Lucky-Shirt schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 14:41:
[...]
Bij de ING en internetsparen gaat het gewoon realtime. Ik stort na dat alle vaste lasten eraf zijn, de rest naar een spaarrekening om een extra drempel op te werpen voor mijn impulsieve koopgedrag. Nu moet ik eerst even geld overmaken, waardoor ik vaak net iets langer over de aankoop moet nadenken en soms net op tijd tot bezinning kom.
Verder lijkt het probleem van TS mij een eenmalig probleem. Of je nu de 1e, 10e, 21e (mijn situatie) of welke datum dan ook uitbetaald krijgt,
zolang de tijd tussen twee uitbetalingen hetzelfde is, kan het nooit een echt probleem zijn.
Dit is inderdaad de key! De werkgever is helemaal niet laat, maar betaalt op een ongebruikelijke datum uit, dat is alles. Bij mij is het ook raar, altijd op de 15e, dat heb ik ook nog nooit ergens gehoord... Maar dat hoeft je niet in de problemen te brengen.
Wat de TS moet doen;
1) Alle vaste lasten bij elkaar optellen (met een kleine buffer, omdat je telefoonrekening bijv iets hoger kan uitvallen dan normaal).
2) Dit bedrag (automatisch) op de dag na uitbetaling van zijn salaris op een aparte betaalrekening storten
3) Zijn automatische incasso's aanpassen zodat alles van de aparte betaalrekening geincasseerd wordt.
Als optie zou je ook nog stap 4 mee kunnen nemen (zou ik persoonlijk verstandig vinden)
4) Dag na storting salaris een bedrag storten op de spaarreking (automatisch). Bijv 10% of 15% van je netto salaris
Alles wat daarna op je normale rekening blijft staan is handgeld, wat verbrast kan worden aan uitgaan, boodschappen, etc... En voor grote uitgaven zoals een TV of auto heb je je spaarrekening....
Dit is mijns inziens een handige manier om inzicht te krijgen in je betalingen, impulsieve aankopen te reguleren en om te weten wat je nog kan besteden tot de volgende loonstorting. Is het geld op de normale rekening bijna op? Dan maar ff niet dat stapavondje.. Die discipline moet je hebben, anders blijft het aanmodderen...
Als overigens blijkt dat het overgebleven bedrag
"salaris - vaste lasten" erg/te weinig is, heb je een andere probleem. Je moet dan meer gaan verdienen of kleiner gaan wonen. Je kan wel gaan bedingen dat je je salaris een week eerder gestort krijgt, of dat je de incasso's een week later betaald, maar los je daarmee het daadwerkelijke onderliggende probleem op?
[
Voor 8% gewijzigd door
FreakNL op 18-03-2011 15:21
]