Er zijn niet zoveel problemen met zoveel kerncentrales. Er zijn af en toe kleine problemen geweest met kerncentrales, er zijn een paar grote problemen geweest met kerncentrales. Ik reken dit tot de grote. En dan valt het tot nu toe nog best mee.
dan heeft de pro-kernenergie-propaganda het bij het foute eind.
Zullen we het gewoon even geen propaganda noemen?
Deze problemen hadden er niet mogen zijn na de aardbeving+tsunami.
En wel na een meteorietinslag? Vertel eens even met welke scenario's exact rekening moet worden gehouden en met welke niet. Het is wel enigszins naïef van de Japanners om geen rekening te houden met "the big one", maar ik vind de ernst van de situatie meevallen als je beseft hoe zwaar een aardbeving van die magnitude is. Een dergelijke beving in San Francisco levert ook de nodige problemen op.
Kromme vergelijking. Als een kerncentrale ontploft dan is de omgeving voor duizenden jaren besmet.
Wat zwak. In één geval zijn de gevolgen van een single event groot voor een lange tijd voor een iets grotere groep mensen, in het andere geval zijn de gevolgen groot voor grote aantallen van kleine groepjes mensen.
Kom op, beter je best doen. De vergelijking is betreffende het aantal slachtoffers, risico's, regulering en naleving. Alles is te vereenvoudigen tot zulke cijfers, kernenergie heeft geen alleenrecht op ernst bij ongevallen.
Per saldo hebben er veel meer mensen te maken met de gevolgen van verkeersongelukken dan van de gevolgen van een meltdown. En dat geldt niet alleen sinds mensenheugenis, dat geldt ook sinds de afgelopen 25 jaar.
Een herhaling van een catastrofe zoals bij Chernobyl is onwaarschijnlijk, als het alsnog behoorlijk verkeerd afloopt heb je het misschien over een paarhonderd vierkante kilometer. Zeer vervelend hoor, maar dan gaan er maar een boel mensen een stuk verderop wonen. Er zijn toch al zat Japanners met het probleem dat ze niet meer wonen waar ze hoorden te wonen.
En als men er dan niet voorzichtig genoeg mee omgaat dan krijg je dus die problemen zoals in Japan.
Ik vind de problemen meevallen. Veel gekkere natuurrampen dan dit krijg je niet. En als de natuurrampen wel gekker worden dan is een relatief lokale nucleaire holocaust wel een van de minste problemen. Of ben je gewoon tegen kernenergie ongeacht hoe voorzichtig men ermee omgaat? Dat helpt niet in een discussie.
Ik ben het absoluut eens met mensen die veiligheid belangrijk vinden, maar dat vinden die kernfysici ook. En de cijfers zijn
niet in het nadeel van kernenergie dus het is mogelijk om de voordelen en de nadelen tegen elkaar af te wegen.
Het idee dat er een automatische scram wordt geïnitieerd bij zware aardbevingen vind ik vrij veilig. Helaas was het in dit geval misschien wel nadelig aangezien de reactor zich mogelijkerwijs had kunnen koelen als de reactor niet was stilgelegd. Maar ok, een automatische scram. Het grootste probleem was eigenlijk de tsunami. Als de Japanners de reactoren wat meer landinwaarts of hogerop had gebouwd dan was er waarschijnlijk geen groot probleem ontstaan. Ik zie bijvoorbeeld niet in met wat voor vergelijkbare natuurrampen je bijvoorbeeld in het oosten van Nederland rekening zou moeten houden.
Iedereen die het niet met jou eens is, behoort tot het domme volk? Het is gewoon in- en intriest.
Nee, iedereen zonder voldoende verstand van zaken behoort tot dat domme volk. Ik heb in het midden gelaten of ik jou en mij daartoe reken. Dat mag je voor jezelf invullen.