MacBook Pro en hoofdpijn

Pagina: 1
Acties:

• tabakje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-01 15:54
Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe macbook pro 13" en ik krijg al na 5 minuten hoofdpijn van dat ding. Hiervoor heb ik altijd een macbook uit 2006 gehad en nooit problemen mee gehad.

Ik heb de brightness altijd al erg laag staan, dus daar zal het niet aan liggen.

Nou ben ik eigenlijk benieuwd of er mensen zijn met dezelfde ervaring als ik. En misschien weet iemand zelfs een oplossing hiervoor, want ik ben na een paar dagen al erg gehecht geraakt aan m'n nieuwe macbook en ik wil 'm eigenlijk niet weg doen.

Op het appleforum lopen hier ook meerdere draadjes over.

Hier staat nog een interessant artikel over LCD ongemakken.

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Hoe is je houding achter de laptop? Als je voorovergebogen of gespannen zit (het blijft 'slechts' een 13" scherm) kun je ook last krijgen van (in)spanningshoofdpijn. Zelf werk ik met een 15" scherm op m'n laptop en probeer altijd voldoende afstand te houden, dus niet te gaan zitten turen.

Andere mogelijkheden zijn te felle/te donkere omgeving of toch gewoon een brak scherm (te trage refresh oid?)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 20:37
Misschien toch de backlight wat hoger zetten. Je ogen moeten namelijk ook moeite doen om tekst in een slecht contrast te lezen.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Heb ook MBP 13" 2011 gekocht.. nergens last van qua hoofdpijn, dus ik denk dat je - zoals hierboven al gemeld - de helderheid juist hoger moet zetten. Heb ik trouwens ook gedaan, omdat ik het in eerste instantie niet goed leesbaar vond allemaal.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-01 14:06
BL wil je zo afstellen zodat het scherm niet lichter of donkerder is dan de omgeving. Zoals Alex3305 zegt, een te donkere omgeving en dus scherm zijn te vermoeiend.

• tabakje
EcoR schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 12:23:
Hoe is je houding achter de laptop? Als je voorovergebogen of gespannen zit (het blijft 'slechts' een 13" scherm) kun je ook last krijgen van (in)spanningshoofdpijn. Zelf werk ik met een 15" scherm op m'n laptop en probeer altijd voldoende afstand te houden, dus niet te gaan zitten turen.

Andere mogelijkheden zijn te felle/te donkere omgeving of toch gewoon een brak scherm (te trage refresh oid?)
Ik werk over het algemeen met voldoende omgevingslicht, ben wel geneigt om zo nu en dan in m'n scherm te "duiken". Maar dit leverde me bij m'n oude macbook geen problemen op .
alex3305 schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 12:23:
Misschien toch de backlight wat hoger zetten. Je ogen moeten namelijk ook moeite doen om tekst in een slecht contrast te lezen.
Zo extreem laag staat m'n backlight ook niet, ik kan nog wel goed de contrasten zien.

Ik ben nog vergeten te zeggen dat ik dit probleem ook eens met een Samsung 24" monitor (CCFL backlight, tn paneel) heb gehad, hier werd ik zelfs misselijk van. Na deze vervangen te hebben door een Benq 24" monitor (LED backlight, VA-paneel) waren de klachten weg.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:25
Mogelijk kan dit de problemen verminden (als het aan het beeldscherm ligt): http://stereopsis.com/flux/

Ik kreeg altijd in een mum van tijd last met crt's die lager dan 85hz stonden, maar met flatscreens heb ik daar nooit meer last van gehad, en zo ook met mijn mbp niet.

[ Voor 84% gewijzigd door Jesse op 18-03-2011 12:51 ]

• tabakje
Jesse schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 12:48:
Mogelijk kan dit de problemen verminden (als het aan het beeldscherm ligt): http://stereopsis.com/flux/

Ik kreeg altijd in een mum van tijd last met crt's die lager dan 85hz stonden, maar met flatscreens heb ik daar nooit meer last van gehad, en zo ook met mijn mbp niet.
nee, het veranderen van de kleurtemperatuur haalt niks uit helaas

Verwijderd

Er zijn nog wel wat apps die het licht verzachten en/of veel meer instellingen geven voor het beeldscherm: brigthness control, shades, dark adapted en screen shades. Voor een MBP zouden ze vwb het verzachten eigenlijk niet nodig hoeven zijn. Voor de nieuwere iMacs bijvoorbeeld wel omdat het laagste brightnessniveau van de iMac voor veel mensen te hoog is als de omgeving vrij donker is. De app darkadapted kan weer wel interessant zijn vanwege de vele instellingsopties.

Ik vraag me echter af of deze apps in jouw geval helpen (muv mogelijk Darkadapted) temeer je geen problemen had met je oude Macbook uit 2006. Misschien een nauwelijks/niet hoorbaar geluid dat hoofdpijn geeft?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

tabakje schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 12:19:
Nou ben ik eigenlijk benieuwd of er mensen zijn met dezelfde ervaring als ik.
Ja, ik heb in de vorige 2 jaren twee Macbooks voor een weekje gehad (voor anderen besteld) en ik kreeg koppijn van de fonts. De anti-aliasing van OSX lijkt me niet te liggen, terwijl ik wel graag gebruik maak van Cleartype in Windows. Het ligt dus aan mij ;) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-01 12:47

mace

Sapere Aude

Jesse schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 12:48:

Wow, dat is raar als dat progsel de kleur aanpast.

• tabakje
Verwijderd schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 23:43:
Er zijn nog wel wat apps die het licht verzachten en/of veel meer instellingen geven voor het beeldscherm: brigthness control, shades, dark adapted en screen shades. Voor een MBP zouden ze vwb het verzachten eigenlijk niet nodig hoeven zijn. Voor de nieuwere iMacs bijvoorbeeld wel omdat het laagste brightnessniveau van de iMac voor veel mensen te hoog is als de omgeving vrij donker is. De app darkadapted kan weer wel interessant zijn vanwege de vele instellingsopties.

Ik vraag me echter af of deze apps in jouw geval helpen (muv mogelijk Darkadapted) temeer je geen problemen had met je oude Macbook uit 2006. Misschien een nauwelijks/niet hoorbaar geluid dat hoofdpijn geeft?
Geluid kan het niet zijn, ik heb beide macbooks naast elkaar staan, en kan dan zonder problemen op m'n oude macbook werken.

Je leest vaak dat je hoofdpijn kunt krijgen van de LED backlight verlichting, wanneer deze gedimd worden gaan ze namelijk heel snel knipperen, dit heet PWM dimming. Nou kan het zijn dat als je je display op op full brightness zet en de LED's dus stoppen met knipperen je geen last meer krijgt van hoofdpijn.

Je kunt dan programma's als shades gebruiken om toch je scherm wat te kunnen dimmen, ook al ziet dit er niet uit. Helaas heeft dit voor mij niet geholpen...

Verwijderd

Ik zou eens ergens een andere nieuwe MBP proberen. Bijvoorbeeld in een Apple store. Overigens staan lang niet in alle Apple stores de nieuwste modellen uit februari 2011 opgesteld maar nog gewoon de voorgangers omdat ze qua uiterlijk niet veranderd zijn. De nieuwe zijn echter direct herkenbaar aan het nieuwe symbooltje voor de gecombineerde lightpeak/displayport.

• Jesse
mace schreef op zondag 20 maart 2011 @ 00:02:
[...]

Wow, dat is raar als dat progsel de kleur aanpast.
Je kan hem ook op slow (1 hour) zetten. Dan gaat het ook aardig met de schemering gelijk op.

[ Voor 9% gewijzigd door Jesse op 20-03-2011 14:27 ]

• tabakje
Ik heb m'n macbook teruggebracht nu het nog kon en ga het dus nog een jaartje doen met m'n huidige macbook. Ik heb wel meteen een nieuwe bril gehaald, wie weet heeft het daar wel aan gelegen aangezien m'n ogen weer behoorlijk veranderd zijn.
Nu maar hopen dat je volgend jaar de macbook 13" met een mat scherm kunt bestellen, waarschijnlijk niet...

Verwijderd

Dus je brengt eerst je macbook terug en gaat daarna pas aan je bril denken....

• tabakje
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 19:58:
Dus je brengt eerst je macbook terug en gaat daarna pas aan je bril denken....
Ja, en? Geef jij me dan m'n 1200 euro terug als ik te laat ben met m'n laptop terugbrengen?

Verwijderd

Als er met een Macbook uit 2006 (met dezelfde resolutie) geen problemen zijn is het maar de vraag of het aan de bril ligt. Temeer het hier vermoedelijk gaat om een bril voor bijziendheid (negatieve glazen om in de verte scherp te zien). Zijn er bijvoorbeeld ook (sterke) cilinders en/of prisma's in de glazen verwerkt of betreft het toch een leesbril kan het alweer iets anders liggen. Maar de kans dat het aan de bril ligt lijkt mij niet zo groot.

Het spijtige is nu wel dat je ook niet zult weten of het aan de bril lag omdat je de Macbook Pro nu hebt weg gedaan.

Heb je die nieuwe bril nu al binnen dan, zo klinkt het een beetje (' heb wel meteen een nieuwe gehaald' schrijf je).

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2011 23:10 ]

• tabakje
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 23:06:
Als er met een Macbook uit 2006 (met dezelfde resolutie) geen problemen zijn is het maar de vraag of het aan de bril ligt. Temeer het hier vermoedelijk gaat om een bril voor bijziendheid (negatieve glazen om in de verte scherp te zien). Zijn er bijvoorbeeld ook (sterke) cilinders en/of prisma's in de glazen verwerkt of betreft het toch een leesbril kan het alweer iets anders liggen. Maar de kans dat het aan de bril ligt lijkt mij niet zo groot.

Het spijtige is nu wel dat je ook niet zult weten of het aan de bril lag omdat je de Macbook Pro nu hebt weg gedaan.

Heb je die nieuwe bril nu al binnen dan, zo klinkt het een beetje (' heb wel meteen een nieuwe gehaald' schrijf je).
Nou, ff in de winkel gaan kijken naar een macbook is geen probleem. Ik schreef inderdaad 'gehaald', maar ik bedoel besteld. De logica zegt inderdaad dat het aan de laptop zelf ligt, aangezien de huidige laptop geen problemen geeft, maar je gaat op een gegeven moment zoeken zal ik maar zeggen. Ik heb inderdaad negatieve glazen met een redelijke cilinder.

• Jesse
tabakje schreef op zondag 20 maart 2011 @ 08:31:
[...]
Je leest vaak dat je hoofdpijn kunt krijgen van de LED backlight verlichting, wanneer deze gedimd worden gaan ze namelijk heel snel knipperen, dit heet PWM dimming. Nou kan het zijn dat als je je display op op full brightness zet en de LED's dus stoppen met knipperen je geen last meer krijgt van hoofdpijn.
Ik had hier overheen gelezen, maar mijn beeld gaat ook flikkeren als ik de helderheid van het scherm laag zet. Op de eerste kwart van het bereik oid is niet echt te werken, want het lijkt bijna alsof je in een knipperlicht zit te kijken. Ik kan me voorstellen dat als ik daarnaar blijf kijken ik hoofdpijn zou krijgen. Is op een mbp van eind 2008.
tabakje schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 12:19:
Ik heb de brightness altijd al erg laag staan, dus daar zal het niet aan liggen.
Misschien dus toch?

[ Voor 10% gewijzigd door Jesse op 23-03-2011 10:50 ]

• tabakje
Jesse schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 09:24:
[...]

Ik had hier overheen gelezen, maar mijn beeld gaat ook flikkeren als ik de helderheid van het scherm laag zet. Op de eerste kwart van het bereik oid is niet echt te werken, want het lijkt bijna alsof je in een knipperlicht zit te kijken. Ik kan me voorstellen dat als ik daarnaar blijf kijken ik hoofdpijn zou krijgen. Is op een mbp van eind 2008.

[...]

Misschien dus toch?
Ik heb gelezen dat de 2008 modellen idd erger zijn omdat ze op een lagere frequentie zouden knipperen dan nieuwere modellen.

Maar ook op full brightness en dan softwarematig dimmen met shades oid haalde niets uit voor mij.
Pagina: 1