Op mijn werk hebben we een ADSL-verbinding van XS4ALL met een Zyxel P-660H-D1 modem/router. De DHCP-service hierop staat aan en er worden adressen uitgegeven in het bereik 192.168.0.x.
Nu hebben we sinds een paar dagen ook een zakelijke verbinding van UPC met een Cisco EPC3925 modem. Het gateway-adres hiervan staat standaard op 192.168.1.1 en kan niet worden gewijzigd met de huidige firmware. Vind ik raar, maar is bevestigd door de helpdesk van UPC.
We willen graag het volgende:
- de UPC-verbinding als hoofdverbinding gebruiken
- de ADSL-verbinding als een soort backup
- het bestaande bereik van 192.168.0.x blijven gebruiken in het netwerk
- snel kunnen overschakelen naar de ADSL-verbinding als UPC een storing heeft
Het lijkt mij het eenvoudigst om ook op de Zyxel het bereik van 192.168.1.x in te stellen, maar dat gaat dus in tegen de wens om 192.168.0.x te blijven gebruiken. Of is het toch op een eenvoudige manier mogelijk om aan alle 4 de wensen tegemoet te komen?
Nu hebben we sinds een paar dagen ook een zakelijke verbinding van UPC met een Cisco EPC3925 modem. Het gateway-adres hiervan staat standaard op 192.168.1.1 en kan niet worden gewijzigd met de huidige firmware. Vind ik raar, maar is bevestigd door de helpdesk van UPC.
We willen graag het volgende:
- de UPC-verbinding als hoofdverbinding gebruiken
- de ADSL-verbinding als een soort backup
- het bestaande bereik van 192.168.0.x blijven gebruiken in het netwerk
- snel kunnen overschakelen naar de ADSL-verbinding als UPC een storing heeft
Het lijkt mij het eenvoudigst om ook op de Zyxel het bereik van 192.168.1.x in te stellen, maar dat gaat dus in tegen de wens om 192.168.0.x te blijven gebruiken. Of is het toch op een eenvoudige manier mogelijk om aan alle 4 de wensen tegemoet te komen?