Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe Dell Vostro 3550, Ram zelf upgraden?

Pagina: 1
Acties:

• Doubter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-08-2023
Allereerst mijn excuses, ik heb gezocht naar een andere thread om deze vraag in te posten, aangezien de regels stellen dat dit zoveel mogelijk moet gebeuren i.p.v. het aanmaken van een nieuwe thread, maar ik vond geen gepaste thread waar deze vraag meteen in thuis hoorde. Als een mod deze vraag wil verplaatsen, doe gerust maar laat me weten waar deze vraag dan wel thuis hoorde...

Lang verhaal kort: Ik surfte deze morgen naar de site van Dell met het plan om me er een Dell Vostro 3500 te bestellen voor €600 inc. BTW, om opeens de nieuwe Dell Vostro 3550 aan te treffen, gelijkaardig aan de Dell Vostro 3500 uiteraard, maar dan met de nieuwe Sandy Bridge processoren en de optie om er een betere grafische kaart in te steken.

Nu: ik zou dan uiteraard gaan voor de Sandy Bridge versie aangezien deze sneller behoort te zijn, echter voor van 2GB Ram naar 4GB Ram te gaan rekent Dell zomaar even €115 euro aan, terwijl je in de winkel voor pakweg €20 een latje van 2GB ram kan kopen...

Nu is mijn logischerwijs daaropvolgende vraag: kan ik een latje 2GB ram - of meer - van dezelfde snelheid uiteraard gaan kopen in de winkel en installeren in een laptop? Of voorziet Dell blokkages in zijn systemen tegen dergelijke "oneigenlijke" upgrades?

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:08

Nikeo

Jawelles

dat kan

• Doubter
En hoe moeilijk is dit voor iemand's wiens technische vaardigheden beperkt zijn tot standaard schroevendraaierwerk, kabeltjes verbinden die enkel in een bepaalde opening passen en basissoldeerwerk (wat ik liever niet op een laptopmoederbord zou doen :P)?

En aan de informatica-kant van het verhaal? Detecteert het bios dit automatisch of moet ik nog zelf veel aanpassingen verichten in het bios en/of besturingssysteem?

[ Voor 24% gewijzigd door Doubter op 19-03-2011 11:06 ]

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-10 14:49
kijk eens naar het plaatje onderaan de pagina op deze website en oordeel zelf: http://www.pcworld.idg.co...s/dell/vostro_3550/380197

edit: onderaan de pagina tgoegevoegd, zodat men niet bij de showcase blijft hangen :S

edit2; normaliter detecteren pcs zelf wat er in zit. ik denk niet, dat dell voor elke mogelijke configuratie een nieuwe bios in het apparaat flasht. als de website zegt: tot 4gb mogelijk, dan kan de bios dat gewoonlijk aan.

[ Voor 61% gewijzigd door DrClaw op 19-03-2011 11:11 ]

Verwijderd

tot 4gb mogelijk?? huh?
2008?? winxp?

4gb op een sandy bridge lijkt me toch wel apart?

op dell site kom ik tot 8GB weliswaar heb ik dan de 3730 gepakt.

Verwijderd

Hier staan wat foto's:
http://www.notebookcheck....500-Notebook.30323.0.html

Met de pricewatch kun je makkelijk de juiste reepjes outzoeken, ik zou er meteen 2x4GB ingooien. Zelf even verder sorteren met behulp van de geheugen module filter.
http://tweakers.net/price...o0XYtUQHQ5sc8279TXG6aU0h8

Verwijderd

dat is de 3500 darkstone ;)
TS heeft het over de 3550.

nu zullen ze niet veel verschillen ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2011 11:44 ]

Verwijderd

Helemaal niets, gok ik. De body is namelijk hetzelfde gebleven aan de buitenkant.

• Doubter
Maar als er op de Dell site staat tot 8GB ram en ze zelf geen modellen met deze hoeveelheid geheugen aanbieden mag ik er daar dan ook uit concluderen dat ze geen softwarematige blocks hebben ingebouwd tegen het zelf inbregen van meer geheugen?

En vervalt de garantie op de laptop volledig of kan ik er nog beroep op doen indien ik het geheugen terugbreng tot de oorspronkelijke hoeveelheid?

Verwijderd

Je garantie blijft gewoon bestaan, daar doet dell niet moeilijk over.
Doubter schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 12:59:
Maar als er op de Dell site staat tot 8GB ram en ze zelf geen modellen met deze hoeveelheid geheugen aanbieden mag ik er daar dan ook uit concluderen dat ze geen softwarematige blocks hebben ingebouwd tegen het zelf inbregen van meer geheugen?
Je kon 2 jaar geleden al in elke nieuwe PC 8GB proppen, dat zal nu niet anders zijn.

• Doubter
Misschien nog een extra vraagje hier plaatsen: is de upgrade van €121 (BTW meegerekend) voor een AMD 6630 zijn geld waard?

Ik game wel sporadisch, maar op deze laptop zal het beperkt blijven tot 2D games (Risk Factions, VVVVVV, Super Meat Boy etc.) of lichtere oudere 3D games (Minecraft, WoW eventueel, Half Life 2), en ik heb al redelijk veel positiefs gelezen over de Intel Integrated Graphics HD 3000, en aangezien ik naast deze laptop ook een iets degelijkere HTPC ga aanschaffen voor het betere gamen/thuiswerk, spendeer ik die €100 ook misschien beter daar?

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-11 10:38

Gutteguttegut

CEO of TFD

Op de Dell support site is de meeste info gewoon te vinden:
http://support.euro.dell....s/vos3500/en/SM/index.htm
Maar dan ga ik er wel van uit dat de 3500 en 3550 zo goed als het zelfde zijn omdat de 3550 (nog) niet op de support site staat.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Verwijderd

Dat hangt ervanaf, maar volgens mij kan je met de intel IGP niet fatsoenlijk gamen, misschien starcraft 2 met alles op low @ 786p. Zie http://www.notebookcheck....ics-solution.43710.0.html

Vergeet ook niet dat de batterijduur met de ATI kaart een stuk lager ligt. Hoeveel lager kan ik je niet vertellen, maar gok op zo'n 20%

• Doubter
Dat Starcraft II er niet fatsoenlijk op zou draaien had ik wel verwacht. :P Maar bijvoorbeeld World of Warcraft lijkt er nog redelijk op te presteren? En zoals ik zei, zullen het vooral 2D games a la Super Meat Boy zijn, of eventueel Minecraft?

Deze laptop zal vooral dienen voor vaak op en af mee te nemen, naar school/labo, voor op kot volgend jaar (ook laatste jaar) en eventueel voor op reis, vandaar dat ik weigerachtig sta ten opzichte van de duurdere laptops (tot nu toe gingen mijn laptops pakweg 2,5 jaar mee, Acers...). Bovendien zoals ik zei, koop ik me wel een Desktop om Portal 2 of Starcraft II op te spelen...

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-10 14:49
hoe lang ga je met die laptop doen? denk je dat je in bijvoorbeeld 3 jaar nog steeds de simpele games als minecraft, vvvvvvvv, risk whatever enzovoort speelt of zou je dan al wensen dat je toch een betere processor in je machine had?

de cpu upgraden in je laptop is lastiger dan in een gewone pc. even een moederbordje+cpu verwisselen en de rest van de componenten houden .. gaat niet zo snel gebeuren.

dus, een slimme meid is op haar toekomst voorbereid, en investeert mijns inziens in een betere processor. memory of een hdd kun je daarentegen wel gemakkelijk upgraden.

enne .. wat betreft mn eerdere post en de '4gb' .. dat was als voorbeeld bedoeld. 'als er op de site staat XYZ, dan kan de standaard bios dat gewoon aan'.

edit: tja, ik lees nu dat je een 2e pc ernaast wilt hebben. ga dan voor licht en gemakkelijk meeneembaar. en investeer in een goede tas.

[ Voor 8% gewijzigd door DrClaw op 20-03-2011 12:48 ]

• Doubter
Deze laptop moet vooral één jaar goed dienen om mijn thesis op te schrijven, en veel verplaatst te worden: wekelijks van thuis naar mijn kot, van mijn kot/thuis naar het labo en terug, etc.

Ik twijfel nu enorm tussen de
Dell Vostro 3750, met Intel Core i3 2310M, met 2GB Ram aan €567,
De Dell Vostro 3750 met Intel Core i5 2410M met 4GB Ram en backlit keyboard aan €700,
of de Dell Vostro 3550 met Intel Core i5 2410M met 3GB Ram en backlit keyboard aan €640, maar kleinere resolutie en geen numeriek toetsenbord meer, maar wel draagbaarder.

Ik denk dat ik morgen eens naar Dell ga bellen of ze niet, mits een lichte prijsverhoging toch nog dat backlit toetsenbord ook kunnen voorzien in een Dell Vostro 3750 met i3 processor, dat is eigenlijk het voornaamste dat me tegenhoudt om deze niet meteen te kopen, leek me een enorm handige feature om een nachtje mee door te werken :P.

EDIT: Iemand ervaring met bij Dell achter een niet voorziene upgrade t.o.v. de website te vragen?

[ Voor 5% gewijzigd door Doubter op 20-03-2011 18:05 ]

Verwijderd

Ondersteund:

Type DDR3 - 1333MHz
Memory speed 1066MHz/1333MHz
Memory connectors 2 DIMM slots
Memory modules supported 2GB, 3GB, 4GB, 6GB and 8GB
Minimum memory 2GB
Maximum memory up to 8GB supported

No Dell blokades hihi

William van Veen ;)
Pagina: 1