Toon posts:

Moederbord maakt vreemd geluid ... wat kan dat zijn?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Gigabyte mobo MA69GM-S2H maakt een vreemd geluid bij gebruik. En dat gebruik is wanneer ik bijv. een game opstart of wanneer ik snel pan in google maps op een satellietkaart bijvoorbeeld.
Het geluid is nog het beste te omschrijven als het geluid van een actief notebook 2.5" schijfje, maar dan iets lichter maar wel scherper.

NB: Het zit 100% zeker NIET in mechanische componenten zoals fans of harde schijf. Deze heb ik allemaal al geïsoleerd en ook de grafische kaart is eruit (mijn mobo heeft ook een on-board GPU).
Het zit ook niet in mijn voeding. Het lijkt bijzonder veel op het issue in http://discussions.virtua...e/index.php/t-116619.html.

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de dynamiek in power. Wanneer ik echter gesimuleerd mijn CPU (AMD Athlon 64 X2 4400+) op 100% zet (ca. 15 W toename) gebeurt er niets.
Bij pannen in google maps neemt het opgenomen vermogen met ca. 30W toe (met mijn on-board GPU) en dan is het geluid goed te horen. Het is dus hoorbaar tijdens het pannen; wanneer ik de muis stop stopt het geluid ook (en nee het is niet mijn muis of monitor).

Dus wat kan dit zijn? Een voltage regulator? De on-board GPU is het waarschijnlijk niet want ik hoor het geluid ook bij gebruik van m’n PCI-E grafische kaart.
Wanneer iemand goede suggesties heeft hoor ik het graag… ook of en zo ja hoe het op te lossen is…

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:51

Saven

Administrator

Sluit je pc eens aan op een ongeaard stopcontact

Verwijderd

classic gevalletje coil whine????

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit klinkt inderdaad heel erg als coil whine. Dat verklaart ook wel waarom het bij zwaardere belasting wat anders klinkt dan bij lichtere belasting.