Load balancing

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 07:56
Heb enkele keren gehoort van servers die aan load balancing doen (4x100mbit kaartjes erin, en dan op lan alle 4 aansluiten, gaat het sneller)
maar hoe doe je dat nou, welk OS heb je daar voor nodig enzo, en belangrijker: kan dat ook met chello? >:)

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08 11:14

No13

/me was here

wat bedoel je? 4x chello verbinding???
er zijn programma's als NIC Express maar of dat ook met chello werkt weet ik niet....op een lan werkt het iig wel ;)

Verwijderd

Kijk eens op de Intel site, naar die 100Mbit (Dual) netwerkkaarten voor servers.

Doen schijnbaar automatisch aan load-balancing, mits de switch het ondersteunt.

Hoezo Chello? heeft toch maar 10Mbit maximaal? (veel minder natuurlijk via internet)

• Weppel
Op Friday 16 March 2001 22:05 schreef BBL the 2nd het volgende:
Hoezo Chello? heeft toch maar 10Mbit maximaal? (veel minder natuurlijk via internet)
ik bedoel dan natuurlijk 4x10mbit chello kaartjes...

maar kan dat niet softwarematig ofzo?

• Weppel
Die dual port netwerkkaart van 3com ziet er ook wel leuk uit idd :)

Verwijderd

Moet er een speciale switch zijn om meerdere netwerk kaarten te gebruiken in combinatie met NIC Express ?

Verwijderd

Met Linux kan het met de nieuwe netfilter tools en kernel 2.4.x ook geloof ik...

• Da_BoR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 22:59
Ik heb het werkend onder Linux, het is Nic Bonding
je heb nodig:
Een switch (een hub heeft geen zin aangezien die toch intern of op 10 of op 100 loopt)
Als je een Cisco (OID) switch heb die het support word zowel je up als dopwnstream an je Loadbalanced nics gebruikt, Bij zo`n goedkope switch word alleen het verkeer naar buiten gebalanced (meetsal het enige nuttige op een dataserver:)
het zit in de kernel vanaf 2.2.nogwat maar in 2.4.x wert het erg goed (heb alleen af en toe vage dingen bij het rebooten van me server kernel crash maar daar ken ik mee leven :P:)
er zijn ook Tlan Dual 100 Mbit netwerkkaarten waar het vanuit de kaart gesupport word in NT/2000 ,maar dan moet je verplicht zo`n cisco Switch hebben van FL 2500 of meer :(

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Op Friday 16 March 2001 22:07 schreef Weppel het volgende:

[..]

ik bedoel dan natuurlijk 4x10mbit chello kaartjes...

maar kan dat niet softwarematig ofzo?
Met Chello zal dat niet gaan, ik neem aan dat je daar door sneller wilt internetten? Helaas is de Chello modem (COM21/Terayon) ge-limiteerd op een vaste (167,5 k/sec?) snelheid!

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-06 22:21
Je bent iig verplicht een switch te gebruiken omdat je op gewoon ethernet de andere kaartjes op elkaar laat wachten dus:

Kaart 1 -->> Op het ethernet
Kaart 2 -->> Op het ethernet

Kaart 1 zend wat: ethernet bezet; kaart 2 wacht
Kaart 2 zend wat: ethernet bezet; kaart 1 wacht

Dus dan moet je er een switch aanhangen, en dan ook nog eens een heleboel computers hebben anders merk je er nog geen snars van.

(als je thuis misschien eens 3 clients hebt, en een server. Jij bent de enige tweaker, dus gebruikt gemiddeld de hele bandbreedte van het net dan heb je als er andere zijn die alleen maar een beetje surfen en documentjes typen daar helemaal geen last van)

Verwijderd

hmm Da_Bor heb jij ergens een howto link van dat Nic Bonding in Kernel 2.4. Ik gebruik nog geen 2.4 (2.2.xx) maar ik kon zo gauw nergens een howto vinden over dit onderwerp :(

• Weppel
Op zaterdag 17 maart 2001 10:00 schreef jelmervos het volgende:

[..]

Met Chello zal dat niet gaan, ik neem aan dat je daar door sneller wilt internetten? Helaas is de Chello modem (COM21/Terayon) ge-limiteerd op een vaste (167,5 k/sec?) snelheid!
Ik bedoelde dus dan ook 4 modems neer te leggen van chello.. en iedere modem aan een andere netwerkkaart... en de modems van chello zijn gelocked op 187,5 k/sec..
dat maal 4 vind ik een redelijke downstream ;)

• Weppel
Op zaterdag 17 maart 2001 10:11 schreef Eastern het volgende:
Je bent iig verplicht een switch te gebruiken omdat je op gewoon ethernet de andere kaartjes op elkaar laat wachten dus:

Kaart 1 -->> Op het ethernet
Kaart 2 -->> Op het ethernet

Kaart 1 zend wat: ethernet bezet; kaart 2 wacht
Kaart 2 zend wat: ethernet bezet; kaart 1 wacht

Dus dan moet je er een switch aanhangen, en dan ook nog eens een heleboel computers hebben anders merk je er nog geen snars van.

(als je thuis misschien eens 3 clients hebt, en een server. Jij bent de enige tweaker, dus gebruikt gemiddeld de hele bandbreedte van het net dan heb je als er andere zijn die alleen maar een beetje surfen en documentjes typen daar helemaal geen last van)
Okay, maar nu de grote hamvraag: is dit mogelijk onder Windows (NT) ?? En zoja, met welk programma, of zit dat ook ingebouwd..

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:40
Meer dan één kabelmodem heeft alleen zin als je een applicatie gebruiken die aan load-balancing en bandwidth-balancing doet zoals Microsoft ISA server of Checkpoint Firewall-1.

En dan heb je op de clients aan jouw kant nog iets als download-accelerator nodig die meerdere connecties maakt. Bovendien moet de server waar je een request naartoe stuurt meerdere a-synchrone downloads ondersteunen.

Voor inbound verkeer (bijvoorbeeld ik die jou server wil benaderen) is er totaal geen sprake van load-balancing. Dat zal ook nooit werken zonder medewerking van Chello. En hun medewerking zal bestaan uit het doorverwijzen naar Priority-Telecom, de UPC tak die vaste verbindingen verzorgt.

Daar waar jij trouwens op doelt wordt 'adapter-teaming' genoemd voor alle Intel gebaseerde NIC's. Dit werkt bijvoorbeeld samen met Cisco's FEC (Fast Ether Channel) optie van hun 100B-TX switches.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:49

cool0

--------------------------------------------------------------------------------

Ik bedoelde dus dan ook 4 modems neer te leggen van chello.. en iedere modem aan een andere netwerkkaart... en de modems van chello zijn gelocked op 187,5 k/sec..
dat maal 4 vind ik een redelijke downstream

Chello levert 1.5 Mbit connecties dus als we 1024 + 512 en dan delen door 8 = juist Max down 192K (8> en geen 167,5 en 187,5 Maar je zocht een OS dat aan Loadbalacing deedt Windows 2000 Advanced Server kan loadbalancen maar uit onze ervaringen hier werkt M$ loadbalancing niet. Loadbalcing is voor het de LOAD (belasting) balacing (Balanceren) de de Load verdelen over meerdere netwerkcomponten het werkt ook alleen in Advanced server als je 2 load balacing servers heb! Dus wat jij wilt met chello meerdere netwerk kaarten en meedere modems dat kan zonder loadbalacing hoor :) gewoon meerdere netwerkkaarten in je peecee zetten let wel op dat je de modems NOOIT! kan bundelen net zoals met ISDN! :( ook niet in Linux we all ready have try that.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• AltiVec
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 13:55
Op Tuesday 20 March 2001 09:10 schreef cool0 het volgende:
Dus wat jij wilt met chello meerdere netwerk kaarten en meedere modems dat kan zonder loadbalacing hoor :) gewoon meerdere netwerkkaarten in je peecee zetten let wel op dat je de modems NOOIT! kan bundelen net zoals met ISDN! :( ook niet in Linux we all ready have try that.
Waarom zou dat niet kunnen? Volgens mij moet een NAT pakket verschillende verbindingen over vershillende NICs kunnen sturen. I.c.m. bijv. download accellerator kan je dan wel de snelheid bundelen. Het is alleen geen loadbalancing op packet niveau, maar per verbinding(bijv ftp).
Maar wie weet nu hoe het (zo makkelijk) mogelijk te bouwen is met linux en/of advanced server??
Pagina: 1