Advies voor nieuwe glossy monitor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 18:16
Vorig jaar heb ik mijn PC plus monitor verkocht en een Dell XPS 17 als desktop replacement aangeschaft. Dit is toch niet goed bevallen en dus ga ik de omgekeerde weg bewandelen. Ik ben momenteel een nieuwe PC aan het bouwen en die is zo goed als klaar. Monitor keuze vind ik alleen vreselijk moeilijk.

Dat heeft dan niet zozeer te maken met verstand van monitoren hebben en weten hoe de pricewatch te filteren valt maar vanwege het feit dat eigenlijk nergens aangegeven wordt of het scherm een glossy coating heeft. Glossy coating als in een reflecterend scherm en dus niet de bezel. Googlen naar een glossy scherm is dus ook compleet een ramp want google pakt glossy ook als zoekresultaat voor de bezel.

Vorig jaar had ik een HP 2510i. Die wordt momenteel uitgefaseerd en de nieuwe HP serie is nog niet beschikbaar in europa maar ik kan er niet op wachten. De 2510i is dus momenteel een alternatief. Ik heb de laatste dagen veel gezocht en gelezen maar nu wil ik hier nog eens een balletje opwerpen voor advies en tips om naar bepaalde monitoren te kijken.

Wat ga ik met mijn pc doen? voor wat betreft beeldkwaliteit is het belangrijkste gamen. Surfen en audiobewerking maar daar is de kwaliteit van het beeld in mijn ogen niet belangrijk.

Eisen:
1920*1080 of 1920*1200, een goed brightness level. Glossy coating is een pre. Led mag maar is geen must. Ik was dus al een 25" gewend, dus 24" t/m 26" moet het worden. Ik heb gister een 27" scherm bekeken maar die vond ik dan toch net te groot.

Budget:200-250,- gewenst, dit is oprekbaar naar 400,- maar dan moet de kwaliteit het wel rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:12

bloody

0.000 KB!!

Waarom zou je überhaupt een spiegelend scherm willen? :S

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
bloody schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 10:59:
Waarom zou je überhaupt een spiegelend scherm willen? :S
Dat is een kwestie van smaak. Ik vind het een veel warmer effect op de kleuren geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Sja, en omgevingslicht heeft een averechts effect op de weergave. Maja, idd, smaak.
Maar misschien een Samsung paneeltje? ZIjn over het algemeen goed wat prijs/prestatie betreft.

Deze bijvoorbeeld: pricewatch: Samsung Syncmaster P2450H
Krijgt ook goede reviews.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

samsungs hebben ifaik geen glossy panelen; ik neem aan dat je wilt wat veel laptops hebben? Heb er zelf 4 versleten en zit nu op de p2370 (wat ouder ja' en die hebben het niet, behalve de bezel dus).

Ik weet zo niet welke het wél heeft, maar bovengenoemde samsung i.i.g. niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Seesar op 19-03-2011 11:57 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Ja, nog even doorgezocht en het lijkt erop dat enkel de HP's dit nog aanbieden. Misschien dan toch genoodzaakt om glossy achterwege te laten.

Dan zal ik wel een monitor moeten zoeken die heel warm overkomt kwa kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je dan toch wat te besteden hebt voor een goede monitor dan zou ik voor een Dell U2410 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-09 10:34
Khildin, op welke manier past de U2410 bij Kaap? Buiten budget, paneel overkill, niet glossy, ... de enige zaken zijn dat het een 24" is met 16:10 verhouding en een 1920x1200 resolutie. Los van dat ik het persoonlijk een mooie monitor vind (waar ik tot op het allerlaatste moment voor ging), zou ik eerder op argumenten een ander type scherm suggereren, niet simpelweg een monitor droppen.

Kaap, ik snap niet waarom jij glossy gelijk trekt met kleurecht? Glossy is alleen (voor sommigen) aantrekkelijker om te zien. Maar qua kleuren op zich gaat het meer om het paneel. Sterker nog, je moet bij glossy schermen meer je best doen om geen last te krijgen van heldere objecten voor het scherm (zoals witte shirts).
Daarnaast snap ik niet waarom spellen zo kleurecht moeten zijn. Een behoorlijk schem met een behoorlijke benadering van de werkelijke kleuren lijkt mij voldoende. Daarnaast moet je het scherm niet gebruiken met de winkelstand aan, het spattende effect dat je vooral bij TVs ziet. Daar zijn de kleuren zo overdreven warm om het aantrekkelijker te maken.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik denk dat je met warme kleuren verzadigde kleuren bedoelt (ongeveer het tegenovergestelde van flets). In dat geval zou ik gewoon voor een paneel gaan met een groot kleurbereik.

In de Monitor Panel Part Database op TFT Central kan je zien welke panelen een groot kleurbereik hebben (NTSC kolom >72% en in Adobe RGB kolom >75%). Vervolgens kan je in de Panel Search Database opzoeken in welke schermen een bepaald paneel voorkomt (dropdownbox op Panel zetten).

Dit gaat alleen wel lastig worden met je budget, want een groot kleurbereik kom je veel vaker op schermen met een IPS of PVA paneel tegen dan op schermen met een TN paneel (omdat een groot kleurbereik slecht mixt met de 6-bit kleurdiepte van TN). Alleen ga je voor €400 geen 24"-26" panelen vinden met een groot kleurbereik, dan is de pricewatch: Dell Ultrasharp U2410 nog de goedkoopste optie.

Glossy zie je eigenlijk alleen nog maar op laptops en TV's, dat ga je niet zo snel meer vinden op computer beeldschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Dadona schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 13:38:
Kaap, ik snap niet waarom jij glossy gelijk trekt met kleurecht? Glossy is alleen (voor sommigen) aantrekkelijker om te zien. Maar qua kleuren op zich gaat het meer om het paneel. Sterker nog, je moet bij glossy schermen meer je best doen om geen last te krijgen van heldere objecten voor het scherm (zoals witte shirts).
Daarnaast snap ik niet waarom spellen zo kleurecht moeten zijn. Een behoorlijk schem met een behoorlijke benadering van de werkelijke kleuren lijkt mij voldoende. Daarnaast moet je het scherm niet gebruiken met de winkelstand aan, het spattende effect dat je vooral bij TVs ziet. Daar zijn de kleuren zo overdreven warm om het aantrekkelijker te maken.
Ik probeer alleen te omschrijven hoe ik het effect van een glossy scherm ervaar.

Zoals gezegd denk ik dat er vrij weinig opties zijn en ik toch gewoon non-glossy zal moeten bekijken. De Iiyama E2473HDS-B1 ziet er kwa specs goed uit en erg gewaardeerd op Tweakers. Eens op zoek naar reviews dus.
Kid Jansen schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 13:42:
Ik denk dat je met warme kleuren verzadigde kleuren bedoelt (ongeveer het tegenovergestelde van flets). In dat geval zou ik gewoon voor een paneel gaan met een groot kleurbereik.

In de Monitor Panel Part Database op TFT Central kan je zien welke panelen een groot kleurbereik hebben (NTSC kolom >72% en in Adobe RGB kolom >75%). Vervolgens kan je in de Panel Search Database opzoeken in welke schermen een bepaald paneel voorkomt (dropdownbox op Panel zetten).

Dit gaat alleen wel lastig worden met je budget, want een groot kleurbereik kom je veel vaker op schermen met een IPS of PVA paneel tegen dan op schermen met een TN paneel (omdat een groot kleurbereik slecht mixt met de 6-bit kleurdiepte van TN). Alleen ga je voor €400 geen 24"-26" panelen vinden met een groot kleurbereik, dan is de pricewatch: Dell Ultrasharp U2410 nog de goedkoopste optie.

Glossy zie je eigenlijk alleen nog maar op laptops en TV's, dat ga je niet zo snel meer vinden op computer beeldschermen.
Ik ben me heel bewust dat mijn budget enkel TN panels toelaat. Die site van tftcentral zocht ik eigenlijk. Jaren geleden daar ook veel rondgekeken.

[ Voor 40% gewijzigd door JeroenNietDoen op 19-03-2011 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Dan zou ik gewoon voor een goed TN scherm gaan (ik zou zo snel even geen goed voorbeeld weten, want IPS/PVA/MVA is meer mijn straatje). Voordeel van TN is wel dat er heel veel schermen eerst te bekijken zijn bij winkels zoals de MediaMarkt en BCC, dat voorkomt verrassingen. Bij IPS, PVA en MVA is dat vrijwel nooit mogelijk.

Overigens is TFT Central behoorlijk veranderd sinds ik er aan ben gaan sleutelen, staan nu echt veel meer schermen in de database, meer specificaties en we ondersteunen nu ook laptops. Zie ook http://www.tftcentral.co....3.htm#panel_parts_updates en http://www.tftcentral.co....hive/22.htm#laptop_panels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Iets wat best vervelend is aan de Tweakers.net pricewatch is dat het afhankelijk is van user reviews. Zo kan het dus zijn dat je schermen uitfilterd niet omdat ze niet aan je eisen voldoen maar puur omdat ze nog geen waardering hebben.

Als ik deze query invoer, sorteer op populariteit dan zijn de 4 populairste ook meteen de best gereviewde. Ik denk dat ik me daar eens op ga storten voorlopig.

Samsung Syncmaster P2450H
Samsung Syncmaster 2443BW (WUXGA scherm)
Samsung Syncmaster P2470HD
Iiyama E2473HDS-B1 (edge-led en gloednieuw product, zeer scherp geprijst)
Pagina: 1