn geen updates voor.

Hier stond een dode link.

• JM83
strandbal schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 16:11:
Dit heb ik ook, precies dezelfde printer, precies dezelfde kwalen!

Ik heb hem dan via UTP aangesloten, maar je kunt zo heel af en toe nog amper internetten, en al mijn switches/accesspoints knipperen dan als een gek. Zet ik de printer uit, stroom eraf, stroom erop, printer weer aan is het probleen een tijdje weg.

Alsof het ding staat te broadcasten als een idioot ofzo. Geen oplossing voor gevonden nog in ieder geval, firmware van de printer zijn geen updates voor.
Hoe gek het ook klinkt, ben ik best blij met jouw reactie. Dat ik niet de enige ben in ieder geval.
Heb je ook 2 routers, of maar 1?

Ik heb in ieder geval ook het probleem aangegeven richting Canon, ben in afwachting van een antwoord.
Vind het jammer dat een printer van die prijscategorie zo'n problemen veroorzaakt. Had juist mijn oude printer vervangen omdat ik van de netwerkfunctionaliteit gebruik wilde maken...

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-02 22:25

DefLite

Why so serious?

Mijn ouders hebben diezelfde printer, ook via WIFI aangesloten en daar heb ik van vertraging oid nooit iets van gemerkt, ook niet toen ik nog thuis woonde.
Ik had 2 WLAN's in huis, 1 voor N devices en 1 G voor mijn moeder haar laptop + printer.

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

boemboem schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 18:29:
[...]

Hoe gek het ook klinkt, ben ik best blij met jouw reactie. Dat ik niet de enige ben in ieder geval.
Heb je ook 2 routers, of maar 1?

Ik heb in ieder geval ook het probleem aangegeven richting Canon, ben in afwachting van een antwoord.
Vind het jammer dat een printer van die prijscategorie zo'n problemen veroorzaakt. Had juist mijn oude printer vervangen omdat ik van de netwerkfunctionaliteit gebruik wilde maken...
Ik heb maar een router, maar het probleem komt zo af en toe terug, en je kunt het goed zien aan de ledjes van je switch/router.

Ben benieuwd of Canon reageert, ik heb daar nooit contact mee gezocht omdat het zo sporadisch voorkomt.

• JM83
Vandaag al een reactie van Canon, de snelheid is dus dik in orde!

De reactie:
Graag wil ik u bedanken voor uw reactie.

Normaal gesproken blijft de printer goed functioneren op een Windows 7 computer via een netwerk en wordt alles niet trager na verloop van tijd. Aangezien dit wel het geval is in uw situatie, wordt dit mogelijk veroorzaakt door de instellingen van het netwerk.

Het is voor ons moeilijk om te bepalen wat precies de oorzaak van het probleem is, omdat we geen informatie hebben over de configuratie van het netwerk en de netwerkinstellingen. In dit geval wil ik u graag adviseren om de printer opnieuw te installeren in het netwerk. Hiervoor kunt u de stappen volgen op de Canon website. Normaal gesproken moet de printer goed functioneren in het netwerk na het uitvoeren van de stappen. De stappen kunnen we vinden op de onderstaande webpagina:

http://www.canon.nl/Suppo...IXMA_MP_series/MP640.aspx

Op de bovenstaande webpagina kunt u onderaan op nummer 3 en 4 klikken en de netwerk installatie stappen selecteren die van toepassing zijn in uw situatie.

Alle beschikbare Windows 7 software kunnen we downloaden op de onderstaande webpagina:

http://software.canon-europe.com/products/0010757.asp

(Op de bovenstaande webpagina kunnen we bij "Operating system" kiezen voor "Windows 7" en bij "Language" kiezen voor "Dutch" en op de knop "Submit" klikken.)

We kunnen de MP Drivers (1.05) software gebruiken voor het installeren van de printer in het netwerk.

Indien de printer nog steeds niet goed functioneert in het netwerk na het uitvoeren van de stappen, wordt het probleem waarschijnlijk veroorzaakt door de instellingen van het netwerk. U kunt dan eventueel eens controleren of het probleem zich tevens voordoet als de firewall en alle beveiliging wordt uitgeschakeld (de computers in het netwerk lopen dan meer risico). U kunt na het testen de firewall en beveiliging weer inschakelen.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Mocht u nog vragen hebben over deze zaak of wilt u op deze mail reageren klik dan binnen 5 dagen op de volgende link.

Met vriendelijke groet,
Beetje teleurstellende reactie, want heb niet echt het idee dat het aan de drivers ligt (als de PC's met de drivers erop geinstalleerd uit staan, zijn de problemen er nog steeds).
Tevens is het probleem niet zomaar "aanwezig" of "weg", daar gaat een behoorlijke tijd overheen.

Maargoed, zal het toch maar eens proberen, al blijft ik het vreemd vinden. Beetje lastig om dus bepaalde dingen te testen.

@Strandbal: heb je toevallig ook een Linksys router met DD-WRT of Tomato firmware?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:14

lier

MikroTik nerd

Ik weet natuurlijk niet wat je aan informatie hebt gestuurd naar Canon, maar mij lijkt dit een nette eerste stap richting de oplossing.

Wat me wel op valt is dat je twee routers gebruikt (ik neem aan dat als je ze router noemt ze ook als zodanig actief zijn). Waarom gebruik je twee routers? Kan je de tweede als AP in stellen? Kan je eens je netwerk instellingen tonen (plaatje maken per netwerksegment)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-02 07:34

Kabouterplop01

chown -R me base:all

staan er allerlei exotische protocollen aan? Je hebt alleen tcp ip nodig

• JM83
lier schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 08:11:
[...]

Ik weet natuurlijk niet wat je aan informatie hebt gestuurd naar Canon, maar mij lijkt dit een nette eerste stap richting de oplossing.

Wat me wel op valt is dat je twee routers gebruikt (ik neem aan dat als je ze router noemt ze ook als zodanig actief zijn). Waarom gebruik je twee routers? Kan je de tweede als AP in stellen? Kan je eens je netwerk instellingen tonen (plaatje maken per netwerksegment)?
Dan denk ik dat ik mezelf moet verontschuldigen/verduidelijken.

Zal even proberen of ik het hier in tekst schematisch aan kan geven:

[Kabelmodem] -> [Linksys WRT54G] -> Powerline -> [Linksys WRT54G2]

De eerste router is rechtstreeks verbonden met de kabelmodem en dient ook als DHCP server.
WiFi is hierop ook geactiveerd, met als naam Linksys01. Beveiliging is WPA2.
IP-range ingesteld op router is: 192.168.0.100 - 192.168.0.149
IP adres van de router is 192.168.0.1

Via LAN/bekabeling aangesloten:
- 1x PC (geen vast IP adres)
- 1x Powerline adapter

De tweede router is via de Powerline adapters verbonden met de eerste router.
Deze dient inderdaad enkel als AccessPoint (WAN poort is ingesteld om te gebruiken als LAN poort).
WiFi is hierop ook geactiveerd, met als naam Linksys02. Beveiliging is WPA2.
De instellingen op de router:
- IP Adres router: 192.168.0.2
- Subnet mask: 255.255.255.0 (zelfde als op router 1)
- Gateway: 192.168.0.1 (router 1)
- Local DNS: 192.168.0.1 (router 1)
- DHCP server is uitgeschakeld
- Operating mode: gateway
- Wireless mode: accesspoint

Via LAN/bekabeling aangesloten:
- 1x Canon MP640 (kan ook draadloos, geen vast IP adres)
- 1x HDX 1000 Mediaspeler (vast IP-adres ingegeven)
- 1x PC (geen vast IP-adres)
- 1x Xbox360 (geen vast IP-adres)
- 1x PowerLine adapter

Er wordt geen gebruik gemaakt van MAC-adress filtering.

Hoop dat een en ander omtrent de netwerk-setup nu duidelijk(er) is geworden.

@Kabouterplop: zover mij bekend staan er geen bijzondere protocollen aan.

Verwijderd

Ik heb het ook een keer gehad met de MP640. Ook hier niets exotisch. De printer raaktgewoon van patje af.

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Het ligt niet aan je netwerk in ieder geval, ik heb gewoon 1 router, hierop de PC's en printer, IP adres van de printer staat vast, ik gebruik geen wlan, etc. Kan niets aan misgaan lijkt mij.

Let maar eens op je router als het weer eens misgaat, alles staat te knipperen als een gek. Het ding trekt gewoon je hele netwerk onderuit soms.

Idee: Misschien kunnen we iets met een netwerk sniffer oid? Zien wat voor verkeer het ding rond staat te sturen? Wireshark ofzo?

[ Voor 16% gewijzigd door strandbal op 23-03-2011 10:35 . Reden: idee ]

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-02 16:07
Je kan op die printer Bonjour uitschakelen; die wil er nog wel eens voor zorgen dat je netwerk dichtgetrokken wordt.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• JM83
Ballebek schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 18:10:
Je kan op die printer Bonjour uitschakelen; die wil er nog wel eens voor zorgen dat je netwerk dichtgetrokken wordt.
Heb dit nu uitgeschakeld, hoop dat het blijkt te werken.
Bedankt in ieder geval voor de tip.

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Hier ook uitgeschakeld, ik hou 'm in de gaten.

Pagina: 1