Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Devin19
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 15-04 15:46

Devin19

Steam ID: turbodevin

Topicstarter
Goedenavond,

Gistermorgen is mijn GeForce 7600 GT uitgevallen en waarschijnlijk doorgebrand aangezien hij nogal stoffig was.
Om de temperaturen te checken heb ik net SpeedFan gedownload. Ik vind zelf dat de temperatuur van de CPU erg hoog is, maar aangezien ik hier niet echt ervaring mee heb zou ik graag jullie mening hierover willen hebben.

Als jullie nog tips hebben om de temperatuur omlaag te krijgen hoor ik dit graag.

Foto's 7600GT:

Devin19 wijzigde deze reactie 20-03-2011 21:45 (15%)
Reden: Foto's 7600GT toegevoegd

• CDA441
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 11-05 19:52
Probeer hem eens te ontstoffen en vervang de koelpasta eens, misschien gaat het wat helpen ;)

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

• Devin19

Devin19

Topicstarter
Ontstoffen had ik een maand geleden al gedaan, en gister ook al. Koelpasta vervangen ga ik zelf niet doen ;) Volgende week toch nieuwe PC (zie inventaris) dus dan gebruik ik deze toch niet meer.

• EWK
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Dus is je topic overbodig?

We nominate you to find out and report back.

• Devin19

Devin19

Topicstarter
Als jullie het er over eens zijn dat hij extreem warm wordt wel ja...

• fridgeman
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11-09-2016

fridgeman

SomaFM Secret Agent

quote:
Devin19 schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 19:09:
Als jullie het er over eens zijn dat hij extreem warm wordt wel ja...
In dat geval ben ik van mening dat hij extreem warm wordt ja.

fridgeman wijzigde deze reactie 18-03-2011 19:11 (3%)
Reden: Zo, weer een tevreden gebruiker.

Doet niet aan ontwikkelingssamenwerking.

• coffeejunkee
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14-08-2018
Ja, die temperaturen zijn belachelijk hoog, tenminste als dat in idle is (wat ik aanneem). Normaal horen ze rond de 30 te liggen. Maar kijk ook eens met een ander programma zoals RealTemp of Coretemp.

Harde schijf wordt ook nogal warm. Hou er rekening mee dat als Speedfan de temp daarvan uitleest de schijf nooit uitgeschakeld wordt in idle (als je dat tenminste in Windows hebt ingesteld).

• Devin19

Devin19

Topicstarter
Is inderdaad in idle, zal eens kijken in RealTemp.

Edit: RealTemp: 88°C & 86°C
CoreTemp: 85°C & 82°C

Dus dan wordt het nog hoger...

Devin19 wijzigde deze reactie 18-03-2011 19:33 (50%)
Reden: Resultaten van CoreTemp en RealTemp.

• coffeejunkee
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14-08-2018
Ok, hoge temps zijn echt hoog. Is dit al lang zo? Want het lijkt wel alsof de koeler er gewoon niet goed opzit. Van een beetje stof wordt ie niet zo warm.

• Devin19

Devin19

Topicstarter
Volgens mij zit alles gewoon goed d'r op. En dit is voor zover ik weet altijd zo geweest. Wat stof betreft zat dat er niet veel op, en zeker niet nadat ik hem zuivergemaakt heb.

Edit:
Nu aan het koelen met Ferm SVW-400

Temperaturen zijn al aan het dalen, zometeen speedfan resultaten.

Edit 2:
Tijdens de koeling met de Ferm SVW-400,die op onderstaande foto's te zien is, zijn dit de resultaten in SpeedFan:

Zoals je hieronder kunt zien zit er toch nog erg veel stof op de ventilator.

Extra ventilator werkt erg goed, maar maakt wel veel lawaai. Ga straks ventilator goed ontstoffen, dan test ik morgen nog eens met, en zonder extra ventilator.

Devin19 wijzigde deze reactie 20-03-2011 21:41 (79%)
Reden: Resultaten + Foto's toegevoegd

• noes
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Het koelblokje in onderste foto doet idd helemaal niets meer. Hoe is het nu, na het schoonmaken?

K46, K26, E46

• RSpliet
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 20-03 19:39

RSpliet

*blink*

Ach, die nVidia kaarten kunnen een hoop hebben. Heb zelf per ongeluk een FX5600 een jaar gebruikt met een kapotte fan. Vond het al raar dat ik artifacts had, en dat 's winters in eens opgelost was :+
Anyway, koeling schoonmaken, anders vervangen. Grote kans dat'ie weer als een zonnetje maantje loopt. Laten vervangen is duurder dan een nieuwe kaart, dus tenzij je niet wilt klussen en vast zit aan AGP, is dat ook een prima optie.

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Devin19

Devin19

Topicstarter
Ik zit nu op school, zal vanavond schoonmaken en dan post ik nieuwe resultaten.

• Luuk1983
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16:41
Geef je voeding op die screenshots op de 12V rail maar 8,5V?? Die afwijking is veel te groot. Het lijkt me onderhand een foute waarde. Het kan me haast niet voorstellen dat alles nog goed werkt op 8,5V!

Maar goed zo'n Core 2 Duo moet met standaard Intel cooler idle een graadje of 30 a 35 zijn. Dat koelblok doet inderdaad vrij weinig meer omdat het dicht zit met stof. Logisch dat je ventilator harder gaat draaien en herrie gaat maken: die probeert er nog wat van te maken. Een beetje stof in de kast OK, maar dit koelblok is onderhand gestuct...

Luuk1983 wijzigde deze reactie 21-03-2011 12:04 (46%)

Intel Core i7 4790K | MSI Z87-G45 Gaming | 16GB Crucial | MSI GTX1080 Gaming X | Samsung 850 Pro 256GB, 850 EVO 1TB | Seagate 1TB | Fractal Design R4 | Scythe Mugen 4 | Seasonic M12II EVO 520 | HTC Vive

• Klojum
  • Laatst online: 12-05 20:58
Afstoffen met een schone verfkwast gaat altijd prima, wel meteen de stofzuiger erbij houden.

FYI: mijn 7600GT blijft op 48°C hangen, en dat is een passief gekoelde kaart.

• Devin19

Devin19

Topicstarter
quote:
Luuk1983 schreef op maandag 21 maart 2011 @ 12:02:
Logisch dat je ventilator harder gaat draaien en herrie gaat maken: die probeert er nog wat van te maken. Een beetje stof in de kast OK, maar dit koelblok is onderhand gestuct...
Ik had het eigenlik over die witte ventilator, op zich valt het geluid van die andere nog mee. Het koelblok is inderdaad redelijk gestuct.
quote:
Klojum schreef op maandag 21 maart 2011 @ 12:08:
Afstoffen met een schone verfkwast gaat altijd prima, wel meteen de stofzuiger erbij houden.

FYI: mijn 7600GT blijft op 48°C hangen, en dat is een passief gekoelde kaart.
7600GT heb ik niet meer kunnen meten, die is al kapot, maar ik schat dat die ook wel boven de 80C heeft gezeten.

Had al geprobeerd met stofzuiger, maar grafische kaart en aantal kabels zaten in de weg. Nu de grafische kaart er niet meer in zit, kan ik de kabels beter aan de kant doen en dan probeer ik dan nog wel eens met verfkwast erbij.

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 16:01

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

NOOIT met een stofzuiger de binnenkant van je PC schoonmaken! Een stofzuiger (kan) een statische lading opbouwen.

Gebruik altijd een compressor, een busje lucht* en/of een (katoen) stoffen doek.

*Kan je krijgen bij een betere computerboer.

Zoek je mensen om mee te gamen, of om gewoon mee rond te stoeien? Kom gerust langs in ons Discord kanaal.

• Klojum
  • Laatst online: 12-05 20:58
Statische ladingen bouw je eerder op als je tapijt of sommige tegels hebt liggen, dit in combinatie met "verkeerde" schoenen. Met laminaat of parket scheelt dat al een boel.

Bovendien zou ik te ontstoffen onderdelen ALTIJD uit de systeemkast halen voordat je de schoonmaakactie begint.

• RammY
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13-05 09:54

RammY

Dát!

Ik maak al jaren pc's schoon met een stofzuiger en nog nooit problemen gehad.
Het ligt er wel ff aan hoe je die slang er in houd.
Als ik lekker overal over mn mobo ga zuigen en zo dicht mogelijk er op, ja dat gaat hm niet worden.
Ook altijd verstandig je PC geaard te houden tijdens het schoonmaken.
Dus schakelaartje op je voeding omzetten en je kabel er in houden.

Shoot & Share @ www.rallysportmedia.nl

• Devin19

Devin19

Topicstarter
quote:
D4NG3R schreef op maandag 21 maart 2011 @ 12:20:
NOOIT met een stofzuiger de binnenkant van je PC schoonmaken! Een stofzuiger (kan) een statische lading opbouwen.
Is dit ook het geval als je er een kunststof voorstuk op de zuigstang zet? En als je nergens tegenaan stoot kan dit toch geen kwaad of wel?

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 16:01

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Het kunstof wat aan de stofzuiger zit veroorzaakt juist deze statische lading doordat stofdeeltjes er langsheenschuren. En nee, elektrischiteit kan een boog maken. Hiervoor is geen aanraking nodig.

Dat het een paar keer goed gaat betekend niet dat het altijd zo zal zijn. Ik raad het sterk af een stofzuiger te gebruiken binnen de PC.

D4NG3R wijzigde deze reactie 21-03-2011 12:30 (22%)

Zoek je mensen om mee te gamen, of om gewoon mee rond te stoeien? Kom gerust langs in ons Discord kanaal.

• SjoerdSluis
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 28-07-2011
Ik zal hem gewoon even goed schoonmaken, kijk ook goed of de roosters waar er lucht binnen kan komen van je kast goed schoon zijn.
Als die dicht zitten word het aanzuigen van lucht ook knap lastig, maar als ik zo je fan zie op de foto's kan een goeie schoonmaakbeurt geen kwaad :)
Suc6

Groetjes Sjoerd ---- PC Spec's / http://specs.tweak.to/17848

• Devin19

Devin19

Topicstarter
quote:
SjoerdSluis schreef op maandag 21 maart 2011 @ 12:34:
Ik zal hem gewoon even goed schoonmaken, kijk ook goed of de roosters waar er lucht binnen kan komen van je kast goed schoon zijn.
Als die dicht zitten word het aanzuigen van lucht ook knap lastig, maar als ik zo je fan zie op de foto's kan een goeie schoonmaakbeurt geen kwaad :)
Suc6
Die roosters zijn gewoon schoon, het ligt alleen aan dat koelblok dat onder het stof zit.

Devin19 wijzigde deze reactie 21-03-2011 19:55 (14%)

• SjoerdSluis
Ok, na nogmaals maak hem vanavond eerst maar even goed schoon dat alle fan's stof vrij zijn en dat er weer een goeie luchtstroom door je kast gaat.
Kijk wat D4NG3R zegt wel uit met de stofzuiger, maar of het wel of niet kan, ga maar is zoeken op google je vind tienduizenden meningen over hoe het wel en niet moet, en iedereen zegt wat anders.
Gewoon voorzichtig doen, pak altijd de kast met 1 hand vast dan kan je namelijk van uit je zelf al geen statische lading meer overbrengen op de kast.

• Devin19

Devin19

Topicstarter
Ik heb hem net zuiver gemaakt met een verfkwastje en stofzuiger. Fan aan de achterkant heb ik eruit gedraaid en helemaal zuiver gemaakt, koelblok is ook zuiver, alleen nog een beetje stof achter op fan van cpu. Nadat de computer 20 minuten aanstond nog een keer met SpeedFan temperatuur gemeten en daar komt dit uit:

Links oud, rechts nieuw

Zoals je kunt zien zijn de temperaturen nog steeds veel te hoog, maar het scheelt toch alweer 14 graden.
Ook is de RPM van de twee fans een beetje gestegen, wat waarschijnlijk te danken is aan de lagere hoeveelheid stof op de bladen.

Voor poetsen

Na poetsen

De bekabeling zit ook een beetje in de weg, waardoor de airflow niet bepaald goed is.

Ik heb ook nog een keer getest met de Ferm SVW-400 ventilator, wat onderstaand resultaat gaf:

De CPU daalt met nog eens 11 graden, en Core0 en Core1 dalen respectievelijk met 12 en 13 graden celsius.

Ik weet dat dit nog niet is zoals het hoort, maar het is al een hele verbetering. Als jullie nog andere tips hebben of dingen waaraan het zou kunnen liggen, hoor ik het graag.

• fridgeman
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11-09-2016

fridgeman

SomaFM Secret Agent

quote:
De bekabeling zit ook een beetje in de weg, waardoor de airflow niet bepaald goed is.
Waarom stel je een vraag als je het antwoord al weet?

Doet niet aan ontwikkelingssamenwerking.

• Devin19

Devin19

Topicstarter
quote:
fridgeman schreef op maandag 21 maart 2011 @ 20:25:
[...]

Waarom stel je een vraag als je het antwoord al weet?
Omdat dit één antwoord is, niet DE oplossing van het hele probleem.

• Luuk1983
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16:41
Het antwoord is:

• Alles fatsoenlijk onstoffen
• Een goede airflow in de kast creeren. Oftewel: kabels netjes wegwerken en een goede intake en exhaust fan. Het is goed mogelijk dat met de zijkant op de kast de airflow beter is dan met de kast open
• Processorkoeler even opnieuw op de processor plaatsen met nieuwe goede koelpastatkGebrui3Aniet ml r dan een rijstkorrel: teveel koelpasta zorgt juist voor isolatie ipv geleiding.

Intel Core i7 4790K | MSI Z87-G45 Gaming | 16GB Crucial | MSI GTX1080 Gaming X | Samsung 850 Pro 256GB, 850 EVO 1TB | Seagate 1TB | Fractal Design R4 | Scythe Mugen 4 | Seasonic M12II EVO 520 | HTC Vive

• Devin19

Devin19

Topicstarter
Ik zal die kabels eens proberen fatsoenlijk weg te werken.
quote:
Luuk1983 schreef op maandag 21 maart 2011 @ 20:50:
Het is goed mogelijk dat met de zijkant op de kast de airflow beter is dan met de kast open
Deze is ook dicht, was alleen bij het maken van de foto van het koelblok, en bij het testen met die extra ventilator open.

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17:24
quote:
Luuk1983 schreef op maandag 21 maart 2011 @ 12:02:
Geef je voeding op die screenshots op de 12V rail maar 8,5V?? Die afwijking is veel te groot. Het lijkt me onderhand een foute waarde. Het kan me haast niet voorstellen dat alles nog goed werkt op 8,5V!
Iets met Speedfan en uitleesfouten

Realtemp is stukken betrouwbaarder. Als je niet over professionele meet apparatuur voor voltages beschikt dan kun je de voltages het beste in de BIOS checken, dat doe ik altijd ;)

FastFred wijzigde deze reactie 24-03-2011 13:58 (20%)

Everything that is, sprang from what was | iRacing Profiel

• SjoerdSluis
Hoe sta je er nu voor, zijn de temperaturen al beter geworden?

• Devin19

Devin19

Topicstarter
quote:
SjoerdSluis schreef op maandag 28 maart 2011 @ 11:51:
Hoe sta je er nu voor, zijn de temperaturen al beter geworden?
Heb gisteren nieuw systeem gekocht, en harde schijf van oude systeem hierin gezet. Dus ik kan momenteel niks meer met dat oude systeem. Heb kabels verhangen, maar geen verschil. Bij grafische kaart is gisteren de koelpasta ververst en alles goed zuiver gemaakt. Deze kan ik alleen pas testen als het oude systeem weer werkt.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Verenigde staten

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True