BSOD's na inloggen Windows 7

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-08 14:33
Beste tweakerts,

Ik heb al een tijdje een zelf gebouwde PC, wat allemaal prima draaide.

Kort even de belangrijkste specs:
  • Windows 7 x64 Ultimate
  • Gigabyte GA-MA790XT-UD4P moederbord
  • AMD Phenom II X4 955 Black Edition
  • 4GB OCZ Gold DDR3 PC3-12800
  • Sapphire HD4890 Vapor-X 1GB
Tot gisteravond toen ik wilde inloggen in Windows (Win7).

Na het inloggen (dus vlak voordat je de desktop te zien krijgt) komt er een BSOD opzetten.
Deze heeft meestal de volgende kenmerken:

- IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
- SYSTEM_SERVICES_EXCEPTION

Ook komt er zo nu en dan te staan dat het ligt aan ataport.sys of atapi.sys.
Nu heb ik met Windows Debugger proberen te checken wat het proces is dat de BSOD veroorzaakt, ook hier komt een paar keer ataport.sys en atapi.sys in voor. Ook wat andere processen, maar die heb ik alleen helaas de laatste keren niet meer kunnen natrekken, omdat ik niet verder kom dan het inlogscherm van Windows!

Natuurlijk ben ik direct op een laptop gaan neuzen op Google, en dit is kort samengevat wat ik heb gevonden.

Wat kan het zijn:
Hardware: Defecte RAM. Ik heb allebei m'n RAM sticks er al een keer apart erin gedaan, maakt geen verschil. Krijg bij beide sticks nog steeds BSOD's. Lijkt me sterk dat "ineens" beide RAM-sticks dood zijn.

Software: een virus heeft zich genesteld op m'n pc, helaas.
Maar wat voor een virus (Rootkit???) kan ik helaas moeilijk vinden, omdat ik Windows maar erg moeilijk in kom. Ook niet in safe mode.
Ik heb Microsoft Security Essentials al een keer of wat een full-scan laten doen. De eerste keer vond hij wel wat, dat heb ik verwijderd, waarna hij niks meer vond de laatste keer.

Ik wil geen gekke dingen doen en later denken: shit, ik had het ook makkelijker kunnen oplossen! Of later spijt krijgen van iets wat ik heb gedaan, maar wat niet had gehoeven.

Graag hoor ik dus jullie advies wat de beste volgorde is om nu te handelen!
Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Eventueel geprobeerd om windows 7 te repareren met de installatie dvd?
Misschien een hardeschijf scan. (had een tijd geleden ook dit probleem, bleek dat mijn schijf aan het sterven was.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zoals Eichii al zei, even je hdd testen om leesfouten uit tesluiten. wanneer dat gelukt is de pc booten met een rescue cd bv Avira AntiVir Rescue System om te scannen op narigheid. anders eventueel de harddisk aan een andere pc hangen en scannen met bv HitmanPro, Superantispyware. Malwarebytes..(alleen risico dat je die pc ook kan besmetten met een rootkit).

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2011 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
Bedankt voor jullie snelle reactie.
Wat is buiten Windows om de makkelijkste manier om je HDD te checken, gewoon 'chckdisk' runnen in DOS?

[ Voor 13% gewijzigd door HwKok op 18-03-2011 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als je opstart via veilige modus? Crashed je Windows dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
Opstarten in veilige modus geeft ook BSOD's.

Windows proberen te herstellen --> geen resultaat
Checkdisk --> geen problemen
Avery Rescue Cd --> vastlopers tijdens scannen

Hitman Pro --> binnen een paar seconden geeft hij een melding van een TDL3 Rootkit, genaamd Alureon, kort na start scannen weer BSOD.

Kom Windows nauwelijks in, misschien 1x op de 10 pogingen.
Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
Even een update:

Heb Hitman Pro helemaal kunnen draaien. Hij gaf diverse 'trackers' weer die verwijderd werden. Verder nog 1 bestand die Hitman bij de herstart wel even zou vervangen, dit was het 'bewuste' bestand wat de rootkit bevatte.

Resultaat: ik kom Windows nu helemaal niet meer in!! Net voordat het inlogscherrm komt, komt er standaard een BSOD.

Ik krijg steeds meer het idee dat er niks anders op zit dan Windows 7 opnieuw te installeren. Tenzij jullie nog wat anders weten? Ik hou me heel graag aanbevolen.
Ik zit alleen met 1 probleem: er staan nog wat belangrijke documenten in de C: partitie die ik nog wil kopieren voordat ik hem formatteer.

Zijn er ideeën om dit buiten Windows om te doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeKiller
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 14:51
Gewoon een Ubuntu live cd'tje downloaden en branden.
Daarmee booten, extern medium aansluiten, bestanden erop zetten en formatteren maar! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
Klinkt goed! Ga ik vanavond meteen proberen.
Heb namelijk nog een laptop waar ik mee kan downloaden en branden.

Nu heb ik nog 1 probleem. De Windows 7 installatie-cd start niet op bij het booten van cd/dvd.
Er komt te staan: Boot from CD/DVD, wacht even en slaat hem vervolgens gewoon over en start Windows op.
Ook als ik via de Recovery CD de command-prompt opstart en zo naar de H:/ ga en vervolgens setup.exe start, doet hij ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kijk eens naar de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en volg de instructies.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
Bedankt voor de hulp, heb alles wat ik wilde gebackupped met Ubuntu en ben nu Windows weer aan het installeren. Daarna zet ik Ubuntu 'erbij', ben er na een paar uurtjes proberen toch wel een beetje gek van geworden, al vind ik het als primair OS een beetje een te grote stap!
Pagina: 1