Laat een switch alsnog alle data langs de router lopen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SipartiX
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hallo Tweakers,

Ik vroeg mij het volgende af. Ik heb thuis een Mac, een gewone PC en een HTPC welke tevens dienst doet als NAS.

Elke zit aangesloten via een bekabelde verbinding aan mijn 1000mbit switch. De switch zit op zijn beurt weer aangesloten op mijn Netgear WNDR3700.

Als een bestand van de HTPC naar mijn Mac geladen wordt, is de volgorde dan situatie 1 of 2?

Situatie 1:

HTPC > Switch > Mac

Situatie 2:

HTPC > Switch > Router > Switch > Mac

In andere woorden, zoekt de computer simpelweg het ip-adres, en laat hij dan de rest van de gegevens via de kortste route lopen (situatie 1)? Of moet voor elke bit de router de boel de juiste kant op sturen?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Situatie 1. Layer 3 (je router) komt hier helemaal niet in voor.

Life is simple, make choices, don't look back...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het gaat altijd via de kortste weg, de switch zal het verkeer gewoon doorsturen naar het juiste apparaat omdat hij weet waar het verkeer heen moet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ook als de router DHCP doet? Als ik de router eruit trek moet ik opeens x seconden wachten voordat ik een ander apparaat achter de switch kan bereiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Saturnus op 18-03-2011 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Saturnus schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 14:56:
Ook als de router DHCP doet? Als ik de router eruit trek moet ik opeens x seconden wachten voordat ik een ander apparaat achter de switch kan bereiken.
DHCP heeft een lease time (zeg 8 dagen) je zult dus gewoon je IP behouden als je router niet meer verbonden is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 22:33

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Saturnus schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 14:56:
Ja ook dan. Waar jij misschien last van hebt is een DNS lookup die langer duurt dan normaal. Voor de switch doet het er in elk geval niet toe.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
We gaan er met z'n allen even van uit dat er geen VLAN's op de switch zitten, en alle apparaten dus in 1 subnetje :P ;)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lijkt me niet dat je thuis met 3 apparaten dat gaat uitspoken maar dit nog niet weet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Via een ARP tabel weet de switch gewoon waar het verkeer heen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Exorcist schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 15:38:
Via een ARP tabel weet de switch gewoon waar het verkeer heen moet.
Bijna. ARP is layer 3. Dit is gewoon een mapping MAC-poort die over het algemeen in CAM geheugen zit.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:51
Precies. Switches zijn gewoon layer 2 apparaten (m.u.v. de layer 3 switches, maar die heeft de TS niet) dus een layer 3 device zoals de router komt er niet aan te pas bij verbindingen binnen het eigen VLAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 09:06
CyBeR schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 16:01:
[...]

Bijna. ARP is layer 3. Dit is gewoon een mapping MAC-poort die over het algemeen in CAM geheugen zit.
ARP maakt gebruikt van het broadcast adres van een netwerk om een ip adres bij eem mac adres te vinden idd, dus Layer 3. Wat Exorcist bedoelde is de mac address table.
Pagina: 1