Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-08 18:14
Op dit moment heb ik een modem/router ineen, een SMC.
Nu heb ik een nieuwe router gekocht: de NetGear WNDR3700.
Die wil ik aansluiten op de modem/router, terwijl ik de routerfunctie van de modem/router uitschakel.
Helaas krijg ik wat problemen.
De SMC staat aangesloten met ipadres: 192.168.2.1. De DHCP server van de SMC geeft ipadressen uit van 192.168.2.100 tot 192.168.2.200. DHCP van de NetGear staat uitgeschakeld
De Netgear heb ik een vast ip adres gegeven van 192.168.2.250. De draadloze netwerkfunctie van de SMC heb ik uitgeschakeld. Als ik echter de NetGear aan de SMC koppel dmv de lan poort dan wordt er wel een draadloos netwerk gecreeerd, maar krijgt een apparaat geen ip toegewezen. Als ik een computer bedraad aansluit via de NetGear lukt dat wel.
Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Op basis van je verhaal denk ik dat je het goed hebt aangesloten ook al heb je dan nog niet de "Die wil ik aansluiten op de modem/router, terwijl ik de routerfunctie van de modem/router uitschakel". Met name omdat je aan geeft dat aansluiten op de Netgear via LAN denk ik dat het draadloze deel (nog) niet helemaal goed geconfigureerd is.

Welke vorm van beveiliging heb je toegepast?
Misschien beveiliging ingeschakeld (MAC filter)?
Is het V1 of V2 en heb je de laatste firmware geïnstalleerd?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slico
Het is inderdaad het draadloze deel wat nog problemen geeft. Ik heb de beveiliging van de router/modem op AKP2 staan, die van de NetGear heb ik uit staan. Zouden die twee gelijk moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

slico schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 13:29:
Het is inderdaad het draadloze deel wat nog problemen geeft. Ik heb de beveiliging van de router/modem op AKP2 staan, die van de NetGear heb ik uit staan. Zouden die twee gelijk moeten zijn?
Je vertelt in je OP dat je het draadloze deel van de SMC hebt uitgeschakeld...dan zou je alleen de handleiding van de Netgear hoeven te volgen voor het draadloze deel...toch!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slico
Zo makkelijk gaat dat dus niet...
Het beginsel om de NetGear een vast Ipadres te geven is juist? Daar heb ik namelijk ook verschillende verhalen over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Gewoon vast IP adres, goed uitgangspunt.

Heb je op de Netgear wel DHCP uit gezet? Want dat is wel noodzakelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:40
Het lijkt me logischer de DHCP op de Netgear uit te schakelen, zodat deze als accesspoint met meerdere LAN-poorten gaat fungeren. Uiteraard moet je deze dan in de range van de SMC zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slico
Bedankt voor jullie hulp. De DHCP van de NetGear staat inderdaad al uit. Maar hoe komen de apparaten die aangesloten zijn op de Netgear dan aan hun ipadressen? De NetGear deelt ze namelijk niet meer uit.
De DHCP van de modem/router staat op 192.168.2.100-200. Het ipadres van de Netgear moet daar toch buiten staan, dus bijvoorbeeld op 192.168.2.250?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Zo lang je LAN poorten op de SMC en de Netgear gebruikt werkt het prima. DHCP requests worden dan gewoon door de SMC afgehandeld.

Het is inderdaad noodzakelijk om het IP van de Netgear buiten de DHCP scope te houden, dit voorkomt eventuele problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 22:14

Toppe

Oké ✅

Moet je het vaste adres niet onder de <50 houden? Over het algemeen delen routers uit via DHCP van 192.168.0.51 tot 192.168.0.255 ? Ik zou bijvoorbeeld 192.168.0.2 pakken.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Toppe schreef op zondag 20 maart 2011 @ 08:30:
Moet je het vaste adres niet onder de <50 houden? Over het algemeen delen routers uit via DHCP van 192.168.0.51 tot 192.168.0.255 ? Ik zou bijvoorbeeld 192.168.0.2 pakken.
Kwestie van afspraken...boeit verder niet (en moet zeker niet).
In dit geval hoeft het IP adres uberhaupt niet in dezelfde netwerk range te liggen (is alleen wat lastiger als je hem wil in stellen).

Pagina: 1