Na een plotselinge crash van de harde schijf (die ik niet doorhad, computer reageerde nog alleen startte niets meer) op een ubuntu 10.10 systeem, kon ik niet meer rebooten omdat hij de 'init' niet meer kan vinden. Voordat ik rebootte kon ik wel nog sommige files lezen, maar niet meer schrijven. (Stom ik had toen meteen backup moeten proberen te maken). Harde schijf crashte tijdens het draaien van een minecraft server. De MBR lijkt onbeschadigd want ik kom wel bij de nood prompt terecht en ik kan gewoon in Grub komen.
Heb zelf al een paar dingen geprobeerd om bij mijn data te komen, waaronder:
* Booten in SystemRescueCD 2.0.0 (altkernel en normale kernel)
* Starten van gparted, die lijkt in een loop vast te komen zitten bij het scanning for devices.
* Fdisk /dev/sda - Partitie tabel kan nog wel gelezen worden, bij het schrijven lijkt ook fdisk vast te lopen. Partitie tabel is na die vastloper nog steeds te lezen.
* Mount /dev/sda1 loopt ook vast, na een uur wachten nog steeds geen bash prompt terug.
* lsof /dev/sda1 is helemaal leeg.
* e2fsck -f /dev/sda1 levert device or resource busy (drive is natuurlijk niet gemount, ook na schone reboot in system rescue cd gebeurt er niets)
* fsck -y /dev/sda1 levert hetzelfde op.
Al deze commands uitgevoerd vanuit de system rescue cd prompt. Hier de dmesg van de system rescue cd:
dmesg:
http://pastebin.com/rYGmK9LX
Heb zelf al een paar dingen geprobeerd om bij mijn data te komen, waaronder:
* Booten in SystemRescueCD 2.0.0 (altkernel en normale kernel)
* Starten van gparted, die lijkt in een loop vast te komen zitten bij het scanning for devices.
* Fdisk /dev/sda - Partitie tabel kan nog wel gelezen worden, bij het schrijven lijkt ook fdisk vast te lopen. Partitie tabel is na die vastloper nog steeds te lezen.
* Mount /dev/sda1 loopt ook vast, na een uur wachten nog steeds geen bash prompt terug.
* lsof /dev/sda1 is helemaal leeg.
* e2fsck -f /dev/sda1 levert device or resource busy (drive is natuurlijk niet gemount, ook na schone reboot in system rescue cd gebeurt er niets)
* fsck -y /dev/sda1 levert hetzelfde op.
Al deze commands uitgevoerd vanuit de system rescue cd prompt. Hier de dmesg van de system rescue cd:
dmesg:
http://pastebin.com/rYGmK9LX