Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

VirtualBox globaal instellen en globale machines.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Keeper of the Keys
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 01-05 19:40
Dit onderwerp lijkt vaak voor te komen op forums maar tot nu toe heb ik het vooral zien worden genoemd in thuis scenario's of kleine scenario's waar de uiteindelijke oplossing iets in de trend van:
quote:
1. Maak de vdi van de harde schijf die je wil delen immutable
2. Koppel de immutable image bij elke gebruiker aan een VM
Op dit moment ben ik aan het proberen om VirtualBox in een school omgeving op te zetten, mij aanmelden als elke gebruiker is absoluut geen optie, verder moet het feit dat een image immutable is geloof ik ook bij elke gebruiker opnieuw worden ingesteld.

Wat ik nu heb gedaan is een kopie van .VirtualBox (op dit moment ben ik nog met VBox 3.2.8 aan het testen maar als VBox 4 beter is voor mijn doel kan ik daar naar switchen) geplaatst in /opt/VMs en in /etc/skel een symlink naar die map (dus /etc/skel/.VirtualBox -> /opt/VMs/.VirtualBox).
Hierbij zijn alle bestanden leesbaar voor de gebruikers maar is alleen de vdi van de differencing-image beschrijfbaar voor iedereen (omdat die toch bij elke nieuwe start door VirtualBox wordt gereset).

Met de huidige instellingen wil VirtualBox niet meewerken, VBox heeft meer schijfrechten nodig.

Als ik me niet vergis (maar ik moet het volgende week opnieuw checken) wil VBox schrijf-rechten op de configuratie bestanden van de VM, voor zover ik kan zien uit de xml bestanden wil het programma waarschijnlijk een paar statistieken in bijwerken bij het starten van de VM. Maar ik wil uiteraard niet dat elke gebruiker de configuratie van de VMs kan wijzigen, de VMs zijn juist op een manier opgezet dat de gebruikers er alles op kunnen doen wat ze willen zonder dat ze bij de rest van het netwerk kunnen maar als ze dan zelf de configuratie kunnen wijzigen dan kan de VM alsnog aan het reguliere netwerk worden gekoppeld.

Om eerlijk te zijn verbaast het me een beetje dat het zo lastig is om informatie te vinden over dit onderwerp omdat dit me toch een vrij normale wens zou lijken voor veel grotere organisaties.

Aan de andere kant als je bijvoorbeeld dit soort informatie zoekt over wine wordt er simpel uitgelegd dat wine niet is ontworpen voor veel gebruiker scenario's maar dat er wel work-arounds zijn...

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:04

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Apart dat je zo veel moeite hebt om informatie hierover te vinden, want forums.virtualbox.org staat er vol mee met gebruikers die VMs willen delen met meerdere personen op een systeem.
Waar je heel goed op moet letten is dat de rechten op de bestanden user read/write zijn, niet group read/write. Dus als gebruiker1 aanmeld en de VM gebruikt, waarna gebruiker 2 aanmeld en wil gaan werken, hij een permission denied kan krijgen. Bestanden worden namelijk ook van 660 naar 600 gezet.

Zoek dus even via Google op het VB forum voor meer informatie, dit is al eerder voorgekomen (stuk of 10 keer nu al).

Spekkies | Commandline FTW

• Keeper of the Keys
Zoals ik al zei is het meeste dat ik tot nu toe heb gevonden vooral gericht op mensen die kleinschalig willen delen en waren de oplossingen dingen die je per gebruiker moest doen, iets wat in mijn geval absoluut geen optie is (tenzij ik die acties als een login script laat draaien).

Uiteraard blijf ik zoeken, maar ik hoopte dat iemand hier daar al ervaring mee had.

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:04

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Nee, je hoeft het niet per gebruiker te doen. Stel de globale variabele VBOX_USER_HOME in en wat je met gebruiker A aanpast, is ook zichtbaar voor gebruiker B, C, etc. Let wel dat je geen gebruikers gelijktijdig kan laten werken aan VMs die zijn geregistreerd, dat gaat fouten opleveren ivm file locking op VirtualBox.xml. Je zou het dan in je systeemimage kunnen zetten en die uitrollen naar de computers. Elke PC heeft dan z'n dedicated VDI waar de betreffende gebruiker bij kan zonder dat je het per gebruiker hoeft in te stellen (je doet 't 1x voor het maken van de Host image).

Resteert alleen het fixen van de rechten. Bijvoorbeeld via een script die na het sluiten van de VM alles weer op 660 zet.

Hero of Time wijzigde deze reactie 19-03-2011 18:21 (9%)

Spekkies | Commandline FTW

• freyk
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19-10-2016
zou je met een labmanager niet beter af zijn, keeper?
(zoiets als vCenter labmanager of citrix labmanager, maar dan voor virtualbox)
of zie ik dat verkeerd?

freyk wijzigde deze reactie 20-03-2011 11:31 (48%)

• Keeper of the Keys
VBOX_USER_HOME is bijna hetzelfde als een symlink gebruiken en voor zover ik het begrijp moet de gebruiker nog steeds schrijf-rechten naar de configuratie bestanden hebben wat een no-no is omdat die dan de configuratie kan aanpassen (zelfs als je met VBoxManager de interface zou inperken stopt dat de gebruiker nog gewoon dood leuk de xml openen in een text editor en de instellingen wijzigen).

Ik wil een situatie waar de boel gewoon op slot zit.

Ik begin nu inderdaad weer de kant van VMware op te kijken daar hebben we hoe dan ook al een licentie voor maar omdat ik meer bekend ben met VirtualBox was ik daar eerst mee aan het spelen.

Voor het lab doeleinde is afhankelijk van de mogelijkheden misschien vmware-player zelfs genoeg.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True