Debian squeeze eigen NAS mini distro maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-10 16:11
Ik wil een eigen bootable debian maken die in het ram laadt. Bij het afsluiten zou ik er dan voor zorgen dat de config files naar een usb stick geschreven worden (eigenlijk een beetje zoals freenas, maar dan met debian)

Ik heb momenteel debian squeeze geinstalleerd op een harddisk.
Daar heb ik een chrooted environment op gezet via debootstrap.

Nu zou ik via die chroot een file willen maken (ramdisk?, squashfs?) die ik dan bij de volgende boot kan laden, zodat ik eigenlijk die chrooted environment als nieuwe "distro" inlaad. (zodat ik die later via usb stick kan booten)

Nu zit ik eigenlijk met 2 vraagjes hierover:
1) in de chrooted environment zitten heel wat minder zaken in de /dev dan in het base systeem. Ik veronderstel dat ik zowiezo zaken tekort zal hebben wanneer ik op een of andere manier een boot image kan maken van de chroot?
2) hoe kan ik juist die boot image maken van de chroot, en dan inladen via grub?

Ik heb al wat gelezen over mkinitramfs, mkinitrs, squashfs, ... maar wat heb ik juist nodig?
Kan iemand mij een beetje in de juiste richting wijzen waarop ik verder moet zoeken om dit werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
Via deze url http://jootamam.net/howto-initramfs-image.htm ben ik al een stap verder.

Ik heb van de chroot environment (/mnt/chroot/squeeze) een igz file gemaakt en vervolgens een grub entry aangemaakt in /etc/grub/40_custom (& update-grub)

in de /etc/fstab van de chroot staat hetvolgende:

# UNCONFIGURED FSTAB FOR BASE SYSTEM
/home /home none bind 0 0
/tmp /tmp none bind 0 0
proc-chroot /proc proc defaults 0 0
devpts-chroot /dev/pts devpts defaults 0 0

Wanneer ik reboot met die nieuwe ramfile, krijg ik de error "Kernel Panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs"

[ Voor 19% gewijzigd door fjskmdl2 op 18-03-2011 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik geloof niet dat initramfs de juiste oplossing is.
Initramfs is bedoelt als een soort pre-boot omgeving.

Ik vind het op zich wel cool dat je dit met de hand probeert te bouwen, maar ik zou zelf zou het anders aanpakken.
Ik zou een Debian Live CD pakken en m'n USB key in twee stukken partitioneren.
Op het ene stuk zet ik Debian Live, en het andere deel zou ik gebruiken om m'n configs enzo op te slaan.
Dat zou ik doen door de tweede partitie met unionfs over de eerste heen te mounten.

google woorden: debian live persistent

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
Bedankt, dit lijkt inderdaad een betere aanpak via het debian live project :)