• afca020
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-08-2025
Goedemiddag,

Eerder vandaag was ik op mijn PC een potje Call of Duty 2 aan het spelen toen ineens de computer compleet vast liep. Ik kon niks anders meer doen behalve het uitschakelen van de PC.
Vanaf dat ik hem weer opnieuw opstartte had ik constant een vervormd en verkleurd scherm met een rare layout (normaal is het 1280 x 1024, nu is alles op een veel kleinere schaal, wat ik niet kan veranderen). Vervolgens heb ik een de drivers van mijn videokaart geupdate en een systeemherstel gedraaid. Na een paar keer opnieuw opstarten was alles weer back to normal, totdat ik weer Call of Duty 2 ging spelen; toen begon het verhaal opnieuw. Nu lijkt niets te werken om alles weer terug naar het oude te krijgen? De computer is ook al aardig verouderd, en heb net nog het nodige stof binnenin verwijderd.

Hier een screenshot van het probleem:
Afbeeldingslocatie: http://oi54.tinypic.com/2mi01mw.jpg

Specs:
Computer:
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Home Edition
OS Service Pack Service Pack 3
DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)
Moederbord:
CPU Type Intel Pentium 4, 2933 MHz
Moederbordnaam Gigabyte GA-8I915PM (2 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR DIMM, Audio, LAN)
Moederbord Chipset Intel Grantsdale i915P
Systeemgeheugen 512 MB
Scherm:
Video kaart nVIDIA GeForce 6200SE TurboCache
Video kaart nVIDIA NV44
3D-Versneller nVIDIA GeForce 6200SE TurboCache
Processoreigenschappen:
Fabrikant Intel
Versie Intel Prescott CPU
Externe Kloksnelheid 133 Mhz
Maximale Kloksnelheid 4000 Mhz
Actuele Kloksnelheid 2933 Mhz
Type Central Processor
Voltage 1.4 V

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-02 10:34
Ik gok op een brakke videokaart.
Je hebt toevallig niet een andere videokaart om te testen?
Misschien dat je iemand kent die nog een PCI-E videokaart heeft liggen...
Dan kun je tenminste uitsluiten of het hieraan ligt.

• Timmiewimie
  • Laatst online: 30-05-2022
Je kan niet de resolutie aanpassen of iets van graphical opties via je drivers?

Wat ik ook zou aanraden is drivers installeren via de bijgeleverde cds. Ik heb zelf namelijk ook een keer gehad met een nvidia kaartje, maar die deed het helemaal niet meer na het update.

• afca020
Inmiddels heeft mijn computer een tijdje uit gestaan, en is alles weer zoals het hoort. Scheelt dat dit eerder ook al is gebeurd, en ik durf er dan ook geld op te zetten dat dit wéér gebeurd als ik weer een tijdje Call of Duty 2 speel.
Misschien moet ik eens kijken naar de temperaturen van de videokaart? Heb hem wel aardig stofvrij gemaakt.
Denk toch dat de videokaart het gewoon langzaam aan het begeven is. |:(
jasiccama schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 15:46:
Je hebt toevallig niet een andere videokaart om te testen?
Zo ver ik weet niet, helaas.
Timmiewimie schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 15:50:
Je kan niet de resolutie aanpassen of iets van graphical opties via je drivers?
Nu wel weer, net niet.
Kon overigens ook alleen de pc runnen in veilige modus, normale modus startte hij niet eens op.

• afca020
Ik heb eens via EVEREST gekeken naar de temperaturen, hier een screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/1fs9

Opvallend is dat de GPU constant 70-80 graden is, terwijl ik eigenlijk niks intensiefs draai?
Nou heb ik niet zoveel verstand van die temperaturen, maar echt normaal lijkt het me niet.

Alvast bedankt

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:22
Afbeeldingslocatie: http://www.nvnews.net/reviews/albatron_geforce_tc6200q/images/index.23.jpg

Ervan uit gaande dat dit jou videokaart is, is hij passief gekoeld (zonder ventilator dus). Dan is die temperatuur nog redelijk binnen de perken Ow, nvm, keek verkeerd, 80 graden idle is niet echt fantastisch. Ik zou de boel eens goed uitblazen ;) Busje perslucht moet voldoen, ventilators schoonblazen (zorg dat ventilators niet gaan draaien als je dat doet! )

[ Voor 30% gewijzigd door FastFred op 18-03-2011 11:56 ]

• afca020
Ik heb gisteren al de kast aardig uitgeblazen, ook ventilators van o.a. de CPU. Is het mogelijk de videokaart er zelf uit te halen, om hem eens wat grondiger aan te pakken? Hij zit namelijk een beetje op een onhandige plek om hem zo af te blazen.

• MuadD1b
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-02 18:00
Zijn dit niet gewoon 8bits kleuren?
Staat de setting in XP wel 32 op?

• afca020
MuadD1b schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 15:40:
Zijn dit niet gewoon 8bits kleuren?
Staat de setting in XP wel 32 op?
Ja, er is zelfs alleen maar de keuze uit 16 en 32 bits.

Nu is alles weer normaal, maar zodra ik dus weer 5 à 15 minuten game loopt 'ie weer vast, en is alles weer zoals hierboven na het opnieuw opstarten. 8)7
Vaak moet ik hem zelfs wel een keer of 5 opnieuw opstarten voordat hij ook daadwerkelijk normaal opstart. Ik zal vanavond eens de videokaart eruit halen, zodat ik hem morgen mee kan nemen naar het werk om hem daar schoon te blazen.

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-02 13:50
Volgens mij kun je gewoon het beste er een nieuwe videokaart in doen. Ik denk dat deze al aan het doorbranden is. 80 graden lijkt me dan ook ERG hoog. Is er wel een goede airflow in de kast? Daar kan het ook aan liggen.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:41
Ik denk toch dat hij oververhit raakt en dat bij het opnieuw opstarten vanwege de temperatuur je scherm er zo uit ziet. In idle trekt ie de temperatuur nog net, maar ga je gamen, dan wordt er meer verbruikt.
Kun je everest tijdens het gamen aanhouden (en een log laten maken?), dan kun je daarna zien wat er gebeurd is.

Maar zet er ook eens een staande ventilator op (zo'n huis tuin en keuken ding). Kijken of je dan langer kunt gamen.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Begraaf je videokaart, desnoods met een begrafenisceremonie, en bestel een nieuwe.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Beatboxx schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 15:55:
Begraaf je videokaart, desnoods met een begrafenisceremonie, en bestel een nieuwe.
Dat is niet erg aardig gisteren verliest ze voetbal club moet ie vandaag ze grafischekaart gaan begraven.
Kijk is naar de kaart of de fan als die er opzit wel draait.
Je kan gaan reflowen maar het lijkt me voor deze kaart eigenlijk niet meer waard.
Mischien is de temp sensor brak geweest en heb je op te hoge temperaturen kunnen draaien (+105 graden celsius)

Let's still kick some russian balls... ;)

• afca020
Heb ondertussen van alles geprobeerd, maar het apparaat heeft gewoon z'n beste tijd gehad. Tijd om een nieuwe aan te schaffen!
Bedankt voor jullie reacties.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:27

Quad

Doof

Is logische verklaring n.a.v. het verhaal:
Temperaturen worden te hoog, waardoor de grafische kaart zich probeert enorm terug te klokken, daardoor crasht je systeem en gaat hij lagere reso draaien en lagere kleuren weergave weergeven.
Wanneer je de temps weer normaal krijgt, of je vervangt hem is het gewoon opgelost.

Wel eerst de drivers nog even verwijderen alvorens je een nieuwe plaatst :).

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:46
Volgens mij is er niets aan de hand met die videokaart hoor.. de grafische driver is onderuit gegaan omdat het spel vast liep en/of de kaart te warm is geworden en heeft toen 8-bit kleuren laten weergeven , dit heb ik wel vaker voor zien komen. als alles nu weer normaal is kun je er vanuit gaan dat die kaart prima in orde is. Altijd een goed idee om 'm even stof-vrij te maken, en de temps even in de gaten te houden.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Offtopic: En nu heeft hij weer een reden om depressief te zijn. Net zoals ik overigens. http://bit.ly/h8VbLN

[ Voor 13% gewijzigd door Beatboxx op 20-03-2011 14:45 ]

• afca020
Visgek24 schreef op zondag 20 maart 2011 @ 14:40:
Volgens mij is er niets aan de hand met die videokaart hoor..
Jawel. Zoals ik al eerder zei was dit niet eenmalig, maar is dit constant.
Beatboxx schreef op zondag 20 maart 2011 @ 14:45:
Offtopic: En nu heeft hij weer een reden om depressief te zijn. Net zoals ik overigens. http://bit.ly/h8VbLN
Begin er aub niet over.. ;(

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Lijkt op 640x480 en 8-bit kleurenschema.

Driver installeren is goed, maar zou eerst driversweeper gebruiken om alles te verwijderen. Dan pas nieuwe driver installeren. Ook CoD eens in veilige modus opstarten. (of haal je cfg file eens uit je map, hij maakt vanzelf een nieuwe aan)

• afca020
bierschuit schreef op zondag 20 maart 2011 @ 19:56:
Lijkt op 640x480 en 8-bit kleurenschema.

Driver installeren is goed, maar zou eerst driversweeper gebruiken om alles te verwijderen. Dan pas nieuwe driver installeren. Ook CoD eens in veilige modus opstarten. (of haal je cfg file eens uit je map, hij maakt vanzelf een nieuwe aan)
Scheelt dat dit probleem helaas niet alleen bij Call of Duty voorkomt, maar ook bij andere games. Ook minder eisende games als Age of Empires II heb ik geprobeerd, zonder succes.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-02 20:53

Mavamaarten

Omdat het kan!

Jup, grafische kaart is opgesmoord/kaputt. Dit had ik eerder ook met een ouwe Nvidia 8400 GS.
Je windows gaat in 640x480 resolutie en 8-bit kleurenschema omdat je GPU is uitgeschakeld, en alles nu wordt gedaan door de CPU.

Koop een nieuwe grafische kaart, da's de enige remedie !

Android developer & dürüm-liefhebber

• afca020
De situatie is ondertussen nogal verergerd. De laatste dagen kan ik de PC niet meer aanzetten zonder dat hij op deze manier alles weergeeft, dus het draait ook niet meer terug naar het oude vertrouwde. Mij lijkt dus dat het tijd wordt voor het aanschaffen van een nieuwe videokaart. Kan iemand me hier een beetje in sturen? Ik ben namelijk niet echt thuis in dit wereldje.

Alvast bedankt!

• sjepper
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-02 13:47
Zo te zien heb je een oud systeempje ik zelf zou zeggen flikker die pc weg en bouw een hele nieuwe.
Maar neem aan dat dit een beetje drastisch is.
Zou gewoon rond de zelfde range zoeken helaas zit je dan wel bij 2de hands kaartjes.
Aangezien die niet meer gefabriceerd worden.

|9800X3D|32GB|RTX 5070Ti|

• afca020
Er zit inmiddels een nieuwe grafische kaart in, bedankt voor jullie hulp! :)
Pagina: 1