Toon posts:

Hoge Tempratuur North Bridge moederbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik zit met een vraag/probleem.
De temperatuur van mijn North bridge op mijn moederbord (MSI 770-G45) word zeer warm, zo warm dat het passieve koelblok wat aanwezig is bijna niet meer aan te raken is.

Nou heb ik ruim een jaar zonder problemen gedraaid met een AMD Athlon X2 processor, nu heb ik een aantal weken geleden een nieuwe processor gekocht om precies te zijn een AMD Phenom X6 1090T, een aardig beest.
Sinds ik met deze processor draai word mijn north bridge ongeloofelijk warm (hoe warm precies kan ik niet vertellen) heb zelfs 1 maal gehad dat mijn computer in een thermische beveiliging stond waardoor ik bijna een uur moest wachten totdat ik hem weer aan kreeg.

Ik heb een nieuwe kast aangeschaft een Coolermaster CM 690 II Advanced, die ik reeds nog moet ombouwen omdat ik weet dat mijn huidige kast geen fantastische luchtstroom heeft.
Op dit moment heb ik een tafelmodel ventilator in mijn kast staan, die recht op het passieve koelblok blaast en nu blijft de north bridge mooi op tempratuur, maar dit is geen porum natuurlijk

Mijn vraag was of iemand hier ervaring mee heeft of een antwoord, waarom het zo is dat bij mijn nieuwe processor die north bridge zo belachelijk warm word.
De rest van de computer blijft volgens speedfan netjes op tempratuur:

CPU rond 30 graden
GPU rond 40 graden

Nog een klein detail, zelfs bij het niet stressen van mijn computer word de north bridge erg warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Voor zover ik weet worden NB's altijd heet. Je zou de heatsink eraf kunnen halen en nieuwe thermische pasta erop aanbrengen. Misschien een kleine fan bevestigen op de heatsink om de temp enigzins iets naar beneden te brengen en wat stabieler te krijgen.

Waarom hij ineens heet wordt door CPU verandering.... durf ik niet te zeggen. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor de tip, had inderdaad al even zitten kijken naar een mini fan. alleen dan moet ik even gaan hobbyen om die er op te krijgen.
Heb je daar misschien een tip voor, want het is namelijk dat er gewoon direct lucht op dat passieve koelblokje moet komen.
Zou alleen niet weten hoe ik daar een fan vast kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
kleine houtschroef, met grof draad wil zich meestal wel vastzetten tussen de koelvinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-09 16:51
Probleem komt vaak voor bij de wat goedkoper koeling om de NB. Misschien vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zit een standaard passief koelblok op van MSI, geloof dat MSI niet echt een B merk is of vloek ik nu in de kerk??

Ik ga de tip van Bierschuit morgen is even proberen, kijken ik daarmee wat verder kom.

Maar ondertussen, is er iemand die enig idee heeft waarom hij zoveel warmer word dan eerst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb op het moment alles in mijn nieuwe kast draaien, ook heb ik de tip van Bierschuit toegepast.
Er draait nu continu een kleine koelfan op de noth bridge, heb van het weekend een goeie nacht zitten gamen en me pc houd zich er goed onder.
Dus voorlopig is het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:29

D4NG3R

kiwi

:)

Dingetjes als deze: pricewatch: Nexus SFM-1000 Silicon Fan Mounts kan je meestal zo op een NB/SB heatsink plaatsen, zonder deze te beschadigen.

Als je gaat doen wat bierschuit aangeeft verlies je je garantie.

Veel makkelijker is om in je CM690 een fan op het zijpaneel te plaatsen, dan blaas je direct op de NB. Lekker stille fan welke goed presteert voor weinig geld: pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm

[ Voor 33% gewijzigd door D4NG3R op 21-03-2011 12:27 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok zal straks is even vragen bij de lokale computer boer hier, Garantie is op dit moment voor mij toch al verlopen aangezien het bord nu al 1,5 jaar oud is maar iig bedankt voor de tip.
Denk dat met me nieuwe kast de airflow ook 100 keer beter is dan voorheen dus het zal er daar ook wel mee te maken hebben dat de temperatuur nu beter blijft van de heatsink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik zou eerst je hardware in de CM690 plaatsen, dikke kans dat je temps dan veel beter uitvallen.

(Kleine tip trouwens: Als je maar 1 of 2 HDD's gebruikt. Haal de onderste brackets weg voor een (ver)betere airflow.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles inderdaad nu een dag in de CM690 zitten, temperaturen vallen inderdaad een stuk beter uit nu.
Maar north bridge blijft warm, maar wel minder met de kleine koelfan erop, weet jij misschien waarom dat in eens kan (zie start topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Kan je een keer een foto maken van het koelblok van je oude, en het koelblok van je nieuwe CPU? (Foto maken recht van boven!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe bedoel je? me Cpu blijft op een goeie temperatuur het ging even om het passive koelblok van de North Bridge die belachelijk warm werd.
Het gaat om het blokje waar met dikke letters MSI op staat, hier heb ik nu een beugeltje omheen gemaakt en een klein ventilatortje op staan.

De beide koelblokken van nieuwe en oude CPU zijn de standaard koelers die geleverd werden bij de processor.

Afbeeldingslocatie: http://www.btecanada.com/products/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/7/7/770-G45-1_1.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2011 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Weet ik, maar ik vraag om een reden om het CPU blok. Normaliter blaast de CPU koeler ook op de NB. Zoals je kan zien is het koelblokje op je NB bedoelt om van boven naar onder een luchtstroom te ontvangen.

De standaard koelblokken van AMD's Athlon II Processoren voldoen hier dan ook perfect aan.
Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/_BiPz2_46Jj0/Sv32vPme8LI/AAAAAAAAANQ/YmIlK2_JV0c/s400/720+750+bottom.JPG
(De fan blaast van boven naar beneden, lucht kan alle kanten op.)

De Phenom II X4 en X6 processoren hebben echter een koeler welke alleen links/rechts een luchtstroom creeert:
Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/phenom-ii-x4-955/stock-hsf.jpg

Snap je nou waarom je NB waarschijnlijk zo warm is geworden sinds je gewisseld bent?

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 22-03-2011 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertSchut
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-07 18:56
Hoi Sjoerd,

je probleem viel me meteen op omdat ik hetzelfde heb gehad, al even geleden hoor, op een Aus P5B. Dat bord draai ik nu al 5 jaar mee ofzo (E8600 op 4GHz 7x24 erop nu). Ik heb ook een extra fan overwogen, maar iedere fan maakt weer een beetje geluid en elegant vond ik het niet.
Ik zou je van harte aanraden wat ik heb gedaan: (1) koop een Scyte Mugen koeler en monteer de 12cm fan op de smalle zijde. Dan steekt ie over. Klier de beugels zo dat de luct die langs de processor koeler gaat over je NB waait. (2). Probeer je NB koeler te draaien, ja dat kost je de garantie. Maar dan waait de stroom wel door de vinnen heen. En je processor wordt lekker gekoeld.
Simelere oplossing is wat bovenstaand terecht wordt aangegeven: zorg voor een processorkoeler die de lucht door je niet gewijzigde NB duwt. daar is het MoBo ontwerp zeer waarschijnlijk op gebaseerd. Er zijn diverse koelers, o.a. van Scythe (Katana, Kama, of misschien de Samurai ZZ) , die dit kunstje flikken en dan meteen beter en stiller koelen. Deze oplossing kost je niet de garantie en is misschien beter.
Suc6, Evert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het lijkt erop dat de temps nu goed uitvallen bij de TS (Lees: <45c voor de NB is goed). Dus ik denk niet dat het echt nodig is. Mocht de TS nog willen OC'en. Adviseer ik -zeker met die kast- een Mugen II met een fan aan de onderkant welke naar boven blaast. Op die manier zuig je ook nog eens lucht aan voor je NB :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:30
Verwijderd schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 00:52:
Er zit een standaard passief koelblok op van MSI, geloof dat MSI niet echt een B merk is of vloek ik nu in de kerk??
MSI is inderdaad geen B-merk, maar hou er rekening mee dat je met een verouderde chipset werkt, op een verouderd moederbord, uit de tijd dat hexacore CPU's nog geruchten waren. Kans is groot dat de koeling van je NB niet berekend is op de belasting die een Phenom II X6 met zich mee brengt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De NB hoeft bijna niks meer te doen met een Phenom II X6 als met een Athlon II X2. En het koelblokje is berekend op 100% belasting ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

En D4NG3R, je uitleg betreft de warmte ontwikkeling van me NB nu met mijn nieuwe processor kan inderdaad goed kloppen, denk ook dat dit het daadwerkelijk is.

Zoals ik al zij heb ik het op dit moment tijdelijk even opgelost met een kleine fan te monteren op NB, dit is natuurlijk geen oplossing die schoonheidsprijzen zal winnen maar is voorlopig even genoeg.
Zal later is even kijken naar de tip van EvertSchut, moet eerst alleen even geld sparen vandaag is me laptop overleden (moederbord doorgebrand 2e x in 3 jaar tijd Nooit meer een HP) maar dat is een ander verhaal.

Ik dank u alleen voor het meedenken!!!
Pagina: 1