Schijf stuk in RAID 5, hoe en waarmee vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svanderfange
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-08-2021
Hallo allemaal,

Mijn raid controller knippert, en meldt mij dingen waar ik niet blij mee ben.
Als ik in het menu duik zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/9723480/raid-intro.JPG

Mijn conclusie, 1 schijf stuk en die moet vervangen worden.

Mijn uitdaging, weten welke schijf de RAID-controller met 3 bedoelt (tips?)

Andere vraag:
Er zitten 4 identieke schijven van 640 GB in. Waar kan ik de kapotte het best mee vervangen?
Hetzelfde formaat, of kan een 2GB schijf? Ik vraag me af hoe een 2GB schijf gaat werken met RAID5, aangezien er dan 1 schijf net zo groot is, als de andere 3 bij elkaar.

Gasloos sinds okt 2020, woning 1989. Verwarming 6kw lucht/water WP van Remeha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:11
Je kan de kapotte vervangen met vervangen met een 2TB alleen zal deze aangepast worden naar de grote van 640GB dus je kan beter eenzelfde ervoor terugzette tenzij deze duurder is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Gek idee maar zou er in de handleiding misschien iets kunnen staan over hoe je de bewuste schijf kunt identificeren?

Ik zou persoonlijk als vervanging liefst een identieke schijf nemen. Het kan overigens dat die schijf niet echt stuk is maar dat de error recovery bij een bad sector die even vervangen moest worden te lang heeft geduurd zodat ie uit het array gekieperd is.

Daar heb je dan weer TLER schijven voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Heb je geen software-matige diagnostics voor je RAID-array? Zo nodig via een live-CD o.i.d.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zo moeilijk moet het niet zijn lijkt mij zoals eerder geopperd duik eens de handleiding in van de controller of moederbord. Wat je ook kunt doen is de schijfen testen met de diagnostic tooling van de fabrikant, dan weet je zeker of de schijfen defect zijn of niet. :)

Wat CaptJackSparrow ook aangeeft kan inderdaad TLER of het ontbreek hiervan de oorzaak zijn.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/